Twinkle | Digital Commerce

Expert review voor Chocstar

2017-05-27
309183
  • 3:44

Chocstar won eind maart de Thuiswinkel Award voor de beste startende webwinkel.Onderdeel van deze vakprijs is een expert review door Eperium. Conversiedoelen, gebruiksvriendelijkheid en conversieblokkers staan daarbij centraal.

De review bij Chocstar is onlangs uitgevoerd door Annemieke Raven, UX expert bij Eperium.

Chocstar.nl
De website van Chocstar bestaat sinds september 2011 en is gericht op de verkoop van chocolade. Kant-en-klaar, maar ook chocolade die je zelf samen kunt stellen. De site is gemaakt in Magento, heeft een sterke grafische stijl en een gemakkelijke single page checkout. De chocolade wordt vaak als cadeau besteld. Dit proces is daarom erg belangrijk, naast het reguliere bestelproces.

4 quick wins
De site zit goed in elkaar en past qua uitstraling en productaanbod goed bij de doelgroep van voornamelijk vrouwen. Op het gebied van gebruiksvriendelijkheid kan er echter nog wel wat verbeterd worden. De gevonden verbeterpunten zijn samengevat in quick wins. Wanneer Chocstar deze aanpakt, zal de gebruiksvriendelijkheid groter worden en de conversie toenemen. De belangrijkste quick wins zijn hieronder samengevat.

1. Online waardepropositie duidelijker maken
Het is belangrijk de online waardepropositie zo duidelijk mogelijk te maken op de homepage. Bijvoorbeeld door de pay-off groter te tonen, het hoofdmenu duidelijker namen te geven en eventueel op de homepage al producten te tonen die daar direct toegevoegd kunnen worden aan het winkelwagentje.

2. Duidelijker webshopuitstraling geven
Belangrijke webshoponderdelen worden nu niet conform standaarden van UX (user experience design) weergegeven. Hoe herkenbaarder deze onderdelen zijn, hoe meer vertrouwen een klant krijgt en hoe eerder men geneigd is te bestellen. Een van de aanbevelingen is bijvoorbeeld om de minibasket om te vormen tot een meer standaard basket met een logische opbouw: eerst het aantal items tonen, dan het subtotaal en afsluiten met een heldere call to action in de vorm van een bestelknop. Een andere aanbeveling is het toevoegen van een courtesy navigation met alle belangrijke help links als ‘contact’, ‘help’, ‘in de media’, ‘over Chocstar’, ‘verlanglijstje’, ‘mijn account’ en ‘mijn bestellingen’. Dit zijn namelijk belangrijke links die de klant helpen belangrijke informatie altijd terug te vinden.



3. Zorgen voor een consistente navigatie
Door de algemene navigatie zo consistent en duidelijk mogelijk te maken vindt de klant gemakkelijk zijn weg. Een van de quick wins op dit gebied is bijvoorbeeld de navigatie in het bestelproces. ‘Ga naar stap 3’ is hier op 3 verschillende manieren weergegeven. De aanbeveling is om alleen de ‘ga naar stap 3’ button te laten staan, omdat dit de meest logische locatie hiervoor is.



‘Ga terug naar stap 2’ is goed om op 2 plekken te laten staan, maar het is dan wel belangrijk dezelfde opmaak aan te houden. Dit lijken kleine aanpassingen, maar door alle kleine aanpassingen consequent door te voeren zal de algehele navigatie aanzienlijk gemakkelijker en gebruiksvriendelijker worden.



4. Zorg ervoor dat belangrijke features goed zichtbaar zijn
Een van de belangrijkste functies, het cadeau geven van de chocolade, is nu verstopt achter een link op de productdetailpagina. De optie maakt geen onderdeel uit van de reguliere bestel-flow. Bovendien is deze optie vrij lastig te gebruiken, omdat de bezoeker deze eerst in een checkbox moet selecteren en vervolgens zelf nog op de link moet klikken om het adres van de ontvanger in te vullen. Een aanbeveling is om deze optie duidelijker op te nemen in het bestelproces en daarnaast de adres-lightbox gelijk te openen wanneer de klant voor deze optie kiest.

Veel winst
Een belangrijke aanbeveling die wellicht de nodige structurele aanpassing vergt, maar die wel veel winst zou opleveren, is het aanpassen van de algemene navigatie. Nu overlappen bijvoorbeeld de submenu’s van het hoofdmenu elkaar, waardoor navigeren lastig wordt:



Daarnaast is het linkermenu op de categoriepagina’s van ‘onze choco’s’ niet zo gebruiksvriendelijk; het is onduidelijk waar je je als gebruiker bevindt en de navigatie is niet conform usability richtlijnen opgezet. Het aanpassen van deze structuur zou de site een stuk gebruiksvriendelijker maken.



Vrouwelijk design
De UX expert heeft ook vanuit haar specialisme ‘design for women’ naar de site gekeken. Hieruit komt duidelijk naar voren dat de site een goede match heeft met de doelgroep. De site is visueel sterk met veel grafische elementen, die de site net dat persoonlijke tintje geven dat vrouwen aanspreekt.

Chocstar zou nog beter kunnen inspelen op de doelgroep door bijvoorbeeld laatst bekeken chocolade te tonen, waardoor klanten nog beter hun weg kunnen vinden. Of door top 5 lijstjes van meest lekkere chocoladecreaties aan te bieden of suggesties te doen voor succesvolle combinaties van ingrediënten.

Next steps
Chocstar is direct aan de slag gegaan met onze review en is de eerste aanbevelingen al aan het oppakken. Het is een jonge site, die nog volop in ontwikkeling is.

Deze expert review verscheen eerder op
Ecommerceblog.nl, het weblog van Eperium.