Twinkle | Digital Commerce

5 tips voor het toepassen van tablets in winkels

2017-05-27
180101

De huidige mobiele ontwikkelingen kunnen van invloed zijn op de in-store shopping experience. Zo zijn er bijvoorbeeld veel manieren waarop retailers tablets kunnen inzetten om de winkelervaring te optimaliseren. Demandware geeft vijf voorbeelden.

1. Tablet als verlengstuk van je winkel
Tablets bieden een nieuwe en goedkopere manier voor retailers om hun fysieke winkel als het ware te vergroten. Op de tablets kunnen consumenten online producten bestellen die in de winkel niet meer op voorraad zijn. Hierdoor verklein je als winkel de kans op klantverlies. Daarnaast kunnen tablets worden gebruikt voor het geven van tips en adviezen, het bieden van video- en audiocontent, benutting van social media-toepassingen, uitnodigingen voor de nieuwsbrief en het voeren van klantonderzoeken.

2. Assistent voor medewerkers
Door je personeel met tablets te laten werken, kun je als winkel een betere en meer persoonlijke klantenservice leveren. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van klantprofielgegevens, zoals voorkeuren en koophistorie, kan een verkoper eenvoudig relevante producten aanbevelen aan een specifieke klant. Zo kan een verkoper een complete outfit samenstellen, gebaseerd op de voorkeuren en wensen van de klant en deze vervolgens visueel aan hem tonen, zodat de klant precies kan zien hoe het voorstel eruit ziet.

3. Informatieborden
Tablets kunnen ook worden gebruikt als digitale borden. Door het compacte formaat en de draagbaarheid zijn de apparaten flexibeler in te zetten ten opzichte van traditionele (digitale) borden. Zo kunnen winkels via tablets eenvoudig hun boodschap aanpassen waardoor ze meerdere klanten op verschillende manieren kunnen aanspreken. De tablet kan ook worden gebruikt om een hoger serviceniveau te bieden. Zo is het bij Apple mogelijk om een verkoopmedewerker op te roepen via een tablet. Er verschijnt vervolgens een bericht op het scherm waarin wordt aangegeven hoe lang het duurt voordat er een medewerker bij hem is. Hierdoor hoeft de klant niet meer zelf op zoek te gaan naar personeel, mocht hij een vraag hebben of advies willen inwinnen.

4. Personeelsmanagement
Via tablets kunnen winkelmanagers eenvoudiger hun personeel begeleiden, wat uiteindelijk ook de klantervaring ten goede kan komen. Dit is met name van toepassing voor grote winkels met veel personeel. Als een shopmanager bijvoorbeeld ziet dat een bepaalde afdeling erg druk is en dat daar dus meer medewerkers nodig zijn, dan kan hij een bericht uitsturen naar de medewerkers die zich in de buurt van deze afdeling bevinden met het verzoek om daar bij te springen. Daarnaast kunnen managers via de tablet ook gemakkelijk pauzes regelen en zorgen voor een betere algehele communicatie met en tussen het personeel.

5. Personeelstraining
De tablettechnologie zorgt ook voor meer trainingsmogelijkheden van personeel. Denk hierbij aan het afspelen van instructievideo’s en het tonen van meer geavanceerde toepassingen. Van het gebruik van augmented reality tot aan het demonstreren van de laatste productlanceringen; de mogelijkheden lijken eindeloos. Tablets maken ook sales force incentivization programma's leuker en aantrekkelijker door middel van realtime status updates en promotionele informatie.
 
Bron: Demandware