Twinkle | Digital Commerce

Otto gaat prijzen verlagen in slag met Amazon en Zalando

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:37

Otto zag zijn omzet in het afgelopen boekjaar met een kleine 2 procent toenemen, 10 procentpunten minder dan de groei in het voorgaande boekjaar. Om de online concurrentie het hoofd te bieden gaat het concern de prijzen verlagen en sterker inzetten op financiële dienstverlening.

Waar de meeste andere grote e-commerce ondernemingen flink groeien, heeft Otto het zwaar (cijfers in pdf). De inkomsten in het boekjaar tot en met afgelopen februari kwamen uit op 11,6 miljard euro. De omzetgroei van 1,7 procent is veel kleiner dan de groei van 12 procent in het boekjaar 2010-2011. De nettowinst bedroeg 23 miljoen euro, tegenover 181 miljoen euro in het voorgaande boekjaar:



Prijsverlagingen
Bestuursvoorzitter Hans-Otto Schrader zei gisteren in thuishaven Hamburg dat Otto zal sleutelen aan zijn prijsstelling en  -imago. Vanaf oktober worden prijsverlagingen ingevoerd, rapporteert onder andere Hamburger Abendblatt, zodat Otto meer aanspraak kan maken op de eindejaarsuitgaven van consumenten. Duitse media schrijven dat de prijsverlagingen bedoeld lijken om tegenwicht te bieden aan Amazon en Zalando, die zowel binnen als buiten Otto’s thuismarkt flink groeien.

Amazon en Zalando
Schrader zei gisteren dat er op de lange termijn slechts plek zal blijven voor twee mondiale verkopers op afstand: Amazon en Otto. Maar Otto zal volgens de bestuursvoorzitter ‘geen kloon van Amazon' worden; waar de grootste online retailer ter wereld met één label werkt, houdt de Otto Group wereldwijd zestig verschillende platforms voor online verkoop en een breed scala aan bedrijven draaiende. Richting Zalando merkte Schrader op dat Otto niet uit is op onstuimige groei van online omzetten en marktaandelen, maar op duurzame winstgevendheid.

Focus op diensten
Otto wil verder inzetten op financiële en andersoortige dienstverlening, afgelopen boekjaar goed voor 17 procent van de omzet. Het omzetaandeel moet in het lopende boekjaar naar 20 procent. Verder ziet Otto groeimogelijkheden in Rusland, Brazilië en Brazilië.