Google oprichters Lary Page en Sergey Brin baseerden hun Google Page Rank op het Hyper Search-algoritme van wiskundige Massimo Marchiori. Maar deze Italiaanse wetenschapper begint nu zelf een zoekmachine: Volunia.com.
Lary Page bezocht in 1996 een congres waarop Marchiori een uitleg gaf van zijn Hyper Search-algoritme. Ze schijnen daarna nog even gesproken te hebben, en volgens Marchiori erkennen de oprichters van Google ook de waarde van de ideeën van deze Italiaanse wiskundige voor het Google-algoritme.
Nieuw revolutionair idee, nu wel geheim!
Nu heeft de Italiaanse wetenschapper een nieuw idee voor websearch, maar hij zal dat niet op een conferentie delen. Om te voorkomen dat Google aan de slag gaat om een soortgelijke zoeksystematiek te ontwikkelen, gaat Marchiori in interviews niet in op wat nu de voordelen ten opzichte van andere zoekmachines zullen zijn.
Hij werkt aan een eigen zoekmachine onder de naam Volunia.com. Volgens hem biedt Volunia straks een radicaal andere manier van zoeken op het internet.
Niet weer een Google uitdager die flopt?
Eens in de zoveel tijd wordt er weer met veel bombarie een uitdager van Google op een voetstuk geplaatst. Tot nu toe zijn er weinig geweest die echt een bedreiging voor Google konden vormen.
Omdat we nu nog geen idee hebben van wat het verschil is tussen het huidige Google en het toekomstige Volunia, kunnen we daar ook nog geen echte uitspraken over doen. Maar het CV van oprichter Marchiori is in ieder geval indrukwekkend: hij zit in de raad van bestuur van het World Wide Web Consortium (W3C) en heeft onder meer gewerkt bij het Platform for Privacy Preferences (P3P). Hij is hoofddocent aan een Italiaanse universiteit. Marchiori werd in 2004 door Technology Review van het instituut MIT bekroond als een van de honderd beste wetenschappers ter wereld. En, belangrijker: in 1996 presenteerde hij zijn Hyper Search-algoritme op een conferentie in Californië, en Google oprichter Larry Page baseerde daar zijn Page Rank op.
Zelf proberen?
Dat lukt vandaag nog niet. Je kunt je hier wel al inschrijven als potentiele beta gebruiker.
Een mooie ontwikkeling en hopen dat deze nieuwe zoekmachine een succes wordt. Misschien een beetje aan de late kant geintroduceerd....
Als dit een waardige concurrent wordt voor Google en er ook een soort AdWords systeem bij wordt geleverd, dan stappen we misschien wel over van Google AdWords naar hen.
Inderdaad een interesante ontwikkeling, een beetje gezonde competitie in zoekmachineland kan na mijn inziens geen kwaad.
Maar eerst zien en dan geloven, het is natuurlijk niet alleen de techniek die er voor zorgt dat het succesvol zal worden.