Twinkle | Digital Commerce

Internationale orders: configuratietips voor webwinkels

2017-11-11
180101

Voordat u als webwinkelier aan de slag gaat met internationale orders, is het aan te raden om enkele aanpassingen op uw site(s) door te voeren. Door uw webwinkel te configureren kunt u de inkomsten uit verkoop in het buitenland verhogen. Practicalecommerce.com geeft tips.

1. Fraudebescherming
Fraude is een grote zorg bij het aanvaarden van internationale orders. Door te werken met payment processors kunt u het aantal frauduleuze bestellingen verlagen. Betalingsprocessors zijn namelijk meestal uitgerust met fraudepreventiediensten die zaken als het afleveradres, de bank en het veiligheidsnummer van de ingediende bestelinformatie detecteren. Wat u ook kunt doen, als een order er verdacht uitziet, is telefonisch contact opnemen met de klant en vragen om een kopie van de voor- en achterkant van zijn creditcard ter verificatie. Of neem contact op met de bank die de creditcard verstrekt om het adres te verifiëren.

2. Beperking
Zorg dat uw winkelwagentje automatisch bepaalde promoties beperkt (zoals gratis verzending, geschenken bij orders, grote kortingen etc.) voor bepaalde landen. Als u bijvoorbeeld gratis verzending aanbiedt binnen Nederland en België zorg dan dat de overige landen hier automatisch voor worden uitgesloten (zie het voorbeeld van een Amerikaanse webwinkel hieronder).



3. Postcodes
De codering van een postcode verschilt nogal per land. Zo hebben sommige landen spaties en koppeltekens in hun postcodes en andere landen juist niet. Frankrijk gebruikt bijvoorbeeld postcodes bestaande uit enkel vier cijfers (dus exclusief de twee letters die we hier in Nederland gewend zijn) en Duitsland gebruikt postcodes bestaande uit vijf cijfers. Uw checkout proces dient zo ingesteld te zijn dat het systeem de postcode kan verifiëren per land, gebaseerd op de keuze van het land die allereerst ingevoerd dient te worden. Hiermee voorkomt u onjuiste invoer van data.



4. Betaalmethodes
Zorg dat de betaalmethodes die u aanbiedt in overeenstemming zijn met de gebruikelijke betaalmethodes van de landen waar u verkoopt. Zo worden creditcards veel gebruikt in de Verenigde Staten en vele andere landen. Andere vormen van betaling zijn onder meer PayPal, Google Checkout en directe bankoverschrijvingen. Chargebacks, vergoedingen en andere bijbehorende kosten voor het aanvaarden van betalingen van internationale klanten variëren ten opzichte van binnenlandse orders. De meeste betalingsprocessors configureren hun producten en diensten om de acceptatie van betalingen uit andere landen te stroomlijnen.

Nog 4 andere tips vindt u op Practicalecommerce.com.