Twinkle | Digital Commerce

Kijk mee met Babytas.nl - update 2: platform en design

2017-05-27
168108
  • 5:06

De komende maanden laten 360 E-commerce en Babytas.nl u meekijken bij de start van de nieuwe webshop Babytas.nl. Periodiek vertellen zij u hoe de zaken ervoor staan. Tijd voor update 2: over het e-commerce platform en design voor optimale conversie.

Het is tijd voor het design van onze webshop! Een keuze waar heel wat bij komt kijken. We willen dat Babytas.nl een professionele uitstraling krijgt. De sfeer van de webshop moet perfect aansluiten bij de doelgroep en we willen natuurlijk een hoge conversie, iets waar het design van de webshop een grote rol in speelt.

Maar eerst maken we de keuze voor een e-commerce platform.

E-commerce platform: kies voor functionaliteiten
Bij 360 E-commerce bouwen we alleen webshops op basis van open source pakketten. Dat heeft twee grote voordelen: het is gratis en het wordt continu doorontwikkeld.

Om een keuze te maken tussen Magento en Wordpress zetten we onze wensen op een rijtje. We maken een lijstje van de functionaliteiten die voor ons belangrijk zijn. Daarnaast houden we rekening met ons assortiment. Dat is vrij uitgebreid en wordt in de toekomst alleen maar groter. Wie weet willen we in de toekomst wel meerdere webshops: die willen we dan wel beheren vanuit één content management systeem (cms).

We zijn er al snel uit en kiezen voor Magento. Voor 360 E-commerce een vertrouwd platform, want voor onze klanten bouwen we hier veel webshops op. Bijna alle functionaliteit die we willen gebruiken, zit hier standaard in.

Voor een eenvoudige webshop kan Wordpress een optie zijn. Wordpress werkt prima wanneer u een beperkt assortiment hebt en u uw webshop graag simpel houdt. Uw e-commerce platform moet aansluiten bij de wensen die u met uw webshop heeft.

Investeren in kwaliteit: laat de klant zien dat u serieus bent
De eigenaren van Babytas.nl zijn bereid te investeren in hun bedrijf. Niet alleen met financiële middelen, maar ook door veel tijd en energie in elke fase van de ontwikkeling van de webshop te steken. Elke stap die gezet wordt moet kloppen.

Internetondernemer en mede-eigenaar Patrik Zinger weet door zijn andere webshops dat kwaliteit voorop moet staan. Met een professionele uitstraling win je vertrouwen en laat je zien dat je een serieus bedrijf bent.

We brengen de wensen van het team van Babytas.nl in kaart en doen vervolgens grondig (online) marktonderzoek.

Bij 360 E-commerce delen we dit soort projecten altijd op in 5 fasen. Deze fasen zijn de rode draad door onze projecten. Ze beschrijven onze aanpak.

Dat ziet er zo uit:
- Strategie
- Design
- Ontwikkeling
- Marketing
- Optimalisatie

In deze offerte berekenen we de prijs voor strategie, design en ontwikkeling. Marketing en optimalisatie volgen later. Hieronder staan de kosten voor dit specifieke project. We beginnen eerst met een aantal uitgangspunten en details.



Meer over de ondebouwing van de offerte vindt u op Reallifeshop.nl.

Een goed interactieontwerp bespaart u tijd en geld
In het ontwerpen van een webshop gaat veel tijd zitten. Het is slim om uw designer goede richtlijnen mee te geven waar hij rekening mee kan houden in zijn ontwerp. Zo bespaart u veel tijd en onnodige kosten.

Speur op internet naar andere webshops (niet per se concurrenten) die u inspireren met hun stijl en indeling. Dit geeft de designer een idee van uw verwachtingen.

De designer heeft een paar taken waar hij rekening mee moet houden;
a. het design moet voldoen aan de wensen van de opdrachtgevers (Babytas.nl)
b. het design moet gebruiksvriendelijk zijn voor de gebruikers / potentiële klanten
c. en het ontwerp moet te realiseren zijn in een Magento webshop.

De presentatie van het design zorgt voor veel verbaasde gezichten. Het is zwart/wit. En met een reden: zo worden wij als opdrachtgevers niet beïnvloed door kleur, plaatjes en andere details. En zo hebben we echt oog voor de structuur en de functionaliteit van de pagina.

TIP! Laat altijd eerst een interactie ontwerp maken en pas kleuren later aan. Omdat het misvattingen voorkomt, bespaart het u uiteindelijk geld en frustratie.

In één oogopslag duidelijkheid voor uw klant
Conversie: daar draait uw webshop natuurlijk om. Een conversiegericht design is daarom van levensbelang. U kunt nog zoveel bezoekers naar uw webshop trekken, maar als ze niets of weinig kopen gaat u geen geld verdienen.

Het design moet de webshop meteen in de juiste context plaatsen. Het moet voor de bezoeker in één oogopslag duidelijk zijn wat ze in de webshop kunnen vinden.

Daarnaast moet de sfeer goed aansluiten bij de doelgroep.

Vanzelfsprekend ziet het design van Babytas.nl er professioneel uit. Op de homepage benadrukken we de usp (unique selling points) en krijgen de keurmerken een prominente plaats op de website. Zo wekken we het vertrouwen van de bezoeker.

Laat uw bezoeker zich thuis voelen door het ontwerp
Het interactieontwerp, de structuur en indeling zijn af (zie hier)! Nu wordt het lastig, want iedereen heeft er een mening over: het ontwerp. We lopen al snel tegen het probleem aan: iedereen heeft een eigen smaak.

Gelukkig realiseren we ons al snel dat niet wij, maar onze bezoeker centraal staat op de webshop. Het gaat erom dat de gebruikerservaring van onze webshop positief is en mensen zich er ‘thuis’ voelen.

We willen de webshop een unieke uitstraling geven, zodat het mensen bij blijft. Gewoon blauw of roze of een combinatie van de twee vinden we te voor de hand liggend. Onze designer kiest daarom voor de frisse combinatie van magenta met pastelgroen.

Niet iedereen is direct weg van de combinatie, maar iedereen is het er over eens dat het een unieke uitstraling heeft en dat het prettig is om naar te kijken. En daar gaat het om.

Het resultaat in enkele screenshots







Sneller navigeren met filters: een positieve gebruikerservaring
Grote webshops en vergelijkingswebsites maken steeds vaker gebruik van filters in plaats van menunavigatie. Daar is een reden voor. Het werkt veel sneller dan navigeren via het menu en u hoeft niet iedere keer de hele pagina opnieuw te laden. Hierdoor kan de gebruiker veel sneller vinden wat hij of zij zoekt. Daarom gebruiken we voor Babytas.nl dus geen menu meer om producten te vinden.

Nog heel even en we gaan live
Op dit moment zijn we ontzettend druk met het implementeren van het design in Magento en het vullen en configureren van de webshop.

We hopen de webshop in oktober te lanceren. We verheugen ons hier ontzettend op. Eindelijk kunt u meekijken en echt beleven waar we al een tijdje over schrijven!
 
Een algemene introductie over de lancering van Babytas.nl leest u hier.
De eerste update, over inkoop, vindt u hier.