Twinkle | Digital Commerce

Jitse Groen (Thuisbezorgd.nl): ‘Goed chagrijnig van DDos aanval’

2017-08-04
167124
  • [nieuws]
  • 1:50

Door een DDoS-aanval waren Thuisbezorgd.nl en de internationale zustersites van Takeaway.com gisteravond anderhalf uur uit de lucht. De aanval was gericht op de Duitse bestelsite Lieferservice.de. ‘Ik betwijfel of we dit hadden kunnen voorkomen’, reageert directeur Jitse Groen.

Takeaway.com was juist met een grote campagne begonnen om Lieferservice.de bij onze oosterburen te promoten. Groen tegen Twinkle: ‘In Berlijn hebben we deze week posters hangen in zeventienhonderd bushokjes. Er worden sinds afgelopen maandag televisiereclames uitgezonden op de grote zenders en we konden het uitzendschema voor gisteravond niet meer omgooien. Kijkers werden dus gewezen op Lieferservice.de, maar ze konden daar niet bestellen. Ook Google-advertenties liepen dood. Gisteravond was het nota bene ook nog een voetbalavond (halve finale Champions League, red.) en het was slecht weer, dus in potentie heel druk. Ik ben er goed chagrijnig van, juist omdat we zo lekker aan de weg aan’t timmeren zijn in Duitsland.’

Schade
Groen schat de schade voor zijn bedrijf (loze advertenties plus gemiste commissie) op vijftigduizend euro, omdat behalve Lieferservice.de ook Thuisbezorgd.nl en de andere internationale zustersites van Takeaway.com offline waren. Over de vermoedelijke oorzaak zegt Groen: ‘We kregen tachtig keer zoveel inkomende mail als normaal, van heel veel verschillende besmette computers. Ik betwijfel of we dit hadden kunnen voorkomen. Dan moet je bij wijze van spreken tachtig keer zoveel servers hebben.’

Aanval opgeëist
De DDoS-aanval ('Distributed Denial of Service', meer hier) werd op Twitter opgeëist door DotNetFuckers:

Proxy servers
‘Het zijn een stel jongeren denk ik, die eerder Bild.de al hebben platgelegd', zegt Groen over de vermoedelijke daders. 'Het probleem is dat zulke groeperingen met proxy servers werken, waardoor ze moeilijk te traceren zijn. We overwegen aangifte te doen, maar je moet dan nog maar zien of de schade kan worden verhaald. We gaan sowieso met XS4All kijken of we technische aanpassingen kunnen doen om dit in de toekomst toch te kunnen voorkomen.’