Twinkle | Digital Commerce

Consumentenautoriteit: focus op webwinkels en reisaanbieders

2017-11-11
11831042
  • 1:37

De Consumentenautoriteit wil de komende twee jaar veel aandacht besteden aan leverings- en betalingsproblemen bij webwinkels. Het is één van de drie topprioriteiten in de voorlopige agenda van de autoriteit, net als prijstransparantie in de reisbranche.

De voorlopige agenda van de Consumentenautoriteit is gebaseerd op gesprekken met maatschappelijke partijen en meldingen bij ConsuWijzer. Ieder die dat wil kan tot 23 november reageren op het consultatiedocument (pdf).

Vragen en klachten over webwinkels
In de eerste helft van dit jaar kwamen bij ConsuWijzer meer vragen en klachten over webwinkels binnen dan vorig jaar (circa 4.000 versus ongeveer 3.600), wat de aandacht voor deze groep ondernemers helpt te verklaren. Uit de meldingen bleek onder meer dat klanten producten na betaling niet geleverd kregen, dat bedrijven slecht bereikbaar bleken en dat het recht op herroeping en andere consumentenrechten niet of verkeerd werden toegepast.

Om deze problemen het hoofd te bieden legt de Consumentenautoriteit binnen dit aandachtgebied de nadruk op drie aspecten. Uit het consultatiedocument:

  • Snel optreden tegen webshops waarover de Consumentenautoriteit signalen ontvangt; (Enkele weken geleden werden na een waarschuwing van de Consumentenautoriteit nog twee webshops uit de lucht gehaald, red.)
  • Via diverse kanalen ondernemers informeren over de geldende wet- en regelgeving online;
  • Consumenten voorlichten over hoe ze veilig online willen winkelen (via ConsuWijzer).

Toezichthouder op losse ticketprijzen
Een ander speerpunt van de Consumentenautoriteit is prijstransparantie in de reisbranche. Dat is mede ingegeven door het feit dat de autoriteit sinds 1 juni toezichthouder is op het gebied van losse ticketprijzen. De Consumentenautoriteit, die vanaf 2013 met de Opta en de NMa zal opgaan in de Autoriteit Consument en Markt, gaat verder specifiek letten op misleidende en agressieve telemarketing.

Oneerlijke handelspraktijken online
Begin vorig jaar wees de Consumentenautoriteit oneerlijke handelspraktijken aan als een van de vijf speerpunten voor het beleid in 2010 en 2011. Daarbij ging de aandacht onder meer uit naar sites die tickets voor evenementen doorverkopen.