De komende maanden laten 360 E-commerce en Babytas.nl u meekijken bij de start van de nieuwe webshop Babytas.nl. Periodiek vertellen zij u hoe de zaken ervoor staan. Tijd voor update 2: over het e-commerce platform en design voor optimale conversie.
Het is tijd voor het design van onze webshop! Een keuze waar heel wat bij komt kijken. We willen dat Babytas.nl een professionele uitstraling krijgt. De sfeer van de webshop moet perfect aansluiten bij de doelgroep en we willen natuurlijk een hoge conversie, iets waar het design van de webshop een grote rol in speelt.
Maar eerst maken we de keuze voor een e-commerce platform.
E-commerce platform: kies voor functionaliteiten
Bij 360 E-commerce bouwen we alleen webshops op basis van open source pakketten. Dat heeft twee grote voordelen: het is gratis en het wordt continu doorontwikkeld.
Om een keuze te maken tussen Magento en Wordpress zetten we onze wensen op een rijtje. We maken een lijstje van de functionaliteiten die voor ons belangrijk zijn. Daarnaast houden we rekening met ons assortiment. Dat is vrij uitgebreid en wordt in de toekomst alleen maar groter. Wie weet willen we in de toekomst wel meerdere webshops: die willen we dan wel beheren vanuit één content management systeem (cms).
We zijn er al snel uit en kiezen voor Magento. Voor 360 E-commerce een vertrouwd platform, want voor onze klanten bouwen we hier veel webshops op. Bijna alle functionaliteit die we willen gebruiken, zit hier standaard in.
Voor een eenvoudige webshop kan Wordpress een optie zijn. Wordpress werkt prima wanneer u een beperkt assortiment hebt en u uw webshop graag simpel houdt. Uw e-commerce platform moet aansluiten bij de wensen die u met uw webshop heeft.
Investeren in kwaliteit: laat de klant zien dat u serieus bent
De eigenaren van Babytas.nl zijn bereid te investeren in hun bedrijf. Niet alleen met financiële middelen, maar ook door veel tijd en energie in elke fase van de ontwikkeling van de webshop te steken. Elke stap die gezet wordt moet kloppen.
Internetondernemer en mede-eigenaar Patrik Zinger weet door zijn andere webshops dat kwaliteit voorop moet staan. Met een professionele uitstraling win je vertrouwen en laat je zien dat je een serieus bedrijf bent.
We brengen de wensen van het team van Babytas.nl in kaart en doen vervolgens grondig (online) marktonderzoek.
Bij 360 E-commerce delen we dit soort projecten altijd op in 5 fasen. Deze fasen zijn de rode draad door onze projecten. Ze beschrijven onze aanpak.
Dat ziet er zo uit:
- Strategie
- Design
- Ontwikkeling
- Marketing
- Optimalisatie
In deze offerte berekenen we de prijs voor strategie, design en ontwikkeling. Marketing en optimalisatie volgen later. Hieronder staan de kosten voor dit specifieke project. We beginnen eerst met een aantal uitgangspunten en details.
Meer over de ondebouwing van de offerte vindt u op Reallifeshop.nl.
Een goed interactieontwerp bespaart u tijd en geld
In het ontwerpen van een webshop gaat veel tijd zitten. Het is slim om uw designer goede richtlijnen mee te geven waar hij rekening mee kan houden in zijn ontwerp. Zo bespaart u veel tijd en onnodige kosten.
Speur op internet naar andere webshops (niet per se concurrenten) die u inspireren met hun stijl en indeling. Dit geeft de designer een idee van uw verwachtingen.
De designer heeft een paar taken waar hij rekening mee moet houden;
a. het design moet voldoen aan de wensen van de opdrachtgevers (Babytas.nl)
b. het design moet gebruiksvriendelijk zijn voor de gebruikers / potentiële klanten
c. en het ontwerp moet te realiseren zijn in een Magento webshop.
De presentatie van het design zorgt voor veel verbaasde gezichten. Het is zwart/wit. En met een reden: zo worden wij als opdrachtgevers niet beïnvloed door kleur, plaatjes en andere details. En zo hebben we echt oog voor de structuur en de functionaliteit van de pagina.
TIP! Laat altijd eerst een interactie ontwerp maken en pas kleuren later aan. Omdat het misvattingen voorkomt, bespaart het u uiteindelijk geld en frustratie.
In één oogopslag duidelijkheid voor uw klant
Conversie: daar draait uw webshop natuurlijk om. Een conversiegericht design is daarom van levensbelang. U kunt nog zoveel bezoekers naar uw webshop trekken, maar als ze niets of weinig kopen gaat u geen geld verdienen.
Het design moet de webshop meteen in de juiste context plaatsen. Het moet voor de bezoeker in één oogopslag duidelijk zijn wat ze in de webshop kunnen vinden.
Daarnaast moet de sfeer goed aansluiten bij de doelgroep.
Vanzelfsprekend ziet het design van Babytas.nl er professioneel uit. Op de homepage benadrukken we de usp (unique selling points) en krijgen de keurmerken een prominente plaats op de website. Zo wekken we het vertrouwen van de bezoeker.
Laat uw bezoeker zich thuis voelen door het ontwerp
Het interactieontwerp, de structuur en indeling zijn af (zie hier)! Nu wordt het lastig, want iedereen heeft er een mening over: het ontwerp. We lopen al snel tegen het probleem aan: iedereen heeft een eigen smaak.
Gelukkig realiseren we ons al snel dat niet wij, maar onze bezoeker centraal staat op de webshop. Het gaat erom dat de gebruikerservaring van onze webshop positief is en mensen zich er ‘thuis’ voelen.
We willen de webshop een unieke uitstraling geven, zodat het mensen bij blijft. Gewoon blauw of roze of een combinatie van de twee vinden we te voor de hand liggend. Onze designer kiest daarom voor de frisse combinatie van magenta met pastelgroen.
Niet iedereen is direct weg van de combinatie, maar iedereen is het er over eens dat het een unieke uitstraling heeft en dat het prettig is om naar te kijken. En daar gaat het om.
Het resultaat in enkele screenshots
Sneller navigeren met filters: een positieve gebruikerservaring
Grote webshops en vergelijkingswebsites maken steeds vaker gebruik van filters in plaats van menunavigatie. Daar is een reden voor. Het werkt veel sneller dan navigeren via het menu en u hoeft niet iedere keer de hele pagina opnieuw te laden. Hierdoor kan de gebruiker veel sneller vinden wat hij of zij zoekt. Daarom gebruiken we voor Babytas.nl dus geen menu meer om producten te vinden.
Nog heel even en we gaan live
Op dit moment zijn we ontzettend druk met het implementeren van het design in Magento en het vullen en configureren van de webshop.
We hopen de webshop in oktober te lanceren. We verheugen ons hier ontzettend op. Eindelijk kunt u meekijken en echt beleven waar we al een tijdje over schrijven!
Een algemene introductie over de lancering van Babytas.nl leest u hier.
De eerste update, over inkoop, vindt u hier.
Waarom is er gekozen voor de url babytas.nl. Is die naam 'Google technisch' een goed gekozen url voor het soort producten? Is daar met de start rekening mee gehouden? Concurentie? Heeft het nog zin om met die producten de markt op te gaan? Is er al een band met die producten? Allemaal leuke vragen waarvan ik ook graag de antwoorden wil lezen :)
Hallo Cim,
De naam babytas.nl is al meer dan 8 jaar terug vastgelegd.Toen hadden wij ook al de intentie om een webwinkel te starten in luiertassen. De naam is kort en krachtig en is makkelijk te onthouden en het geeft meteen aan welke producten er worden verkocht.
Concurrentie is er zeker wel, maar wij willen proberen om doormiddel van de look and feel en een zeer makkelijke zoekstructuur met goede en overzichtelijke informatie de klant over te halen om bij ons een koop te doen.
Omdat er maandelijks veel babys worden geboren vinden wij het zeker interessant om de nieuwe vaders en moeders te voorzien van een mooie luiertas.
Leuk om te lezen. Goed om te zien dat de shop ook in Magento gebouwd wordt, onze Magento shop in matrassen is ook pas online gekomen, dus ik ben erg benieuwd naar jullie uiteindelijke oplevering!
Groet Arne
Volgens mij is de term: luiertas
Zeg je zelfs in je reactie zelf: "Omdat er maandelijks veel babys worden geboren vinden wij het zeker interessant om de nieuwe vaders en moeders te voorzien van een mooie luiertas." Maar babytas ook zeker een mooie domeinnaam.
Design ziet er fris uit, al ben ik niet zo een fan van die grote afbeelding in het midden. Naar mijn mening ook te weinig tekst op je homepage, dit ivm SEO mogelijkheden. Wellicht kan je die afbeelding beperken in de breedte, zodat je rechts ruimte overhoudt voor een introductie verhaaltje.
Ga je nog iets met een logo doen ? Wat je nu hebt ziet er wat magertjes uit. Daar moet toch zeker iets leuks van zijn te maken.
Je zegt dat de keurmerken een prominente plaats krijgen om vertrouwen te wekken bij de consument. Helemaal goed, maar waarom staan ze dan helemaal onderaan de pagina ? Zelfs met m'n 24" moet ik nog naar beneden scrollen. Als je dat doel nastreeft dan is een betere plek in de roze balk onder het winkelmandje.
Ik zie nu dus dat de screenshots afwijken van wat hier staat: http://work.360ecommerce.nl/babytas/io/
Waar dus "Onze dagdeal" staat had ik een stuk tekst in gedachten ivm SEO, en op de plek van de zoekfunctie de keurmerken.
Dat vind ik toch een beetje een nadeel van deze opzet, die je overigens vaker ziet. Ik kies zelf vaker voor een traditionele 3- koloms opzet, dit omdat je meer boven "de vouw" kwijt kan.
Wel heel leuk om dit te volgen en dat jullie zo open zijn.
42 uur om een Magento shop te bouwen? Knappe jongens.
@Raymond: SEO draait al een tijdje niet alleen meer om tekst. Natuurlijk is tekst belangrijk, maar conversie en usability is belangrijker. De homepage is zelfden de landingpage vanuit de zoekmachines. Dat zijn toch echt de product- en categorie pagina's. De homepage heeft een ander doel en moet zo overzichtelijk mogelijk zijn.
@Aldo: 42 uur is wel haalbaar, hoor! Het verschilt natuurlijk wel per project. We hebben ook wel projecten gedaan met het dubbele aan uren.
Bedankt voor jullie reacties
Waarom verkopen jullie eigenlijk luiertassen? Waar ligt het hart van deze zaak en wat is de visie daarachter? Het had net zo goed tennissokken kunnen zijn. Zonder hart, verkoop je namelijk niets. Ik mis de passie voor het product.
Hoi Emil,
Soms zit de passie in een idee, een project, een samenwerking of een kans. Je kunt met passie ondernemen zonder dat je een passie voor het product hebt.
De ondernemers achter Babytas.nl hebben zeker een passie. Een passie voor online ondernemen. Alle projecten die ze doen, doen ze met hun hart en ziel.
Volgens mij een prima basis om een succesvolle webshop mee te starten.
P.S. het hadden inderdaad ook sportsokken kunnen zijn ;)
Hoi Nico,
Ok, maar je zult toch 'iets' met luiertassen moeten hebben. Ervaring met baby's bijv. en textielwarenkennis etc. is dan wel een vereiste op zijn minst.
De passie voor ondernemen en online ondernemen en daar voor gaan snap ik ook wel, en is de basis, maar juist dan is de keuze van het product daarna zo belangrijk.
Je onderneemt nu om het ondernemen en niet omdat je dat perfecte product aan de consument wil verkopen, dat mis is hier.
Waar komt het luiertas idee vandaan en is de keuze niet op de tennissokken gevallen?
gr. Emil
Is er al een deel3 gekomen? Ik zit eraan te denken voor ons ook een webshop te maken in kussens op maat...
@Henk Vranje: goeie vraag. Deel 3 wordt zeer binnenkort verwacht.
NB: het linkje onder je naam is klikbaar, dus gelieve geen extra links meer toe te voegen.
Aardige site maar ziet qua design redelijk conservatief. Iemand die een beetje geschoold is in CSS/ HTML en Magento zou zo'n site gemakkelijk kunnen bouwen voor veel minder. Daarnaast is de vraag, waarom Magento? Hosting is erg duur omdat Magento veel vraagt en daarnaast.... redelijk "overkill" voor een shop die maar 76 producten aanbiedt. Er zijn andere, gelijkwaardige (wellicht betere) oplossingen voor een kleine e-commerce site als deze. Hoe dan ook, wel veel succes gewenst met de shop natuurlijk ;-)
Daarnaast wordt hier gesuggereerd dat een "wireframe" ofwel een basic zwart/wit usabilty ontwerp uit Fireworks of Photoshop iets speciaals is waar je honderden euro's voor moet neertellen. Iedere web designer weet dat je eerst ideen met pen en papier uittekent en vervolgens het wireframe in Fireworks/ PS bouwt. Ook hier geldt weer, EUR 960 voor wat z/w blokken in Fireworks lijkt wat aan de hoge kant, tenzij je een mega overhead hebt. Een ervaren designer zet zoeits binnen een paar uurtjes in elkaar. Dat zijn advocaten tarieven.
Hoi Leon,
Bedankt voor je reactie... al vind ik 'm wel wat kort door de bocht. De keuze voor Magento is namelijk gemaakt met oog op de toekomst. Als je het hele artikel had gelezen, had je gezien dat het assortiment in de toekomst sterk wordt uitgebreid. Bovendien wordt de webshop in de toekomst mogelijk uitgebreid met extra webshops. Ook dit is een makkelijke en goed werken functie van Magento. De keuze voor dit CMS is dan ook gefundeerd gemaakt. Dit staat overigens ook in dit artikel.
Het wireframe is meer dan alleen een zwart/ wit klikmodel. Er gaat een uitgebreid onderzoek aan vooraf. Een interactie ontwerper is een zeer specialistisch iemand die vanuit een psychologisch perspectief kijkt naar hoe de gebruiker de webshop gebruikt en het aankoopproces bestudeerd, eznovoorts. Dit is nog vrij kleinschalig ingezet. Ik kan je verzekeren dat er soms wel het tienvoudige voor wordt betaald. En als je het goed doet is het rendement er ook naar.
Gr, Nico