Twinkle | Digital Commerce

Kixx Online viert eerste lustrum als miljonenbedrijf: 'Een geslaagd feest'

2017-11-08
180101

De webwinkel Kixx Online heeft een drukke tijd achter de rug. Qua marketing is er flink uitgebreid en geïnvesteerd. Daarnaast had het bedrijf dit jaar een vijfjarig jubileum te vieren. Een goede reden om eens royaal uit te pakken met allerlei acties.

‘Het was een zeer geslaagd feest’, aldus Dennis Wanders, verantwoordelijk voor de online marketing bij Kixx Online.

Tekst: Janine Purola

Zowel de online als offline marketing is de afgelopen twee jaar flink op de schop gegaan bij de baby- en kinderkledingshop Kixx Online. En dat bleek nodig ook. Heel uitgebreid was de webwinkel hier namelijk nog niet mee bezig. Daarnaast werd er veel, misschien wel te veel, uitgegeven aan Google AdWords. Daarom heeft Kixx eind 2009 Dennis Wanders aangesteld en verantwoordelijk gemaakt voor de online marketing. Met als eerste doel het optimaliseren van zoekmachinemarketing. ‘Dit was toen al een belangrijk instrument om groei voor de webshop te realiseren, maar het kon allemaal wat professioneler. We hebben dit proces door het hele bedrijf doorgetrokken. Zo moet bijvoorbeeld degene die voor productbeschrijvingen zorgt er al op toezien dat de teksten zoekmachinevriendelijk zijn. Dat soort “kleine” dingen, daar begint het immers al mee. Ook hebben we wat technische slimmigheidjes in de site gebouwd en de AdWords-campagnes flink aangepakt voor een beter rendement.’

Met resultaat
Vervolgens is Kixx Online zich ook gaan richten op andere vormen van marketing. Wanders: ‘Eind vorig jaar zijn we met affiliatecampagnes gestart, waarmee we goede resultaten boeken.’ Ook de beruchte retargeting blijkt voor de online winkel relevant. ‘We zijn ermee begonnen bij wijze van test en hadden ons voorgenomen om bij klachten - aangezien je dat vaak hoort - direct te stoppen. Maar het levert voor ons veel verkeer op’, laat de online marketeer weten. ‘En we hebben in één jaar nog maar één klacht ontvangen. Dus ja, daar gaan we nog wel even mee door.’ Wat betreft social media is de kledingshop zeer actief op Facebook. En niet zonder resultaat: de winkel heeft momenteel het grootste aantal fans binnen de kinderkledingbranche. ‘We richten ons met dit kanaal niet op het behalen van conversie’, legt Wanders uit. ‘Wij willen via Facebook vooral commitment en loyaliteit met onze klanten realiseren.’ Verder is begin dit jaar meer ingezet op offline marketing door een pr-bureau verantwoordelijk te stellen voor onder andere het adverteren in bladen, abonneewervingsacties en het verwezenlijken van free publicity. Al met al lijken alle marketinginspanningen niet voor niets te zijn geweest. ‘Over 2010 is een omzetgroei van zo’n 40 procent gerealiseerd. Over 2011 komen wij, naar verwachting, op ongeveer hetzelfde percentage uit’, licht Wanders toe. Precieze cijfers mag hij niet geven, al spreekt hij wel over ‘een miljoenenbedrijf’. Maar ook dat er nog wel een gat is met bijvoorbeeld een Kleertjes.com (online omzet 2010: 14 miljoen euro). Wanders: ‘Onze uitdaging is om het gat te dichten.’

Feest
Afgelopen september vierde Kixx Online zijn vijfjarige jubileum. Dit feest ging voor klanten niet onopgemerkt voorbij. De shop hield meerdere jubileumacties in samenwerking met een aantal merken waarmee de webwinkel samenwerkt. Zo kreeg elke klant tijdens de ‘feestweek’ een cadeautje bij zijn bestelling. Dit kon variëren van een leuke pen tot een dure tas, afhankelijk van de order. Daarnaast is er een fysieke mailing de deur uitgegaan, met daarbij een kortingscode voor gratis verzending. Wanders: ‘Normaal gesproken hanteren we 3,95 euro verzendkosten.’ Verder heeft Kixx Online via zijn Facebook-pagina allerlei give-aways verloot, van tassen en shirts tot space scooters. ‘En in samenwerking met het online warenhuis Kidsfavorites.nl zijn er ook nog twintig pakketten verloot, gevuld met benodigdheden voor een kinderfeestje - denk aan slingers, uitnodigingen, ballonnen, partybordjes en taartkussentjes’, vervolgt Wanders. ‘Hier hebben we veel leuke reacties op gekregen. Sowieso op de hele jubileumviering. Het was een zeer geslaagd feest. Ja, ook wat conversie betreft.’

Historie en toekomst
De geschiedenis van Kixx Online gaat eigenlijk verder terug dan vijf jaar. Namelijk elf. In 2000 begon oprichtster Jacqueline Oud de fysieke winkel Kixx Kidswear in Alkmaar. Na zes jaar is daar de webshop Kixx Online aan toegevoegd. ‘Deze kanalen staan momenteel los van elkaar’, meldt Wanders. ‘We zijn wel bezig met het vraagstuk hoe we ze elkaar kunnen laten versterken en of we dat moeten doen. Bijvoorbeeld door de winkel als retourpunt in te stellen, maar dit heeft veel impact op de logistiek. We zijn hier nog niet helemaal uit.’ Meer concreet zijn de stappen die het bedrijf wil maken naar het buitenland. Wanders laat weten dat Kixx Online nu al veel bestellingen van over de grens ontvangt, via de Nederlandstalige site. ‘En dat hoeven niet altijd Nederlands sprekende consumenten te zijn’, voegt hij daaraan toe. ‘We krijgen zelfs af en toe aanvragen uit China of Brazilië. Dat is leuk om te zien. Waarschijnlijk komen zij via Google Translate door het betaalproces heen. Ik vraag me vooral af: hoe komen zij bij ons terecht?’ Maar serieuze aspiraties om in die landen te gaan verkopen heeft Kixx Online nog niet. Wel dichterbij huis, in Duitsland om precies te zijn, waar Kixx-online.de onlangs is gelanceerd. Wanders: ‘Alles is aangepast voor de Duitse consument en aan de Duitse wetgeving. Voor de klantenservice hebben we een Duitssprekende medewerker hier in Nederland zitten. Als we daar eenmaal succesvol blijken, dan kunnen we verder uitrollen naar andere landen.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2011.