iBood, Pathé en Vente-Exclusive.com vertelden tijdens de Thuiswinkel Update over hun activiteiten op het gebied van m-commerce. Deze presentaties vonden plaats gedurende de Mobile Commerce Workshop van PayPal. Hieronder leest u een samenvatting van de drie sessies.
Tijdens de workshop gingen iBood, Pathé en Vente-Exclusive.com in op de keuzes die ze hebben gemaakt bij de formulering van de mobiele strategie en de uitwerking daarvan. Tevens gaven ze aan wat hun ambities zijn op dit gebied.
iBood
De daily deal-site iBood is sinds juni gestart met m-commerce. Het besluit van iBood om de stap toen te maken, had te maken met de markttrends, laat Arie van Dusseldorp, marketing director bij het bedrijf, tijdens zijn presentatie weten. De technologie laat het steeds makkelijker toe. ‘Het mobiele betaalproces is voor ons, maar volgens mij ook voor vele andere partijen, lange tijd een showstopper geweest.’
'Dat de concurrent het doet.’ was volgens Van Dusseldorp geen reden om te starten met m-commerce: ‘Het moet wel toegevoegde waarde hebben voor de klant. Voor ons concept is dat nu zeker het geval. We verkopen immers dagdeals waarbij een bepaalde urgentie is vereist. Zit een consument een dag niet achter zijn pc, dan mist hij de aanbieding. Via zijn mobiel kan hij altijd en overal de deals volgen én direct kopen.’
iBood heeft gekozen voor zowel een mobiele site als een mobiele app, om een zo’n breed mogelijk publiek te kunnen bereiken. Momenteel komt één achtste van het bezoek binnen via een mobile device, aldus de marketing director. ‘We streven volgend jaar naar een mobiele omzet waar we in ieder geval “miljoen” achter kunnen zetten.’
Vente-exclusive.com
De shopping community Vente-exclusive.com heeft in het voorjaar van dit jaar zijn mobiele applicatie gelanceerd. ‘We wilden een meer complete service bieden aan onze klanten’, laat CEO Peter Grypdonck weten. ‘Aangezien wij met flash sales werken, hebben consumenten op deze manier – net als bij iBood – minder kans om een deal te missen.’
Vente-exclusive.com heeft gekozen voor een mobiele applicatie in plaats van een mobiele website. ‘Een app biedt namelijk mogelijkheden die een mobiele website niet toe laat, zoals push notifications. Zodra een nieuwe flash sale begint, kunnen we onze klanten zo’n bericht sturen.' En niet zonder succes: 40 procent van de orders komt binnen na zo'n push notification. Het bedrijf heeft gekozen om te starten met een iPhone-app. Grypdonck: ‘We krijgen nu veel vragen vanuit de klant of er ook een Android-app komt. Dat plan lag er al en de app volgt volgende maand.’
Vente-exclusive.com is actief in Nederland en België. De verhouding van het gebruik van de mobiele app tussen de twee landen is momenteel als volgt: 75 procent van de gebruikers is afkomstig uit Nederland en 25 procent uit België. ‘Dit toont aan dat de Nederlandse markt op dit gebied al een stuk verder is ontwikkelt ’, stelt Grypdonck. Ook qua orders is er een redelijk verschil. Zo komt 63 procent van de mobiele verkopen uit Nederland en 37 procent uit ons buurland. Grypdonck: ‘We hebben op dit moment in totaal zo’n twintigduizend actieve app-gebruikers en per week komen er ongeveer achthonderd bij. Het aantal orders loopt van ongeveer veertig tot meer dan honderd per dag. We willen de app vanaf nu meer gaan promoten, waardoor deze aantallen hopelijk snel gaan stijgen.’
Pathé
‘Waarom mobiel?’, vraagt Youry Bredewold, senior manager Marketing & Communications bij Pathé, na zijn introductie. ‘Pathé heeft hier simpelweg voor gekozen omdat onze primaire doelgroep – jongeren tussen de 16 en 25 jaar – op dit kanaal te vinden is.’ De bioscoopketen heeft sinds september 2007 een mobiele website. ‘Het bezoek lag destijds op 5.000 bezoekers per maand. In 2011 is dit aantal gestegen naar 420.000.’
In 2008 kwam de bioscoopexploitant met een iPhone-app en sinds februari van dit jaar is het mogelijk om via deze app tickets te kopen. Bredewold: ‘We verkopen nu 7.500 bioscoopkaartjes per maand. Is dat goed? Niet echt, maar wel hoopgevend.’
Pathé denkt onder meer mobiele verkoopgroei te kunnen realiseren door de ticketprijzen aan te passen. ‘Via de gewone website zijn de kaartjes namelijk 1 euro goedkoper dan dat je ze aan de kassa in een bioscoop koopt. Maar via de mobiele app zijn de tickets tachtig cent duurder dan op de website. Hier hebben we voor gekozen door de hoge mobiele transactiekosten. Vanaf 1 november willen we de tickets via mobiel net zo duur maken als online.’ Andere plannen die op stapel liggen voor november is het aanbieden van stoelkeuze via de mobiele app, waarbij de consument – net als via de gewone website – zijn stoel kan kiezen bij aankoop van een bioscoopkaartje. ‘Daarnaast breiden we per november uit naar Android. Onze ambitie is om volgend jaar 20.000 tickets via mobiel te verkopen en in 2014 100.000.’
Beschikbaar gestelde presentaties vindt u vanaf volgende week op Thuiswinkelupdate.nl.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
iBood, Pathé en Vente-Exclusive.com delen ervaring m-commerce
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.