Twinkle | Digital Commerce

Google bewijst: content is de nieuwe valuta

2017-05-26
180101
  • 1:25

Google heeft volgens insiders 25 miljoen dollar betaald voor de overname van Frommer’s, uitgever van reisgidsen en reiscontent. Google is aardig op weg zijn posities in de reis- en vrijetijdsbranche in te nemen.


Natuurlijk geeft Google aan met de overname meer advertentie-inkomsten te willen genereren. Maar daar gaat het allang niet meer om. Na de overname van review-site Zagat en de lancering van de eigen Google flight boekingsservice is Google al lang geen zoekmachinebedrijf meer.

Google krijgt een probleem
Op termijn krijgt Google een probleem. Nu nog stellen miljoenen bezoekers hun zoekvraag aan Google. Je geeft een zoekopdracht in en Google geeft antwoord via betaalde en onbetaalde links. Maar steeds vaker slaan consumenten Google over. Mensen vragen in hun netwerk of ze een antwoord hebben op hun vraag. Sinds de overname van Zagat zie je ook dat de reviews zijn geïntegreerd in de Google+ local business pagina’s. Google+ en de kracht van reviews staan hoog op de agenda bij Google.

De reactie van Tripadvisor over de overname
Met de overname van Frommer's en Zagat zal Google steeds meer een bedreiging worden voor   review-site Tripadvisor. Tegen de Wall Street Journal zei CEO Stephan Kaufer van Tripadvisor onder meer: “It is puzzling to us that Google is going backwards to the opinion of one—a writer—when TripAdvisor is proof that travelers like the wisdom of crowds” and their social-network friends. And I absolutely worry that Google will preference Frommer’s content above organic search results to the detriment of the users.”

Kortom, content is de nieuwe valuta. Iets om over na te denken als reisorganisatie, touroperator of destination marketeer.

Deze posting verscheen eerder op Travelnext.nl.