Twinkle | Digital Commerce

‘Rol mobiele telefoon in aankoopproces erg klein’

2017-11-08
180101
  • 2:33

E-commerce is booming business. Maar dat betekent niet dat de markt achterover kan leunen, aldus de opstellers van de Bricks & Clicks Market Monitor. Voor het rapport onderzocht GfK Retail & Technology de kansen en bedreigingen voor de online en de offline markt.

Aan de hand van de onderzoekgegevens doen GfK Retail & Technology en IMNetworks enkele voorspellingen over hoe de markt eruit zal zien in het jaar 2020. Uit het rapport komt onder meer naar voren dat ‘de winkels in de huidige vorm het niet redden tot het jaar 2020’. GfK-onderzoeker Patrick Langley: ‘Veel winkels zullen verdwijnen. Uiteraard blijven er distributiepunten, zoals supermarkten. Winkels voor duurzame investeringsartikelen worden geënt op kennismaking met en beleving van het product. De gewone winkels moeten ons gevoel aanspreken. Maar er zijn veel winkels die momenteel te weinig toevoegen aan het online aanbod. Terwijl de meerwaarde juist in beleving zit; iets wat een webshop niet goed kan overbrengen.’

Rol mobiel
Mobile
is momenteel een veel besproken onderwerp binnen e-commerce, dus heeft GfK Retail & Technology ook gekeken naar de rol van de mobiele telefoon tijdens het aankoopproces (en dan specifiek in de gevallen waarbij er ook daadwerkelijk een aankoop heeft plaatsgevonden). Hieruit blijkt de rol van de mobiele telefoon nog erg klein. Zo gebruikte 4,3 procent van de respondenten die een product kocht actief een mobiele telefoon tijdens het aankoopproces in de winkel. Dit is lager dan vorig jaar, toen het percentage nog op 5,7 procent lag.

Áls de telefoon wordt ingezet, dan is dat in de meeste gevallen (60,9 procent) om met iemand anders telefonisch of via sms of social media te overleggen. 8,4 procent gebruikt zijn mobiel tijdens het aankoopproces om op internet prijzen te zoeken en te vergelijken, 4,5 procent om productinformatie te zoeken en 1,5 procent om een andere winkel te vinden. Hoe verhouden deze cijfers zich tot veel gehoorde stellingen dat bijvoorbeeld ‘wel 35 procent van de consumenten hun mobiele telefoon gebruiken als ze aan het winkelen zijn’? De verklaring die het onderzoekrapport hiervoor geeft is dat het gebruik tijdens het winkelen niet wil zeggen dat de consument daar ook daadwerkelijk iets koopt of dat er contact is over de specifieke aankoop. Bij dit onderzoek is de uiteindelijke koop wel een vereiste, aldus het rapport.



Online oriëntatie
Een andere conclusie die sterk naar voren komt - en ook vaker wordt verkondigd - is dat multichanneling key wordt. Steeds meer consumenten oriënteren zich online en kopen vervolgens offline. Tijdens de online oriëntatie wordt zowel door offline als online kopers veel gebruikgemaakt van productvergelijkingssites. Kieskeurig.nl wordt, met 57,1 procent het meest geraadpleegd. Nummer twee is Vergelijk.nl, dat in 40,4 procent van de gevallen wordt bezocht. De website van een fabrikant in kwestie staat met 24,7 procent op drie. Ondanks dat de rol van deze website anders is dan die van vergelijkers, blijken dergelijke sites dus wel degelijk een belangrijke rol in het oriëntatieproces van de consument te spelen.



Het rapport
Het volledige rapport, waarin het oriëntatieproces van consumenten uitgebreid in kaart wordt gebracht, kunt u hier kopen.