Zalando-orders worden in oost-Duitsland verwerkt onder slechte arbeidsomstandigheden. Dat beeld wordt geschetst in een documentaire van de Duitse publieke zender ZDF. Zalando noemt fulfilmentpartner Docdata ‘grotendeels verantwoordelijk’.
ZDF zond vorige week eenreportage (Gnadenlos billig) uit over de arbeidsomstandigheden in een fulfilmentcentrum van Docdata in Großbeeren, waar orders voor Zalando worden gepakt en verpakt. Het meeste, voornamelijk Poolse personeel krijgt met 7,01 euro per uur slecht betaald voor arbeid onder hoge druk. De sanitaire voorzieningen zouden te wensen overlaten en de werknemers zouden hun persoonlijke spullen nergens veilig kunnen opbergen.
Laconiek
In een blog-posting reageert Zalando enigszins laconiek op de met veborgen camera gefilmde beelden. Het bedrijf zegt zich bewust te zijn van zijn verantwoordelijkheid voor het welzijn van elke werknemer, ‘direct of indirect’, maar het wijst vervolgens naar Docdata: ‘We zijn ons ervan bewust geworden dat we op onze partner veel meer invloed moeten uitoefenen.’
Regelmatiger controleren
Docdata, overigens niet bij naam genoemd door Zalando, is volgens de Duitse webverkoper ‘grotendeels verantwoordelijk’ voor het personeel en de processen in het magazijn. ‘We zullen deze partner grondig onder de loep nemen en deze nog regelmatiger controleren, opdat er geen misstanden meer zullen volgen.’ Zalando laat weten dat in de uitzending geen eigen personeel in beeld is gekomen maar voegt toe. ‘We zullen actief bijdragen aan harmonisatie van de sociale normen.’
Reactie Docdata
Het Waalwijkse Docdata, dat bezig is een Europese topspeler te worden in e-fulfilment, neemt de zaak hoog op. CEO Michiel Alting von Geusau verklaart tegen Emerce. 'Een reportage met een verborgen camera geeft altijd een subjectief beeld. Er worden bepaalde zaken extra belicht. Daarom zijn we druk bezig te onderzoeken wat waar is en wat niet. Wat correct is, pakken we met prioriteit aan. De toiletten zijn inmiddels verbeterd. Sommige zaken kun je sneller verhelpen dan andere. In Duitsland groeien we heel snel. We zullen de bouwaanpassingen die al bezig waren nu ook versnellen.'
Tja, de consument wil het goedkoopste van het goedkoopste, dus zullen e-tailers het zo goedkoop mogelijk aanbieden. Welke kostenpost is het grootst? Precies, personeel. Niet huilen dus.
@Wim: dat is natuurlijk geen beste redenering. Ten eerste is Zalando niet 'de goedkoopste van de goedkoopste'. Daarnaast bestaat er nog zoiets als goed werkgeverschap, wat moet beletten dat werkomstandigheden onvoldoende zijn.
Wel grappig dat Docdata gaat 'onderzoeken' wat wel en niet waar is. Uiteraard is precies bekend wat er in de eigen magazijnen gebeurt.
Lijkt me ook dat dit geen verassing kan zijn voor het management, zo groot is docdata toch nog niet dat ze geen overzicht over de kantoren meer hebben?
vraag me gelijk af hoe dat dan in nederland is
Beste lezers van Twinkle,
Wij nemen als Docdata de aan onze bedrijfsactiviteiten gerelateerde aandachtspunten zeer serieus en zullen deze voor zover terecht snel en adequaat oplossen. Een volledige reactie vindt u op:
http://docdata.nl/nieuws/overzicht/wij-willen-een-goede-werkgever-zijn.aspx
Met vriendelijke groet,
Sandra Voets, Directiesecretaresse
@Sandra Voets: merci. Ik heb een artikel gewijd aan de reactie van Docdata.
Een kleine maar daardoor niet onbelangrijke aanvulling heb ik op mijn website gezet. Het is te veel tekst om hier te publiceren. Het gaat over mijn eigen ervaring in het magazijn van Zalando in Großbeeren. Wat ik daar heb meegemaakt, dat is meer dan verschrikkelijk. Ik ben journalist en wilde er niet meteen over berichten, omdat ik nog te veel "kookte". Dat was andrhalf jaar geleden. Door de aandacht in de Duitse media voor de arbeidsomstandigheden bij bedrijven als Amazon en Zalando,heb ik besloten mijn verhaal toch maar aan het digitale papier toe te vertrouwen. Niet uit haat, maar als hart onder de riem voor al de fijne collega's met wie ik heb samengewerkt. Ze werden als uitschot behandeld, maar in Berlijn heerst armoede. De stad heeft het hoogste aantal werklozen van Duitsland. Mijn collega's lieten zich vernederen, lieten zich uitschelden, lieten zich kleineren. Ze moesten wel, want ze dachten aan hun partner, aan hun kinderen, aan eten, een dak boven hun hoofd. Dit klinkt misschien sentimenteel maar het is helaas de bittere waarheid, waar maar weinig mensen weet van hebben. Gelukkig ben ik in staat om dit aan de kaak te stellen. Vandaar mijn bericht op mijn blog http://allardvangent.wordpress.com/2013/02/19/moderne-slavernij-bij-zalando/