De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters op het gebied van contentstrategie.
Tekst: Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan
Tijdens de drukbezochte SEO Site Clinics op De E-commerce Dagen van 24 en 25 april hebben de SEO-dokters veel webwinkels en -sites mogen helpen met adviezen om de vindbaarheid te verbeteren. Het thema ‘zorg voor goede content’ is regelmatig naar voren gekomen als aandachtspunt voor de webwinkelier. Nu is iedere webwinkelier specialist binnen het vakgebied waarin hij zich begeeft. Dit specialisme omvat vaak veel productkennis. Deze productkennis is een uitstekende basis voor het opzetten van een contentstrategie. Vanwege de potentie en het belang beschrijven de SEO-dokters aan de hand van de webwinkel Straatst1.nl hoe een contentstrategie tot stand komt en hoe u deze ook daadwerkelijk uitvoert.
Relevantie en kwaliteit
Als u regelmatig deze rubriek leest, weet u dat SEO bestaat uit drie pijlers:
• techniek
• content
• autoriteit
Een goede contentstrategie gaat in op de pijlers content en autoriteit en biedt daarom veel kansen om de vindbaarheid van de webwinkel te vergroten. Goede content zorgt voor betere vindbaarheid door het behalen van posities op relevante zoekopdrachten. Een ander belangrijk effect van goede content is dat het inkomende links kan opleveren. En laten ook die nu juist zeer belangrijk zijn voor de organische vindbaarheid. Maar content levert pas inkomende links op zodra de content interessant is voor de doelgroep en zodra deze doelgroep het gaat delen op bijvoorbeeld weblogs of nieuwssites. De basis van de contentstrategie is daarmee dat de content relevant is voor uw doelgroep en van uitstekende kwaliteit is.
Brainstormen
Hoe creëert u relevante content? Over welke onderwerpen moet deze content gaan? En in welke vormen kunt u deze content creëren? Allemaal relevante vragen die u moet beantwoorden voordat u start met het creëren van content. Om een kader te scheppen: het begrip content is breder dan tekst. Denk dus ook aan infographics (de laatste tijd behoorlijk populair), handleidingen, instructiefilmpjes en calculators. Een contentstrategie kunt u starten door middel van een brainstormsessie met een aantal collega’s. Daarbij is iedereen welkom, dus ook mensen die niet of minder bezig zijn met de webwinkel. Schrijf alle onderwerpen op die jullie bedenken en beantwoord daarbij de vragen: ‘Welke onderwerpen zijn relevant voor onze doelgroep? En: ‘Waarmee kunnen wij onze doelgroep helpen?’ In het geval van Straatst1.nl zijn dit bijvoorbeeld de volgende onderwerpen:
• het leggen van een bestrating
• unieke bestrating maken
• onderhoudsvrije bestrating
Deze onderwerpen vertaalt u vervolgens naar concrete content, denk aan een handleiding voor het leggen van bestrating (bijvoorbeeld als pdf-download), top tien meest gemaakte fouten (en hoe ze deze kunnen voorkomen) bij het leggen van bestrating, een checklist voor de benodigde gereedschappen voor het leggen van een bestrating, tips om mooie figuren in de bestrating te maken en dergelijke. Op dit moment biedt Straatst1.nl al behoorlijk wat relevante content aan op Straatst1.nl/product-info. Alleen staat al deze content op één pagina. Elk stuk content moet op een losse pagina komen te staan. Hiermee heeft die pagina een betere kans om te ranken in de zoekmachine. Daarnaast zorgt dit ervoor dat het voor andere websites eenvoudiger is om naar deze relevante content te linken.
Realisatie
Nadat u heeft gebrainstormd over relevante onderwerpen voor de doelgroep, dient u een planning te maken. Daarbij moet u de volgende twee vragen beantwoorden:
1. Wie zorgt voor welke content?
2. Op welk moment wordt deze content geschreven?
Zodra dit bekend is, dient u deze planning uit te werken en ook direct deadlines af te spreken. Hou in de planning ook rekening met het seizoen. Zo zou de frequentie van het creëren van content net vóór en in het seizoen twee keer zo hoog kunnen zijn als buiten het seizoen om. Bijvoorbeeld twee keer per maand, in plaats van één keer per maand. Tip: laat zo veel mogelijk mensen content creëren. Dit biedt veel invalshoeken, maar zorgt ook voor continuïteit in het contentcreatieproces. In de praktijk is te zien dat dit een lastige fase is in de contentstrategie. Het helpt om regelmatig, bijvoorbeeld maandelijks, te evalueren of de contentplanning is behaald en wat de resultaten zijn geweest. Succes zorgt vaak voor nieuw enthousiasme. Wanneer succes achterblijft, evalueer dit dan ook en leer ervan zodat de volgende contentcreatie beter gaat.
Eduard Blacquière, Corné Hoogendoorn, Martin Joosse en Dylan Mouthaan zijn werkzaam als SEO-specialisten bij OrangeValley.
____________________
Uw webshop laten nakijken?
Wilt u dat de SEO-dokters uw webshop nakijken en praktische verbetertips geven? Meld uw webshop dan aan via: redactie@twinklemagazine.nl.
____________________
Tip van de week
Wilt u meer praktische SEO-tips? Kijk dan op Orangevalley.nl/seo-dokter en volg de SEO-dokters op Twitter.
____________________
Google Analytics SiteCheck
Gebruikt u Google ANalytics en wilt u weten of de implementatie correct is verricht? De SEO-dokters hebben de (gratis) Google Analytics SiteCheck ontwikkeld om u hiermee te helpen. Deze kunt u vinden op Orangevalley.nl/gacheck
____________________
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2012.
Foutje in de pagina title? "gebruiik"
@Erik: klopt, maar dat kunnen we helaas niet meer repareren.
Oke, niet een juiste title aanmaken en die gebruiken en de oude url laten doorsturen?
@Erik: daar hebben we naar gekeken, maar probleem is dan dat de reacties niet meeverhuizen.