Twinkle | Digital Commerce

‘Ahold in twee jaar naar 350 miljoen webomzet in Nederland’

2017-11-08
283276

Ahold’s webwinkels voor Albert Heijn, Etos en Gall & Gall zullen in 2012 goed zijn voor 350 miljoen euro omzet, voorspellen analisten van ING. Volgens de bank is de lancering van afhaalopties aanstaande. AH ontkent daar concreet mee bezig te zijn.

ING Equity Research heeft twee weken geleden een uitgebreid rapport gepubliceerd, waarin het de perspectieven van veertien beursgenoteerde Europese food retailers benoemt. Titel: ‘European retail - The more clicks, the fewer bricks.’

Ruime omzetverdubbeling
Ahold is één van de retailers die worden besproken. Met een omzet van 150 miljoen euro bezet het concern de 3e plek in de Twinkle100, waarin de Nederlandse online consumentenomzet in 2010 als criterium geldt. ING verwacht dat de Zaanse grootgrutter hier over twee jaar circa 350 miljoen euro kan omzetten online, een ruime verdubbeling dus.

Verlieslijdend
Volgens ING leidt AH op dit moment licht verlies met de e-commerce activiteiten in ons land, waarmee het een uitzondering vormt op de overige concerns. In onderstaande tabel is te zien dat Ahold in 2012 meer e-commerce inkomsten zal boeken op de Amerikaanse markt (550 miljoen euro), waar het met Peapod de grootste websupermarkt in handen heeft.



Click & collect
Volgens ING is Ahold ‘close to announcing the roll-out of click-&-collect pilots’ in Nederland. Hoewel CEO Dick Boer afgelopen zomer liet weten afhaalpunten als mogelijkheid te zien om kosten te besparen, staat de opening daarvan nog niet op de rol. Woordvoerster Anoesjka Aspeslagh kan er verder dan ook niets over kwijt zegt ze.

Bezorgen de niche, afhalen de norm
De analisten van ING concluderen dat de handel van food retailers nog relatief weinig is beïnvloed door internet. Bij Marks & Spencer is het online omzetaandeel het grootst (zie de tabel), maar bij de Britse keten komt het aandeel nog niet boven de 7,4 procent uit.

ING verwacht dat afhaalpunten zullen zorgen voor de groei van online in food. Dit scheelt retailers winkelvloeroppervlak, terwijl consumenten goedkoper uit zijn dan wanneer ze boodschappen laten bezorgen. Uit het rapport: ‘Home delivery is now more likely to remain a niche, whereas we believe click-&-collect represents the future.’

U kunt het uiterst interessante rapport van ING Equity Research downloaden via onderstaande link:


Size: 1.7M bytes Modified: 2 June 2016, 10:18