Twinkle | Digital Commerce

Olympics; Zwaar weer voor de last mile

2017-11-11
671350
  • 3:01

Je denkt misschien even: 'Hé, nieuw Olympisch onderdeel toegevoegd? Als laatste wedstrijdje voor de slotceremonie?' Nee, mis! Londen staat vanaf 27 juli 6 weken op z’n kop. De online koper gaat de effecten van de Olympische spelen en de Paralympics op de last mile fors merken.

Dat wordt filevorming, vertraging en extra kosten in de aflevering van pakketten. Hoe gaan ze dat oplossen? Een rondje langs de velden.

Londen overvol door Olympische Spelen
De Olympische Spelen en de Paralympics gaan natuurlijk één groot feest worden in Londen. De toch al zeer drukke London-area verwacht ca. 30 procent meer verkeer en circa 5,3 miljoen mensen zullen de Spelen bezoeken. Vanaf dit voorjaar waarschuwen post- en pakketdistributeurs al voor vermindering van de dienstverlening in grote delen van Londen: same day delivery wordt next day delivery, en next day delivery kan zomaar 1 á 2 dagen opschuiven. Begrijpelijk dat het voor pakketvervoerders een hot issue is geworden: er wordt driftig gezocht naar oplossingen en online kopers willen natuurlijk weten waar ze aan toe zijn.

Geen gezeur, tijdelijke heffing
Voor deze minst creatieve oplossing, tijdelijke heffingen, heb ik maar even een korte selectie bij elkaar gezet:

  • Het grote Royal Mail met zijn pakketservice Parcelforce pakte medio mei maar gelijk de koe bij de horens. Het kondigde een tijdelijke '£1 tax on parcels' aan. En niet alleen dat: een aantal premium services zoals same day delivery en next day delivery zouden sterk worden beperkt; bij al die services kun je maar beter voor de zekerheid een dag optellen. 
  • DPD, in de UK echt een grote pakketvervoerder, is er naar klanten toe ook duidelijk over: voor specifieke postcodegebieden in London geldt gedurende de Spelen een extra toeslag van 1,75 pond. Verder doen ze er alles aan om de dienstverlening optimaal te laten verlopen. Ze zetten Olympische specialisten in en ze bemannen een dedicated 'Olympic Customer Service Team'. Nog opvallender: sommige bezorgbusjes worden dubbel bemand, with assistants completing deliveries on foot. Weer een nieuw Olympisch nummer ontdekt: naast de 110 meter horden kunnen ze zo de '200 meter met pakket' toevoegen! 
  • UPS neemt een heel bijzondere plaats in omdat deze logistieke dienstverlener dé logistieke partner is voor de Olympics. De complete logistiek rond de Spelen verzorgen zij, dus ook de pakketleveringen naar alle Olympische locaties. Mocht je een pakketje willen sturen naar een jarige Olympische sporter, denk dan goed na, want de toeslagen zijn uitermate pittig: voor pakketleveringen naar specifieke Olympische locaties geldt een opslag voor extra veiligheidscontroles van 20 pond en extra bezorgkosten van 5 pond.

DHL zet joggers in, Olympischer kan het niet!
Echt waar: het meest recente nieuws is dat DHL een partnership is aangegaan met Jogpost, een onderneming die normaliter joggers inzet om brochures te verspreiden in Londen. Ian Clough, CEO van DHL Express in de VS, verzekerde zijn klanten dat DHL er echt alles aan doet om vertragingen te voorkomen. Hij sloot zijn toelichting op de partnership met Jogpost af met de opmerking: 'So this carbon-efficient method provides the perfect solution to the issue of congestion'. Inzet van joggers voor pakketdistributie: niet alleen een oplossing om vertragingen te voorkomen, maar ook nog supermilieuvriendelijk. Geweldig toch! Terug naar de bakermat van de Olympische Spelen: Griekenland, 500 jaar voor Christus.

Loopjongens nieuwe stijl
Ik heb nooit kunnen denken dat pakketdistributie en sport zoveel voor elkaar zouden kunnen betekenen; de fietskoeriers gaan volop in de aanval, bakfietsen worden ingezet en er zijn nieuwe carrièrekansen voor 'loopjongens'. De Olympics zelf zijn al een feest, pakketdistributie in Londen freewheelt daar fluitend doorheen. Hoezo zwaar weer? Big fun, 6 weken lang. Behalve die toeslagen dan natuurlijk.