Hengelo is de eerste plaats waar wanden met kluisjes van de Buren Afhaalcentrum zijn geplaatst. Via een unieke code kunnen beoogde ontvangers, zoals webshoppers, pakjes ophalen. Lokale Hengelose winkels behoren tot de eerste zakelijke gebruikers.
Tegelijk met de opening van de Buren, op twee locaties in Hengelo, is vorige week ook Nuleverbaar.nl gelanceerd. In die webwinkel bieden momenteel twintig ondernemers uit de binnenstad van Hengelo een gedeelte van hun assortiment te koop aan. Nuleverbaar.nl bewaart de producten, die tot de verkoop eigendom blijven van de winkelier. ‘Het is een extra verkoopkanaal’, verduidelijkt Bas ten Doeschot, klantadviseur bij de Buren Afhaalcentrum BV. ‘Lokale winkeliers hebben vaak zelf het geld en de tijd niet om dat op te tuigen.’
Unieke code
Wie online bestelt op Nuleverbaar.nl kan de producten thuis laten bezorgen, maar ook laten afleveren bij de Buren en ze op een gewenst moment oppikken. Een gedeelte van het assortiment ligt zelfs al in een kluisje en kan direct worden opgehaald. Daarvoor krijgen webshoppers een unieke code via e-mail of sms, die ze ook aan anderen kunnen verstrekken.
Droombeeld
Webshoppers bij andere webwinkels kunnen het ‘brengpunt’ van de Buren als adres opgeven, mits ze een klantenkaart hebben. Ten Doeschot: ‘Dan plaatsen wij het pakket vervolgens in een kluisje in de buurt van de koper. Die kan zijn pakket dan 24 uur per dag, zeven dagen per week ophalen. Uiteraard is ons droombeeld dat andere webwinkels actief gaan wijzen op de optie om bij de Buren af te leveren, maar we zijn nu pas net begonnen. Het is wel de bedoeling om het concept in heel Nederland uit te rollen.’
Binnenstadbezoekers, schoenmakers en monteurs
De kluisjes van de Buren, beschikbaar in verschillende formaten, bieden niet alleen uitkomst aan Hengelose winkeliers en aan webwinkeliers. Ook (lokale) handelaren op Marktplaats kunnen pakjes in een kluisje stoppen, als ze de koper liever niet in persoon tegenkomen. Ten Doeschot: ‘Bezoekers van binnensteden kunnen de kluisjes ook gebruiken om bijvoorbeeld boodschappen een paar uur in op te slaan. Verder kunnen schoenmakers en stomerijen hun openingstijden verlengen via de Buren. Ook monteurs zouden bijvoorbeeld bevoorraad kunnen worden bij de plek waar ze aan de slag moeten.’
Foto: Arjan van Oosterhout
Misschien wel een oplossing voor mensen die moeilijk thuis kunnen ontvangen, al moet je er nog wel zelf om.
Wat ik me afvraag: stel ik huur een kluisje en bestel een artikel dat daar in zou moeten passen. De webwinkel heeft niet meer de juiste maat dozen en stopt het artikel in een grotere verpakking. Wordt dit dan in een groter kluisje afgeleverd? En wie betaalt de meerkosten?
Het lijkt me handig dat de maten van mijn kluisje bij de webwinkels bekend is.
@Tinus: het is de webwinkelier die in zo'n geval de kluisjes huurt bij de Buren. Het is dus in zijn eigen belang om rekening te houden met de afmetingen van pakketten. Er zijn verschillende formaten kluisjes. Een overzicht van de kosten vind je hier.