Twinkle | Digital Commerce

9 tips om uw webshop te onderscheiden

2017-05-27
180101

Vijf of tien jaar geleden was u misschien de enige die auto-onderdelen, zwembadbenodigdheden, speciale stoffen of andere nicheproducten via het web verkocht. Tegenwoordig is de concurrentie groot. Hoe kunt u zich in volle markten onderscheiden? Hier 9 tips.

1. Communiceer uw usp op creatieve wijze
Waarschijnlijk had u vijf of tien jaar geleden een unieke boodschap of unique selling point (usp). Maar grote kans dat uw concurrenten deze propositie tegenwoordig ook inzetten. Bekijk daarom eens hoe u deze berichten op uw website presenteert en hoe dit is ten opzichte van uw concurrentie. Als een consument voor het eerst op uw site komt, is uw usp dan direct duidelijk en overtuigend? Geweldige producten en uitmuntende service is een pre, maar communiceer ook op creatieve en aantrekkelijke wijze wat u nog extra te bieden heeft.



2. Bouw uw business rond klantrelaties
Met zo veel concurrentie is het strijden om de aandacht van de klant. Het is daarom van belang dat u elke kans aangrijpt om te werken aan uw klantrelaties. Werp eens een blik op uw huidige klantcommunicatiemiddelen, dus de bedankmail na een bestelling, follow-up e-mails en verpakkingsmaterialen. Gebruikt u deze contactmomenten om de relatie met uw klant te versterken?

3. Zet customization in
Het aanbieden van een product op maat past misschien niet binnen uw businessmodel. Maar het kan wellicht interessant zijn om een dergelijk creatief initiatief toe te voegen aan uw assortiment. Dit kost wel wat investering in tijd en nieuwe technologieën, maar u kunt hiermee wel uw webshop onderscheiden. Een voorbeeld hiervan biedt Manpacks.com. Deze webshop biedt automatische en persoonsgebonden levering van sokken, ondergoed en andere persoonlijke producten.



4. Maak gebruik van unieke productbeschrijvingen en -afbeeldingen
Zoekmachinemarketing is nog steeds van cruciaal belang voor het succes van veel webwinkels. Maar een veelvoorkomend probleem bij vele shops is dat de productbeschrijvingen en -afbeeldingen identiek zijn aan tal van andere webshops. Hieronder een voorbeeld van een Google Product Search, waarbij alle webshops gebruikmaken van dezelfde afbeelding:



Als u uw productbeschrijvingen en foto’s heeft ontvangen via uw leverancier en deze nog nooit heeft aangepast en gepersonaliseerd, dan is dat nu de hoogste tijd. Als twintig andere sites dezelfde productbeschrijvingen hebben als u, heeft dit negatieve gevolgen voor uw ranking in zoekmachines. Terwijl als u uw eigen teksten schrijft, de kans groot is dat de zoekmachines u hiervoor ‘belonen’.

5. Maak van klanten terugkerende klanten
Succesvolle webwinkels hebben veelal een trouwe aanhang opgebouwd. Maar als uw online winkel voornamelijk is gebaseerd op eenmalige aankopen van consumenten, is het aan te raden om uw productaanbod te overdenken en aanverwante aanbiedingen in te zetten die zorgen dat klanten blijven terugkomen.

6. Maak gebruik van social media
Neem de tijd om social media te begrijpen en de kracht ervan te achterhalen. Social media is niet alleen Twitter en Facebook. Deze platformen hoeven zelfs niet eens zo zinvol te zijn voor uw bedrijf. Maar het gebruik van nieuwe technologie om uw klanten te betrekken en relaties op te bouwen moet wel de kern zijn van uw strategie.

7. Winkel zelf online
Bent u alleen een online verkoper of ook een online shopper? Door namelijk zelf online te winkelen kunt een soort van marktonderzoek houden bij zowel de grote spelers op het web, als de kleinere partijen. U kunt veel leren over uw eigen site door te kijken bij anderen.

8. Blijf up-to-date
Een korte check om te beoordelen of uw website enigszins verjaard is: bent u bekend met de termen AJAX, jQuery en API? Zonder verder in details te gaan: de technologieën ontwikkelen zich in rap tempo. Er komen steeds nieuwe tools en platforms op de markt om uw site interactiever en functioneler te maken. Mocht u uw site onlangs niet hebben vernieuwd, dan zult u veel voordelen ervaren als u hier wel mee aan de slag gaat.  

9. Praat met uw beste klanten
In het boek ‘Switch: How to Change Things When Change is Hard’ adviseren de auteurs Chip en Dan Heath om u te concentreren op de primaire strategieën die goed werken, in plaats van stilstaan bij alles wat verkeerd is. Identificeer met deze gedachte uw terugkerende klanten en de klanten die in het verleden veel bij u hebben besteld. Vraag hen waarom ze bij u terugkomen. Op deze manier krijgt u inzicht in hoe u een sterkte connectie met hen heeft opgebouwd. Met deze kennis kunt u vervolgens andere klanten benaderen.

Bron: Practicalecommerce.com