Twinkle | Digital Commerce

'Amazon mengt zich in online supermarktoorlog'

2017-05-27
476550
  • 1:14

Amazon maakt zich op voor de verkoop van gekoelde waren in Groot-Brittannië. De stap van Amazon zou de toch al competitieve Britse supermartkbranche verder opschudden, schrijft Retail Week. Pure player Ocado heeft drastische prijsverlaging aangekondigd in de ‘online price war’.
 
Retail Week baseert zich op verschillende bronnen in de Britse levensmiddelenindustrie. Volgens hen is Amazon bezig met de werving van personeel voor de assortimentsuitbreiding en verkent het bedrijf routes om de bezorging van boodschappen goed te regelen. Onlangs verzekerde Amazon zich al van de expertise van Doug Gurr. Hij is voormalig executive development director bij de Britse supermartkketen Asda, een dochterbedrijf van de wereldmarktleider Wal-Mart.

Click & collect
Amazon verkoopt al een beperkt assortiment aan levensmiddelen (bèta) in de UK, maar zou van plan zijn zich serieus te mengen in de strijd om de dagelijkse boodschappen. Anders dan in ons land verkopen alle Britse supermarktketens van enige omvang online, vaak (ook) op basis van click & collect. Pure player Ocado, dat kampt met een imago van hoge prijzen, heeft laten doorschemeren de prijzen van zeshonderd producten met 10 procent te verlagen. Daarmee zouden de prijzen lager komen te liggen dan die van Tesco Direct, het online verkoopkanaal van marktleider Tesco.

Cijfers
Zowel Ocado als Amazon, waarvan gezegd wordt dat een Nederlandse entree aanstaande is, maakt morgen de cijfers over het laatste boekjaar bekend.