Twinkle | Digital Commerce

‘Slechts één op vijf winkeliers in mode en wonen zal groeien’

2017-05-27
900836
  • [nieuws]
  • 1:28

Fysieke winkeliers in wonen en mode hebben afgelopen jaar veel omzet ingeleverd ten opzichte van 2010. Hun inkomsten kelderden met respectievelijk 3 procent en 6,2 procent, aldus CBW-Mitex. Schoenwinkeliers boerden met een verlies van 2,5 procent minder slecht.

Dit jaar zal slechts één op de vijf van de zevenduizend aangesloten winkeliers omzetgroei boeken, voorspelt Jan Meerman. De voorzitter van CBW-Mitex noemt 2012 een ‘transformatiejaar’.

‘Mentale investering’
Veel ondernemingen zullen volgens Meerman werk maken van retailconcepten met online activiteiten, ook in en rond winkels. ‘Ondernemers beseffen inmiddels heel goed dat het resultaat uitblijft als je alleen praat over noodzakelijke veranderingen. Er is daadkracht nodig. Dat vraagt om een enorme mentale investering. De basis voor succes wordt in 2012 opnieuw gelegd.’

Samenwerking cruciaal
De voorzitter wijst erop dat concrete plannen voor samenwerking in de keten cruciaal zijn voor toekomtig retailsucces: ‘Juist nu is er een perfecte bodem om  dit concreet te maken. Iedereen die werkt in of met de detailhandel weet dat het anders moet: horizontaal samenwerken met collega’s, verticaal met leveranciers en buiten de bedrijfskolom met heel onverwachte partners. Er is veel meer mogelijk dan vaak wordt gedacht.’

‘Puur online kopen neemt af’
CBW-Mitex gaf samen met ABN Amro opdracht tot een onderzoek naar de toekomst van kanaalkeuzes in retail. Q&A Research & Consultancy becijferde dat het aantal multichannel kopers groeit en dat het aantal pure fysieke én pure online kopers afneemt. In het rapport (pdf) van afgelopen november wordt gewezen op nieuwe vormen van ketensamenwerking, online, offline en in combinatie

Jaarcijfers wonen, mode en schoenen
Via onderstaande links vindt u de afgelopen jaarcijfers van CBW-mitex over de genoemde winkelcategorieën:
- Mode
- Wonen
- Schoenen