Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp.nl lanceert nieuw mobiel warenhuis

2017-05-27
180101
  • 2:38

Wehkamp.nl heeft een nieuwe mobiele webwinkel geopend op basis van een gebruikersonderzoek. Resultaat: grotere knoppen en een prominente back button. ‘Mensen hebben toch het gevoel dat ze in een harnas zitten’, verklaart manager internet Alexander van Slooten.

Wehkamp.nl startte ruim twee jaar geleden met mobiele verkoop van producten. M.wehkamp.nl werd bij de Thuiswinkel Awards afgelopen maart uitgeroepen tot de beste mobiele webwinkel, een prijs die toen voor het eerst werd uitgereikt. De jury prees vooral de navigatie en de productpresentatie op het mobiele bestelkanaal van Wehkamp.nl.

Snel en simpel
Voor Wehkamp.nl geen reden om achterover te leunen. M.wehkamp.nl is deze week opnieuw gelanceerd, na een onderzoek dat werd uitgevoerd door usabilty bureau WUA. Van Slooten: ‘Dat panelonderzoek hebben we laten verrichten omdat we niet zo veel wisten van onze mobiele kopers. Op hoofdlijnen kwam eruit dat mobiel bestellen snel en simpel moet zijn.’

Terugknop
Veel nadruk kwam daarom te liggen op de navigatie van de mobiele site. Van Slooten somt op: ‘We werken nu met grotere knoppen en we laten aan de hand van icoontjes zien wat er achter die knoppen zit. Zeker bij mobiel, waar de laadtijden nogal eens lang zijn, is het goed om duidelijk te maken waar mensen nu precies op wachten. Verder hebben we het aantal stappen om bij producten te komen verlaagd en hebben we een grotere terugknop geplaatst. Mensen hebben bij mobiel toch een beetje het gevoel dat ze in een harnas zitten. Hoewel ze via hun besturingssysteem ook terug kunnen, denken we dat het goed is om shoppers ook binnen de winkel op die optie te wijzen.’

Koppeling met desktop
De mobiele webwinkel van Wehkamp.nl voorziet in een koppeling met de desktop-variant, waardoor wensenlijstjes en boodschappenlijstjes worden gesynchroniseerd bij ingelogde gebruikers. Verder is de persoonlijke omgeving Mijn Wehkamp.nl uitgebreid voor m.wehkamp.nl, waardoor mobiele gebruikers inzicht kunnen krijgen in onder andere bestelhistorie en -statussen.
 
Focus op mobiele systemen, geen app
Van Slooten geeft aan dat Wehkamp.nl bij de ontwikkeling van de nieuwe mobiele site de nadruk heeft gelegd op de grotere mobiele platformen, waar het bedrijf eerder probeerde voor alle systemen en schermen even goed voor de dag te komen. ‘Verder hebben we de bewuste keuze gemaakt geen applicatie te lanceren, omdat de meest gebruikte apps toch vooral een eenduidige functie bieden. Bovendien bieden mobiele browsers tegenwoordig steeds betere mogelijkheden en zien we dat iPad-shoppers ook vooral mobiel surfen.’

Van Slooten noemt optimalisatie voor tablets de volgende stap in het mobiele traject van Wehkamp.nl.
 
Twinkle100
Wehkamp.nl is net als Create2Fit en Fonq.nl onderdeel van RFS Holland Holding, de grootste webverkoper van Nederland en daarmee lijstaanvoerder in de Twinkle100. Volgens Van Slooten wordt de mobiele omzet van Wehkamp.nl dit jaar naar verwachting verdubbeld. ‘Een kleine tot middelgrote webwinkelier zou er jaloers op zijn, maar concrete cijfers mag ik niet noemen.’ Gevraagd of Wehkamp.nl met alleen zijn mobiele omzet de Twinkle100 zou halen (ondergens 3,5 miljoen euro) zegt Van Slooten: ‘We komen een heel eind in de buurt.’

Hardware populair
De gemiddelde mobiele orderwaarde doet niet onder voor de bonbedragen van desktop-bestellers, aldus Van Slooten. ‘We zien wel dat er iets minder fashion en iets meer hardware wordt verkocht in het mobiele warenhuis. Dat kan ermee te maken hebben dat vooral mannen mobiel kopen, maar dat is een persoonlijke aanname.’