Twinkle | Digital Commerce

TradeDoubler trekt zich weer terug uit search

2017-05-27
169176
  • 1:06

TradeDoubler heeft zijn search-activiteiten verkocht aan NetBooster. Vier jaar na de aankoop van het Britse zoekmachinemarketingbureau The Search Works zegt TradeDoubler zich weer geheel te willen concentreren op performance based marketing.

De aankoop van The Search Works voor 84 miljoen euro ‘identificeert TradeDoubler als één van de grootste online marketingbedrijven van Europa’, meldde het bureau bij de overname in de zomer van 2007. ‘Zoekmachinemarketing en affiliatemarketing zijn de grootste direct response kanalen, en op beide gebieden wordt significante groei verwacht', aldus TradeDoubler destijds in het persbericht

Verlieslijdend
De zoekmachineactiviteiten van TradeDoubler leden echter verlies (kwartaalrapport in pdf), zoals onderstaand diagram inzichtelijk maakt. Vooral in de UK bleef de omzet achter.



Preferred partners
Het Zweedse TradeDoubler, dat in zo’n twintig landen actief is, heeft zijn search-activiteiten nu dus verkocht aan het Franse NetBooster. Beide bedrijven zullen als preferred partner klanten naar elkaar verwijzen, blijkt uit het persbericht. Hoeveel geld er met de deal gemoeid is, is niet bekend gemaakt.

Nederlandse klanten
Emerce meldt dat 55 medewerkers van TradeDoubler uit zes landen overgaan naar NetBooster, dat niet in ons land actief is. Nederlandse search-klanten worden voortaan door Nederlanders in het buitenland verder geholpen, aldus Andrew Maat van TradeDoubler Nederland.