Twinkle | Digital Commerce

Hoe kan je een online brand bouwen door gebruik te maken van guest post blogging

2017-05-26
180101
  • 4:20

Met behulp van betaalde advertenties is het mogelijk om op korte termijn het bezoek naar een webwinkel een boost te geven. Voor de langetermijnvisie is het belangrijk dat je gaat werken aan de merknaam van je webwinkel. Bloggen als gast helpt daarbij.

De meeste webwinkels doen niet aan branding. 'Dat is toch niet belangrijk? Ik wil gewoon mijn producten verkopen en de bezoekers komen toch wel via Google', luidt het verweer.

Verkeersbronnen bestaan uit direct verkeer, verwijzende sites en verkeer via de zoekmachine. Branding kan ervoor zorgen dat het verkeer uit deze verkeersbronnen zal toenemen. Neem als voorbeeld Zalando: internetgebruikers die op zoek zijn naar voetbalschoenen en bekend zijn met het merk Zalando zullen eerder zoeken op ‘voetbalschoenen Zalando’ dan op ‘voetbalschoenen’. De zoekresultaten van ‘voetbalschoenen Zalando’ zullen logischerwijs alleen maar bestaan uit pagina’s van de Duitse aanbieder. Iemand die bekend is met Zalando en daar een positieve positieve associatie bij heeft, zal direct de url van Zalando intypen in de browser. Mensen die op zoek zijn naar informatie over Zalando komen op blogs terecht. Naamsbekendheid betaalt zich uit.

De waarom-vraag
Waarom bestaat jouw bedrijf? Wat wil je bereiken? Deze vragen moet je niet beantwoorden met een omzetgerelateerde doelstelling. Dat willen mensen niet weten en het zorgt ook niet voor een uniek gevoel. Ga na wat de echte drijfveer is achter jouw merk. Ook online vinden mensen het belangrijk om te worden meegenomen in de passie van een bedrijf.


Bedenk een gastblog-strategie

De uitspraak 'Content is king!' kom je vaak tegen op blogs over online marketing. Blogs zijn belangrijke informatiebronnen. De voordelen van contentmarketing zijn redelijk bekend, maar hoe werkt het in de praktijk? Voor je als webwinkelier begint met schrijven voor blogs is het belangrijk om een gastblog-strategie te definiëren.

•    Schrijfstijl & verantwoordelijkheden
Een schrijfstijl zorgt voor uniformiteit. Dit is niet alleen een punt van herkenning voor de lezer, maar ook een toetssteen en een houvast voor de gastbloggers binnen jouw bedrijf. Bepaal ook wie er verantwoordelijk is voor het schrijven van gast-blogs. Wees eenduidig in de manier van communiceren.

•    Continuïteit & kwaliteit
Hoe vaak in de maand ga je gastbloggen? Het is belangrijk om te kiezen voor continuïteit. Twee of drie kwalitatieve gastblogs per maand is meer dan voldoende. Kies voor onderwerpen waar jouw doelgroep geïnteresseerd in is en verkondig geen reclameverhalen. Ga uit van de waarom-vraag en baseer de artikelen op relevante onderwerpen. Kies voor kwaliteit en niet voor kwantiteit!


Hoe vind ik de belangrijkste blogs?

Als de waarom-vraag en de strategie zijn behandeld is het belangrijk om blogs te vinden waar je de content op kan plaatsen. Zorg ervoor dat je de artikelen plaatst op websites die (enigszins) relevant zijn voor de doelgroep. Als je spijkerbroeken verkoopt heeft het niet zoveel nut om een artikel te plaatsen op een blog over dierenvoer. Gebruik de volgende technieken:

•    Google

Het is vrij eenvoudig om te zoeken in Google en gebruik te maken van de volgende zoektermen in combinatie met relevante zoekwoorden als 'gastblog', 'gastblogger gezocht', 'blogartikelen' of 'blog'.
Stel dat je relatiegeschenken verkoopt: zoek dan op 'relatiegeschenken gastblog'.

Je kunt sites met blog-artikelen die voor jou belangrijk zijn ook zelf benaderen met het voorstel een artikel te schrijven.

•    Ga op zoek naar invloedrijke bloggers

Benader bloggers die over relevante onderwerpen schrijven. Stuur een product op en vraag of zij daar iets over willen schrijven, wat je kwijt kunt op een relevant blog. Wees creatief in je benadering. Bloggers vind je via Google of social media. Follower Wonk is een gratis tool waarmee je op Twitter in biografieën kunt zoeken. Gebruik een zoekwoord dat voor jou relevant is in combinatie met ‘blogger’ of ‘schrijver’. Op de Twittergids vind je een overzicht van mensen met veel volgers op Twitter.

•    Analyseer backlinks van concurrenten
Analyseer de backlinks van de concurrentie en kijk of er backlinks komen van blogs. Als een concurrent een gastblog heeft geschreven op een externe website is de kans groot dat ze jouw artikel ook plaatsen.


Schrijf voor de doelgroep!

Nu je de blogs hebt gevonden, is het tijd om te beginnen met schrijven. Zoals eerder besproken, is het belangrijk om altijd te schrijven vanuit de kernwaarden die belangrijk zijn voor jouw merk. Dit betekent niet dat de inhoud van het verhaal altijd over deze kernwaarden moet gaan, maar dat de tekst aansluit op die waarden. Weet je even niet waar je over moet schrijven? Gebruik dan de volgende tips:

•    Gebruik de Engelse vertaling
Ga naar Google.com en gebruik relevante naar het Engels vertaalde onderwerpen in combinatie met termen als ‘blog’ of iets dergelijks. De kans is groot dat iemand anders al iets inspirerends over een relevant onderwerp heeft geschreven.

•    Lees het blog van de concurrent
De concurrent zit niet stil en zal vast nog wel een aantal onderwerpen hebben waar je zelf nog niet over hebt geschreven. Gebruik zijn artikelen ter inspiratie. Jij kunt natuurlijk zelf veel betere artikelen schrijven!

•    Lees de comments

Lees de comments bij artikelen die relevant zijn voor jouw merk. Hier vind je vaak vragen of andere meningen. Verwerk deze elementen in een nieuwe posting!

De Content Strategy Generator Tool is ook een handige tool voor als je even geen inspiratie hebt. Vul je zoekterm in en de tool haalt allerlei ideeën uit social media zoals Digg, Reddit, YouTube, Yahoo! Answers en nog veel meer.

Het bouwen van een online brand is voor elke webwinkel belangrijk. Gastbloggen en de bijbehorende contentmarketing krijgen een steeds prominentere rol in het dagelijkse takenpakket van de online marketeer. Ik lees graag jullie mening of vragen in de reacties!