Twinkle | Digital Commerce

Spar komt met websupermarkt

2017-11-08
220263
  • 1:47

In navolging van Albert Heijn, DekaMarkt en Boni komt ook Spar met een webwinkel voor boodschappen. De driehonderd franchisenemers van de keten halen de producten zelf uit de schappen, om ze vervolgens te bezorgen of klaar te zetten voor afhalers.

Jaap Tukker, bedrijfseconomisch directeur van Spar, laat weten dat nog onduidelijk is hoe de voor- en achterkant van de webwinkel er precies uit gaan zien, omdat daarover nog gesprekken volgen met winkelondernemers.

Op basis van postcode
De contouren van het nieuwe online verkoopkanaal zijn wel duidelijk: ‘Uitgangspunt is dat we in de eerste helft van volgend jaar met één centraal aangestuurde en landelijk dekkende webwinkel gaan werken, waar onze franchisenemers gebruik van kunnen maken. Bestellingen komen op basis van postcode binnen bij de juiste ondernemer, die vanuit zijn eigen winkel zorg draagt voor de verwerking van de orders. In die lokale aanpak zit hem ook onze kracht.’

Participatie niet verplicht
Spar kan zijn circa driehonderd franchisenemers niet verplichten om aan te haken op het initiatief, aldus Tukker: ‘Er zullen winkeliers zijn die vinden dat ze al voldoende omzet draaien en die niet zitten te wachten op extra werkzaamheden. Maar het overgrote deel is erg enthousiaist, ook omdat ze er nieuwe klanten mee kunnen winnen. Veel van onze ondernemers verkopen al via bijvoorbeeld telefoon of fax. Zij kunnen straks een stuk professioneler te werk gaan.’

Albert Heijn, Boni en DekaMarkt
Met de webwinkel volgt Spar marktleider Albert Heijn, die al jaren een online verkoopkanaal in de lucht houdt. Eerder dit jaar startten twee kleinere supermarktketens e-commerce initiatieven. Boni opende begin mei een webwinkel waar mensen uit het verzorgingsgebied producten kunnen bestellen, die vervolgens kunnen worden bezorgd of afgehaald. DekaMarkt lanceerde even daarvoor een afhaalconcept onder de naam DekaDrive, voorlopig alleen nog beschikbaar in Wormerveer. De keten experimenteert ook met bezorging van boodschappen.

Kleinere schaal
Op kleinere schaal leveren veel supermarkthouders, waaronder franchisenemers van Spar, weborders aan klanten in hun regio. Ook internetverkopers die niet aan een fysieke (supermarkt)formule zijn gebonden, roeren zich op de markt voor online boodschappen. Twinkle-blogger Martin Bongers maakte dit voorjaar een opsomming van enkele initiatieven. Zijn posting vindt u hier.