Twinkle | Digital Commerce

Hosting voor webwinkels: waar moet u op letten?

2017-05-28
180101
  • 6:09

Een goede hosting met een degelijk ingestelde server is het fundament waar u uw webwinkel op bouwt. Het kiezen van de juiste hostingpartij brengt de nodige vragen met zich mee. Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste punten die u gelezen wilt hebben voordat u in zee gaat met een hostingpartner.

Tekst: Herman van den Muijsenberg

Specificaties voor de verschillende hostingpakketten zijn in de eerste instantie schijfruimte (hoeveelheid afbeeldingen en media), dataverkeer (totaal van de opgevraagde data) en soms pageviews per maand. In het geval van webwinkels gaat de meeste opslagruimte zitten in productpagina’s met bijbehorende media. Gebruikt u meerdere afbeeldingen per product, dan is het aan te raden om vooraf een inschatting van de nodige schijfruimte te maken. Webwinkels die naast veel producten ook nog eens veel bezoekers hebben, moeten extra letten op voldoende dataverkeer.

Omdat uw website in het geval van een online winkel niet alleen een visitekaartje is, maar ook direct de omzet genereert, is het juist voor webshops verstandig om bij een hoster ook volledige support af te nemen. U kiest dan voor een ‘Managed Hosting’-oplossing. Bij een goede supportafdeling kunt u terecht voor informatie en hulp rond serverspecifieke en technische onderwerpen. Hieronder lopen we langs een aantal belangrijke aspecten van hosting. Als u verzekerd wilt zijn van een actieve en kundige supportafdeling is het slim om eens te bellen met het hostingbedrijf dat u op het oog hebt. U kunt dan vragen stellen over de onderwerpen die in dit artikel aan bod komen en test hiermee gelijk de bereikbaarheid van het bedrijf.

Snelheid is key
‘Snelheid is belangrijk’, is al tijden het devies van Google. Sinds 2010 is snelheid door de zoekgigant officieel opgenomen als ranking factor. Zijn besluit was gebaseerd op studies die aantonen dat de gebruiker minder klikt en bestelt naarmate de wachttijd langer is. Zowel direct op uw website, als indirect via marketingkanalen, zoals zoekmachines, leidt een snelle webshop tot een hogere conversie.

Snelheidswinst is in eerste instantie te halen door het goed instellen van de gebruikte webapplicatie. U kunt dan denken aan het optimaliseren van uw template, CMS-instellingen en gebruik van caching. Bij caching wordt content die vaak wordt opgevraagd sneller ‘uitgeserveerd’. Dit kunnen losse afbeeldingen zijn of soms hele pagina’s. Caching extensies zijn beschikbaar voor specifieke systemen. Bij Magento wordt vaak Zoom FPC gebruikt, voor webshops in WordPress is W3TotalCache een veel geziene plug-in. Zeker bij een systeem als Magento is een hoop snelheidswinst te behalen door binnen de webapplicatie de juiste instellingen te gebruiken. Guido Jansen schreef over precies dit onderwerp een handige handleiding.

Ook aan de kant van de server kan er gebruik worden gemaakt van caching. Hier komt uw hostingpartij om de hoek kijken. Populaire server-side caching oplossingen zijn APC, Varnish en Memcached. Door verschillende soorten caching in te zetten kan een site supersnel worden opgevraagd. Let er wel op dat juist bij webwinkels de juiste instelling hiervan cruciaal is. U wilt natuurlijk niet dat de bezoeker een verouderd winkelwagentje of onjuiste inventaris te zien krijgt.

Naast server caching zijn er een aantal andere dingen waar uw webhoster voor kan zorgen op het gebied van snelheid. Zo zijn veel servers tegenwoordig uitgerust met een SSD (Solid State Drive) harde schijf. Deze techniek kent u misschien van de consumentenmarkt waar een SSD harde schijf laptops en tablets supersnel laat opstarten. Bij hostingservers werkt dit op een vergelijkbare manier en zorgt daarmee voor snellere laadtijden.

De servers moeten daarnaast genoeg capaciteit en ‘headroom’ hebben om ook onverwachte piekdrukte op een site te kunnen verwerken. Wanneer een server te vol is kunnen drukke momenten ten koste gaan van de snelheid van andere sites op de server. Wilt u verzekerd zijn van constante hoge prestaties van uw webshop, dan is een VPS aan te raden. Bij zo’n Virtual Private Server wordt een deel van de server zo ingesteld dat alleen u en uw websites er gebruik van maken.

Beveiliging en een zeker gevoel
Servers die u deelt met andere websites zijn niet alleen minder snel dan een VPS maar ook minder veilig. Voor shared servers geldt het principe dat de keten zo sterk is als haar zwakste schakel. Eén kwetsbare site kan voor hackers de toegang zijn tot andere sites op het platform. Op een VPS zit u beter, daar bent u afgeschermd van andere sites. Sites waar u geen controle over hebt en misschien liever niet mee geassocieerd wordt. Natuurlijk hangt er wel een prijskaartje aan een VPS omgeving. Zo´n speciaal ingeregelde server is al snel een aantal keer duurder dan een shared pakket.

Een andere (vaak gratis) service die hostingbedrijven aanbieden is het doorvoeren van automatische updates van de gebruikte webapplicaties. Naast het up-to-date houden van hun eigen software kunnen zij ook bij nieuwe updates het CMS voor u bijwerken. Op deze manier is uw webshop altijd beschermd tegen nieuw ontdekte zwakke punten in de software.

Het meest zichtbare punt in de beveiliging van een site is het implementeren van een certificaat dat de veiligheid van domein en verbinding garandeert. Om de eindgebruiker te garanderen dat bestellingen veilig worden gedaan is een beveiligde verbinding nodig. Vorige week nog bevestigde Google dat een HTTPS beveiligde verbinding meeweegt in de zoekresultaten. Wilt u van zo’n https-verbinding gebruik maken, dan hebt u een SSL-certificaat nodig om aan te tonen dat de verbinding ook echt waterdicht is. Zo’n certificaat is direct te bestellen bij een certificaatautoriteit zoals Comodo of Symantec, maar wordt vaak ook via het hosting bedrijf aangeschaft. Die laatste kan in elk geval het certificaat voor u installeren.

SSL-certificaten komen in verschillende soorten afhankelijk van de mate van garantie. Een Domeinvalidatie (DV) SSL-certificaat verzekert de gebruiker van een rechtmatig gebruikt domein. Organisatievalidatie (OV) staat voor een certificaat waarbij het bedrijf dat het certificaat gebruikt is gevalideerd door de certificaatautoriteit. Met een Extended Validation (EV) SSL-certificaat voldoet uw webwinkel aan strenge richtlijnen rond uw bedrijf die jaarlijks worden getest. Ook het bedrijf waar u het certificaat haalt moet hierbij aan strenge veiligheidsregels voldoen. Deze laatste categorie is ook naar de eindgebruiker het meest zichtbaar. Omdat de meeste browsers de URL in een groene adresbalk laten zien, krijgt de klant direct, terecht, een veilig gevoel bij uw webwinkel (zie afbeelding).

Back-ups
Back-ups mits goed en tijdig uitgevoerd redden levens. Dat geldt voor elke website, maar in het bijzonder bij webshops. Omdat er met erg veranderlijke data wordt gewerkt zijn regelmatige back-ups belangrijk. Veel hostingbedrijven bieden dagelijkse back-ups, maar de periode dat de back-up wordt bewaard (retentie) verschilt per aanbieder. Het is best practice voor een webwinkel om een retentie van 14 dagen aan te houden. Op deze manier kunnen ook back-ups van tot twee weken terug worden herstelt. Handig als u bijvoorbeeld een error ontdekt die al een paar dagen zichtbaar is.

Gewoon beginnen
Het loont om wat onderzoek te doen naar de juiste hosting voor uw specifieke webshop. Een passende hosting bepaalt voor een flink deel de prestaties van uw webwinkel. Maar laat u niet uit het veld slaan als u door de bomen het bos niet meer ziet. Als u nog niet online bent is het belangrijkste om gewoon te beginnen. De meeste kennis haalt u namelijk uit de praktijk. Begin met een pakket bij een hoster waar u support krijgt en de mogelijkheid hebt om te groeien. Ook als uw site al online staat hebt u genoeg tijd om alle mogelijkheden te leren kennen. Wanneer u merkt dat uw site meer kracht nodig heeft, dan kunt u opschalen naar een ander pakket dat beter bij uw eisen past.

Wanneer u echt het onderste uit uw webwinkel wilt halen, dan kiest u een hostingbedrijf dat genoeg ervaring heeft met het systeem waarin uw winkel gebouwd is. Vooral voor het optimaal laten draaien van grote webshops is dit een pre. Daarbij kunt u rekenen op ondersteuning bij specialistische vragen. Er zijn bedrijven die zich toeleggen op Magento, OpenCart, en webwinkels geïmplementeerd in WordPress of Joomla!. In veel gevallen is de snelheid en beveiliging van deze specialistische hosters beter op orde dan de alleskunners.

Herman van den Muijsenberg is supportmedewerker bij Savvii Managed WordPress hosting.