Twinkle | Digital Commerce

‘Deze maand vijftig nieuwe auto’s weg via koopservice ANWB’

2017-11-08
180101
  • 1:31

De autokoopservice van de ANWB slaat aan, concludeert Paul de Vries van partner NAK Internet. ‘We stevenen deze maand af op vijftig verkopen. Dit voorjaar moeten dat er honderd per maand zijn. De resultaten wijzen eens te meer uit dat autoverkoop op internet werkt.’

NAK Internet zorgde ervoor dat de ANWB medio november een autokoopservice voor leden kon lanceren, nadat de bond eerder al een verkoopservice was gestart. De koopservice is een soort white label variant van Nieuweautokopen.nl, dat op dit moment nog meer verkopen genereert dan de nieuwkomer: ‘Dat zal spoedig veranderen’, verwacht De Vries. ‘De ANWB is een ijzersterk merk. Daar vertrouwen mensen blind op.’

Offertetraject
Geïnteresseerde automobilisten kunnen op Anwbautokoopservice.nl eerst een offerte aanvragen. Bij akkoord wordt online een voorlopige bestelling geplaatst, die vervolgens telefonisch wordt doorgesproken. De ANWB stuurt de klant daarna een koopcontract in pdf, dat hij ondertekend retour moet sturen. Autokopers kunnen een bestelde auto ophalen bij de merkdealer, thuis laten bezorgen of oppikken in het aflevercentrum van ANWB Auto Almere.

Conversie
Bij de start van de verkoopservice moesten ANWB-leden nog 20 euro betalen voor een offerte. Sinds een paar weken is dat kosteloos, vertelt De Vries. De conversie uit de offertes is daarmee wel aanzienlijk gedaald: volgens De Vries ligt die nu iets meer dan anderhalf procent, waar de ANWB voor de kerst zei dat één op de acht offertes (12,5 procent) tot een aanschaf leidde.

E-commerce en auto's
Het Economisch Bureau van ING rapporteerde onlangs dat e-commerce kansen voor de automotive branche vooral liggen in aftersales. Maar De Vries claimt opnieuw succes met de verkoop van complete nieuwe auto's.

Auto.nl, sinds een jaar actief als online autoverkoper, heeft nog geen cijfers over het aantal verkopen bekend gemaakt.