Twinkle | Digital Commerce

Grapy.nl: wijnwebwinkel met toegevoegde waarde

2017-11-11
180101

Wijn, wijn en nog eens wijn. Het is niet vreemd dat zijn bedrijf WineWineWine.com heet, want Roger Theunissen denkt wijn. Hij is mede-eigenaar van Grapy.nl, een wijnwebwinkel die de toekomst ziet in bricks & clicks. ‘Het gaat om toegevoegde waarde. En de toegevoegde waarde die veel reguliere wijnwinkels bieden - een doos doorschuiven naar de consument - is nihil.’

Tekst: Marieke Verdonk

Meerdere malen heeft hij het over een Chinese muur. Om aan te geven dat de digitale sommelier WineStein en de wijnwebshop Grapy.nl strikt van elkaar zijn gescheiden. En dat WineStein echt onafhankelijke informatie geeft. ‘Wat ik wil is wijn op een eenvoudige wijze bij de consument krijgen. Op verschillende manieren’, zegt Roger Theunissen. Hij is dan ook mede-eigenaar van Grapy.nl, CEO en aandeelhouder van WineWineWine.com en initiatiefnemer van de digitale sommelier WineStein. ‘Ik wil echt heel duidelijk maken dat Grapy.nl en WineStein onafhankelijk van elkaar opereren. Er zitten nogal wat criticasters in deze branche. Iedereen let op elkaar, nieuwe initiatieven worden veelal eerst afgeschoten, maar als iets eenmaal bewezen is dan rent iedereen erachteraan. Dat is zaken doen in Nederland.’ In Amerika en Engeland, waar WineStein nu wordt uitgerold, staan de mensen te juichen, aldus Theunissen. ‘Daar wordt men nog enthousiast van nieuwe initiatieven. Restaurants, winkels en wijnwebwinkels willen maar wat graag met WineStein werken en om die reden zijn we ook daar begonnen. Ik verwacht dat als het daar goed loopt, de Nederlandse klanten snel ook wel over de brug zullen komen.’

Digitale sommelier
Met behulp van WineStein, ook verkrijgbaar als iPhone App en inmiddels meer dan 100.000 keer gedownload, kunnen consumenten de wijn zoeken die het beste past bij wat ze gaan eten. Binnenkort*, als de nieuwe versie van de digitale sommelier live gaat, is het ook mogelijk om andersom te zoeken. ‘Je hebt een mooie wijn staan die je wilt drinken en daar kun je dan de perfecte maaltijd bij vinden.’ Een gat in de markt volgens Theunissen, maar hij wordt pas echt enthousiast als hij vertelt over de nieuwe functionaliteit waarin WineStein wordt losgelaten op de menu- en wijnkaarten van restaurants. ‘Hier zit de hele wereld op te wachten’, zegt hij. ‘Een sommelier voor een luttel bedrag per maand. Niet alleen de consument kan zo in een restaurant de goede keuze maken voor een wijn, het kan voor het restaurant zelf ook een goede adviestool zijn.’ Restaurants kunnen de menu- en wijnkaarten aanleveren vanuit hun cms of vanuit het kassasysteem. ‘Of ze sturen een Excel, dan kloppen wij het hier wel in.’

Aan ideeën geen gebrek bij de ondernemer. Alles onder het motto ‘wijn gemakkelijker dichter bij de mensen brengen’. ‘Er wordt altijd nogal gewichtig gedaan over wijn, maar ik ben nog nooit gebeld door een wijnhandel met de mededeling dat de wijn die ik heb gekocht eerder op dronk is. En dat gaat niet gebeuren ook. Wat de wijnhandel doet is vaak niet meer dan dozen schuiven.’ Reden genoeg voor Theunissen om - nadat hij zijn Geldshop.nl had verkocht - de wijnmarkt op te gaan. De ondernemer kocht samen met Jan Baltussen twee wijnimporteurs en startte met Grapes Unlimited, een naam die ze later veranderden in het meer catchy Grapy.nl. Baltussen werd CEO. In principe neemt Grapy.nl van elke importeur wijn af. ‘Dat importeurs lastig doen over het leveren aan webwinkels is een tijdelijke discussie’, zegt Theunissen. ‘Dat zie je in de meeste branches terug. Je hebt last van de prijsstuntende amateurs op zolderkamertjes. Maar als je zoals wij professioneel bezig bent, dan is die hobbel snel genomen.’

Shop-in-shop
Er is fors geïnvesteerd in de wijnwebwinkel. Een investering die zich niet makkelijk terugverdient. Theunissen: ‘De site is opgezet puur met visie op de toekomst. Het is de wijnsite met by far de meeste functionaliteit. De marges op wijn zijn klein, dus je moet een lange adem hebben om winstgevend te worden.’ Om de wijn dicht bij de mensen te brengen, heeft Grapy.nl ook gekozen voor de shop-in-shop-constructie. Online en offline. Maar online pakte dat niet zo goed uit. ‘Met de shop-in-shop die we bij Neckermann.com hadden, zijn we vrij snel gestopt’, vertelt Theunissen. ‘Dat leverde niet op wat we ervan verwachtten, de match was gewoon niet goed.’ Van de offline variant waarbij de wijnen worden verkocht in een boekwinkel verwacht Theunissen meer. ‘De combinatie clicks en bricks op deze manier heeft de toekomst. Want een pand huren en personeel aannemen is te veel van het goede. We zijn nog op zoek naar de optimale formule, maar vooralsnog lijkt het een goed idee om aan te sluiten bij een branche die het offline ook moeilijk heeft. We kunnen elkaar ondersteunen. Daarbij denk ik dat de boekenlezer en de wijndrinker een en dezelfde consument zijn.’ Eerder al had Grapy.nl een hoekje in de boekwinkel Het Verboden Rijk in Roosendaal. Maar nadat de winkel verhuisd was, kon de wijnverkoper wat groter uitpakken met onder andere een eigen kassa en uitgang. De wijn heeft een plek gevonden tussen de kookboeken en via een interactief touchscreen - aangedreven door WineStein - kunnen geïnteresseerden de wijn zoeken bij een recept. ‘De hardlopers hebben we in de winkel staan. Wijnen die we alleen online verkopen, bezorgen we de volgende dag bij de klant thuis.’ Grapy.nl voert verkennende gesprekken met andere boekwinkels om in de toekomst door het hele land vertegenwoordigd te zijn.

Einde oefening
De traditionele wijnwinkel is geen lang leven meer beschoren, meent Theunissen. ‘Voor de meeste wijnwinkels is het herpositioneren of einde oefening. Het gaat om toegevoegde waarde. En de toegevoegde waarde van een doos doorschuiven naar de consument is nihil. Gall & Gall zie ik niet snel over de kop gaan, maar een zelfstandig, niet vernieuwend wijnwinkeltje redt het op deze manier niet. Om die reden hebben we ook een kioskversie van WineStein ontwikkeld, die de verkoop op de winkelvloer ondersteunt en bevordert.’ Internet is ook een antwoord, vindt Theunissen. En omdat hij weet hoe moeilijk en kostbaar het is om een wijnwebwinkel op te zetten, wil hij Grapy.nl openstellen voor andere wijnaanbieders. Het idee is om de wijnen van derden in het Grapy-assortiment te integreren. ‘Die derden moeten voldoen aan de automatiserings-, kwaliteits- en leveringscriteria van Grapy.nl’, zegt Theunissen. ‘Zij bepalen de pricing en de commissie voor Grapy.nl zal tussen de 20 en 25 procent liggen. Grapy.nl zorgt voor de financiële afhandeling en eventueel voor de logistiek, als daar behoefte aan is.’

Service
Grapy.nl heeft al zijn wijnen op voorraad en voor vijf uur besteld, betekent de volgende dag in huis. Daarvoor verstuurt Grapy.nl zijn wijnen met PostNL en binnenkort met Dynalogic. ‘Doordat zij werken met flexibele tijdsvensters, kunnen we onze klanten meer service bieden’, aldus Theunissen. De verzending van wijn is een kostbare aangelegenheid. ‘Alleen de speciale doos waarin we de bestelling verpakken kost al enkele euro’s. Daarnaast kunnen klanten bij Grapy.nl per fles bestellen, dat is ook een kostbare service. Om deze kosten enigszins op te vangen, vragen we aan de klant onder de vijftig euro een bijdrage in de verzendkosten.’

Naast alle retail- en ontwikkelwerkzaamheden zijn Theunissen en Baltussen bezig met het opzetten van een club in Nijmegen waar je kunt eten, drinken en dansen. ‘Club Knox is de werknaam, omdat het in een oud bankgebouw zit’, legt Theunissen uit. ‘We gaan daar werken met een digitale menu- en wijnkaart. Alle wijnen hebben dezelfde prijs als op Grapy.nl plus 15 euro. De klant weet zo precies waar hij aan toe is. Dat is toch wel de essentie van Grapy.nl, duidelijk en transparant zijn over wijn.’  

____________________

Over Grapy.nl
Grapy.nl is een samenvoeging van wijnimporteurs als De Portugese Wijnkopers, Vino Forte en Grapes Unlimited bv. Samen zijn zij al meer dan vijftien jaar actief in de import van wijnen uit heel de wereld. De webwinkel biedt zo’n vierhonderd kwaliteitswijnen. Met een speciaal ontwikkelde zoekmachine kan de bezoeker het aanbod doorzoeken op smaak, prijs, kleur, druif en land. Grapy.nl is de eerste Nederlandse wijnwebwinkel die de digitale wijnadviseur WineStein heeft geïmplementeerd. Deze digitale sommelier is ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Nijmegen en geeft per gerecht meerdere wijnsuggesties op volgorde van geschiktheid. Bij Grapy.nl werken vier mensen.
____________________

Dit artikel verdween eerder in Twinkle 9-2011. De mysteryshopper van Twinkle bracht een bezoek aan Grapy.nl. Over zijn bevindingen kunt u hier lezen.

* De nieuwe iPhone-applicatie van WineStein is inmiddels beschikbaar.