Twinkle | Digital Commerce

De qr-code als verkoopkanaal

2017-05-27
180101
  • 3:45

Qr-codes zijn werkelijk overal te zien: op productverpakkingen, online, op de winkelruit en in de winkel. De (r)etailer krijgt met de qr-code de kans om oriëntatiekanalen ook een verkoopfunctie te geven. De qr-code is hiermee een extra kanaal in de multichannelmix van een organisatie.

Tekst: Marijke van Moll

Hoewel meer geavanceerde en gebruiksvriendelijke technologieën (NFC chip) voet aan de grond krijgen en een serieuze bedreiging vormen voor de qr-code, experimenteren marketeers nu volop met het inzetten van qr-codes in de hele customer journey.

Investeren in de inzet van qr-codes staat namelijk hoog op de agenda voor 2012 bij marketeers die zich met het mobiele kanaal bezighouden, blijkt uit het Marketing Budget rapport van Econsultancy. Dat is logisch, want deze flexibele en goedkope technologie speelt in op de mogelijkheid om on- en offline met elkaar te integreren. Daarnaast creëert de qr-code, wanneer gelinkt naar de mobiele productpagina, een compleet nieuw distributiekanaal. Een match met de klantbehoefte, de locatie, de productcategorie en de praktische uitvoering zijn belangrijke succesfactoren om qr-codes meer structureel als verkoopkanaal in te zetten.

Klantbehoefte
Bedenk goed hoe de qr-codes de klantervaring kunnen verbeteren. Het belangrijkste is om te achterhalen of het gebruik van qr-codes bij uw doelgroep past, want het gebruik van deze code vereist een aantal handelingen van de gebruiker. De bekendheid en het gebruik van qr-codes varieert sterk per klantsegment. Onderzoek van comScore (2011) wijst bijvoorbeeld uit dat gebruikers van qr-codes in Amerika vaker jonge mannen met een hoger inkomen zijn. Populaire scanlocaties zijn thuis of in de winkel. Onderzoek daarom of uw doelgroep een smartphone bezit, tech savvy is en bekend is met qr-codes. Doe dit bijvoorbeeld met een eenvoudig webonderzoek.

Locatie
Qr-codes als verkoopkanaal zijn vaak te zien op high traffic locaties waar de doelgroep is en zij behoefte kunnen hebben aan het product:

In de winkel
Na de zomer gaat het nieuwe cross-channel winkelconcept ‘Hep touch and try’ open in het stadscentrum van Arnhem en Utrecht. Dit concept geeft webwinkels met kleine oplages in de fysieke HEP-winkel de kans een hele kast of plank te huren. Hiermee kunnen zij items uit hun collectie laten passen, voelen en proberen. De consument kan met een qr-code het product of varianten ervan bestellen.

Pop-up mall
De Zweedse e-commerce site Jetshop heeft in maart een pop-up warenhuis gelanceerd met zestien verschillende winkels in het drukbezochte centraal station van Stockholm. Mensen die op de trein wachten kunnen qr-codes scannen die linken naar de mobiele productpagina en deze vervolgens kopen.





Pop-up warenhuis van Jetshop in Stockholm


Bestelbus
In juni reed fabrikant Procter & Gamble met een bestelbus die met qr-codes aan de buitenkant was beplakt. De consument scande met de mobiele applicatie van retailer Walmart de qr-code en kocht zo direct producten van de fabrikant. Na het scannen kwam de bezoeker terecht op een geoptimaliseerde landingspagina van Walmart. De bus reed door heel New York en via Twitter konden de inwoners bepalen waar de bus moest stoppen.



Bestelbus van Procter & Gamble


Billboard/abri’s

Op circa honderd abri’s van de NS staan posters met boeken en qr-codes van Bruna. Na het scannen krijgt de consument een filmpje met een uitleg over het boek. Als de consument verleid is kan hij direct het boek bestellen op de mobiele site van Bruna.



Mobiel bestellen via qr-codes bij Bruna


Productcategorie
Bedenk goed of de qr-code als verkoopkanaal geschikt is voor de productcategorie. Voor producten die niet of nauwelijks online worden gekocht - bijvoorbeeld auto’s - is dit meestal niet het geval. De qr-code kan dan beter als informatiekanaal dienen.

Uitvoering
Tot slot een aantal praktische tips voor een succesvolle uitvoering van de inzet van de qr-code als verkoopkanaal:

  • zorg dat er 3G of wifi aanwezig is in de omgeving
  • bied een call-to-action die de consument informatie biedt over hetgeen hij moet doen en wat hij kan verwachten, bijvoorbeeld: ‘Scan hier om het product te bestellen’
  • leid de consument op met een stap voor stap uitleg hoe hij de qr-code dient te gebruiken, bijvoorbeeld: ‘Heeft u geen qr-reader, download het in de iPhone of Android App Store’
  • zorg voor een perfecte mobiele landingspagina om de consument te laten converteren
  • meet het effect van de qr-code; voeg een unieke tracking code aan de url toe, zodat u de resultaten per locatie kunt analyseren
  • maak uw eigen unieke qr-code met sterk contrasterende kleuren en doe een test; let er ook op dat oudere toestellen problemen kunnen hebben met kleinere qr-codes
  • stel uw personeel op de hoogte van het gebruik van de qr-code, zodat zij consumenten kunnen helpen indien zij vragen hebben over het gebruik


Marijke van Moll is digital strategy consultant bij het internetadviesbureau Jungle Minds.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2012.