MKB-Nederland, PostNL, ING Nederland en Google bundelen hun krachten in het project ‘Nederland Verdient Online’. Met dit initiatief willen de partijen dit jaar tienduizenden kleine en middelgrote bedrijven in Nederland helpen internet beter om hun onderneming te laten groeien. De partijen voorspellen dat het project zal bijdragen aan een sneller herstel van de Nederlandse economie.
Gratis website en webwinkel
In een landelijk programma, specifiek gericht op het midden- en kleinbedrijf, helpen de partners de ondernemer met het opzetten van een gratis website en gratis webwinkel. Daarnaast assisteren zij bij het inrichten van een online advertentiecampagne en adviseren zij de ondernemers over online betaalmogelijkheden en het verzenden van goederen die in de webwinkel zijn gekocht.
Sterke groei door internet
Volgens een rapport van de Boston Consulting Group ziet het Nederlandse MKB in vergelijking met andere landen wel kansen, maar benut het die nog onvoldoende als het gaat om het gebruik van het internet. De meeste mkb’ers (tachtig procent) hebben wel een website, maar weten niet hoe ze deze verder kunnen uitbouwen met bijvoorbeeld een webshop.
Recent onderzoek van McKinsey laat daarnaast zien dat het internet een belangrijke rol speelt bij de mogelijkheid om te groeien in tijden van recessie. Bedrijven die het internet intensief gebruiken, groeien twee keer sneller dan ondernemingen die dat niet doen. Voor iedere baan die er in een traditionele sector verloren gaat, komen er twee terug in de internetindustrie. Meer dan twintig procent van het wereldwijd Bruto Nationaal Product kan rechtstreeks aan de interneteconomie worden toegeschreven.
Expertise
Harry Koorstra, bestuursvoorzitter van PostNL: 'Met onze expertise op het gebied van webwinkels kan PostNL het midden- en kleinbedrijf helpen de stap te maken van een online aanwezigheid naar de werkelijke verkoop via het internet. Met ons aanbod binnen 'Nederland Verdient Online' helpen wij de ondernemer snel en eenvoudig een webwinkel op te zetten. Met de geïntegreerde verzendproducten van PostNL maken we het voor de ondernemer en voor zijn of haar klant nog makkelijker om online zaken te doen.'
Ik denk dat dit op zich een heel goed initiatief is, echter aan elk goed initiatief zit ook een keerzijde. De kosten die worden gemaakt om een webshop op te zetten omvatten méér dan alleen het technische bouwen van zo'n shop. Een veelvoud van de kosten zitten bijvoorbeeld in het inkopen van producten, marketing etc..... Ik hoop dat mensen zo slim zijn om zich heel goed voor te bereiden op een online avontuur. Wij adviseren altijd om goed onderzoek te doen (ik verwijs ze bijvoorbeeld altijd door naar Twinkle om kennis op te doen). Vervolgens zorgen we voor voldoende kapitaal om twee jaar te kunnen draaien om zodoende de levensvatbaarheid van een online shop te kunnen bepalen. En ten slotte, voor een MKB'r komt daarbij dat ze intern de organisatie wel zo moeten gaan inrichten dat de shop goed wordt bijgehouden. Doen ze dat niet (bijv service en after sales) dan is het eerder een flop dan een shop.
De reactie van Rob snijdt natuurlijk hout. Aan de andere kant: het initiatief van de vier partijen biedt MKB-ers wel een mogelijkheid om laagdrempelig en tegen geen of lage kosten eens "iets te proberen".
Natuurlijk is het bouwen van de shop an sich niet het enige op de checklist van de startende e-commercer. Inkoop, logistiek, marketing, etc komen er allemaal bij.
Aan de andere kant: was het niet Amazon dat -- bij een bestelling via hun houtje-touwtje website -- in de prille begindagen naar de boekhandel om de hoek liep om daar het bestelde boek te kopen?
Soms is "gewoon beginnen" ook een business plan...
PS: Voor startende webshop-uitbaters, hier nog 5 quickwins voor startende webshops.
Dit is echt voor starters met enkele orders per dag. Order afhandeling gaat per mail, dus als een consument iets koopt krijg je als webwinkelier een mail.
Prima initiatief. Sluit goed aan bij het gezamenlijk inititiatief van CBW/Mitex, HBD en KvK´s om retailers bewust te maken van de online mogelijkheden. Wel is het klakkeloos starten van een webshop niet zinvol. Belangrijk is om goed na te denken over waarom en hoe je Internet als (verkoop-)kanaal kan inzetten.
Dat hoeft niet altijd een webshop te zijn, met alle consequenties van dien.
jammer dat het weer gratis moet.. vooral de webshop, ik vindt het maar broodroof..
Misschien is het beter voor de heren PostNL en ING om eerst hun eigen online zaakjes goed op de rit te hebben voordat ze zoiets gaan doen.
Een gratis webwinkel omgeving zou idd op z'n minst een mooi begin kunnen zijn. Evengoed is het bij dit concept voor een webwinkelier ontzettend belangrijk om zich te onderscheiden. Je kan vertrouwen winnen bij de consument d.m.v. een perfecte product presentatie. Op deze manier kan je jezelf onderscheiden van de concurrent welke nagenoeg dezelfde webwinkel heeft.
Met een gratis webwinkel kun je inderdaad goed beginnen, kijken hoe alles werkt, en er moet natuurlijk gekeken worden of er wel degelijk animo is voor het product of producten dat u wilt verkopen, dus waarom direct betalen?
Als er genoeg animo is voor de producten kan altijd een professionele webwinkel worden begonnen, maar zomaar een webwinkel beginnen heeft geen zin, denk hier goed over na, hoe wil ik via het internet gaan verkopen? Waar ga ik inkopen? Hoe maak ik reclame? En natuurlijk welke producten wil ik gaan verkopen.
Geef de bezoekers ook een veilig gevoel als ze op uw webwinkel kijken door bijvoorbeeld een webshop keurmerk, zie hier 7 tips voor veilig online te winkel in uw webwinkel.
Let wel, niets is geheel gratis. Je gaat na een half jaar wel betalen voor deze dienst. Plus ik ben het eens met Rob dat marketing een onderschatte kostenpost is.
Afgezien daarvan is het inderdaad een goed initiatief om ondernemers ervan bewust te laten worden dat de inzet van e-commerce naast bestaande winkels de toekomst heeft.
Je ziet en hoort hierover momenteel veel. In wezen borduurt dit ook weer voort op het eerdere artikel over exposar op deze site. Volgens mij een meer volwassen concept ook met oog op marketing.
Beide initiatieven juig ik toe en wens ik veel succes.