Twinkle | Digital Commerce

Tips om uw e-mailmarketingactiviteiten te optimaliseren

2017-05-27
180101

Online marketingbureau Lyris heeft een lijst opgesteld met tips over e-mailmarketing. De goede raad kan u van dienst zijn bij het optimaliseren van uw activiteiten op dit gebied. In dit artikel vindt u vijftien tips uit de lijst.


1. Toestemming vragen

Wanneer u ongewenste e-mail verstuurd, dupeert u uw merk, uw campagne en uw reputatie als afzender. Gebruik geen ‘stealth’ methodes om e-mailadressen te verzamelen, zoals vooraf afgevinkte hokjes op inschrijfformulieren. Gebruik een goed opt-in proces, dat een bevestiging vereist voordat het adres in uw database kan worden opgenomen. Vraag abonnees die al langer dan twaalf maanden op uw lijst staan of ze uw e-mail willen blijven ontvangen en bewaar de bevestigingsgegevens van iedere abonnee.

2. Afzendreputatie
Zorg dat u geen slechte reputatie krijgt door te vaak e-mails te sturen of door het genereren van een groot aantal spam-klachten. Anders zullen internet services providers uw mail blokkeren, waardoor de mail in de spamfolder verdwijnt.

3. Verschonen
Een ‘vervuilde’ mailinglijst - met te veel ongevraagde, incorrecte, gedateerde of dubbele adressen - benadeelt uw campagne performance en ook uw reputatie als afzender. Schoon uw lijst daarom regelmatig op, zodat het aantal niet afgeleverde berichten afneemt. Controleer uw lijst om te zien wie er de laatste zes maanden geen van uw mails hebben geopend. Bied hen een aantrekkelijk aanbod om ze weer betrokken te krijgen. Als dat niet werkt, verander dan de contactfrequentie met deze personen om uit te testen of dat impact heeft op de manier waarop zij betrokken zijn met u.  

4. Klantverlies
Om uw e-mailmarketing levensvatbaar te houden, moet u voortdurend opt-in strategieën toepassen. Zo moet u niet alleen retentieprogramma’s in huis hebbe; u heeft ook acquisitieprogramma’s nodig, aangezien gemiddeld zo’n 30 procent van de e-mailadressen in een database per jaar vervalt.

5. Lijstkwaliteit
Een toename van het aantal abonnees is belangrijk, maar doe dit niet ten koste van de kwaliteit. Hoewel het misschien indrukwekkend lijkt om een grote lijst te hebben, moet de kwaliteit van deze lijst uw hoogste prioriteit hebben. Zorg dat uw bedrijf zijn doelgroep goed heeft gedefinieerd en focus uw inspanningen op het toevoegen van adressen van personen die binnen deze doelgroep passen. U heeft dan misschien niet een groot aantal namen in uw database, maar het betekent wel dat u een lijst heeft met hoogwaardige prospects en klanten, wat zal resulteren in een hogere respons en dus meer resultaat.

6. Vertrouwen
Een opt-in is een statement van vertrouwen van uw abonnee. Respecteer dat door alleen te vragen naar de meest noodzakelijke informatie bij de inschrijving. Als alles wat je echt nodig hebt alleen een naam en een e-mailadres is, vraag dan alleen daarnaar. Als u iets meer informatie nodig heeft - zeg een stad of een provincie als uw product bijvoorbeeld niet overal beschikbaar is - dan kunt u ook nog daar naar vragen. Maar om uw potentiële klanten niet weg te jagen, is het aan te raden om het verzoek om gegevens tot een minimum te beperken. U kunt altijd nog gebruikmaken van vervolgcampagnes via mail om de gegevens verder aan te vullen met meer gedetailleerde informatie.

7. Privacy
Respect voor de privacy van uw e-mailontvangers en abonnees is een goede business practice en helpt u bij het voorkomen van juridische en ethische problemen. Voeg een korte, simpele e-mail privacystatement toe aan uw opt-in formulier en link dit naar de algemene voorwaarden op uw site. Bepaal verder uw contactstrategie, de opmaak waarin u content wil delen en geef uw ontvanger, indien mogelijk, opties voor opmaak en frequentie. Houd u aan de voorwaarden en zorg dat als u hierin iets verandert, uw abonnees opnieuw de mogelijkheid krijgen om een opt-in te geven.

8. Voorkeuren
Als u uw ontvangers niet geeft wat ze nodig hebben, gaan ze ergens anders heen. Laat hen zelf de opmaak (tekst of html) en de contactfrequentie bepalen. Maar vraag ze ook naar contentvoorkeuren en of ze behoefte hebben om extra informatie te ontvangen, buiten hetgeen waar ze opt-in voor hebben gegeven. Segmenteer daarna uw lijst op basis van deze keuzes. Het is altijd effectiever om iemand te bereiken op basis van zijn voorwaarden dan uw eigen voorwaarden te hanteren bij een onwillige ontvanger, en zo kans op afmelding te riskeren.

9. Design
Een slecht design en een onjuiste opmaak frustreert gebruikers. Als zij niet gemakkelijk door uw e-mail kunnen navigeren of in een oogopslag de juiste informatie kunnen vinden, zullen uw berichten niet aanslaan. U e-mail moet zich zien te onderscheiden in een overvolle inbox. Zorg dus dat deze opvalt en relevant en onderscheidend is.

10. Checken
Vergeet niet u e-mail op technisch gebied op regelmatige basis te controleren. De beste campagnes kunnen mislukken omdat simpele zaken als responslinkjes, het uitschrijfproces, co-registratie of afbeeldingen niet werken. Het kost tijd, maar elke e-mailuitvoering is waardevol. Frusteer uw abonnees niet en verspil geen geld door het sturen van mailtjes waarbij de meest elementaire onderdelen niet werken.

11. Aflevering
Test uw e-mails op spamfilters en achterhaal hoeveel van uw berichten worden geblokt. Als u niet tevreden bent met de resultaten, optimaliseer uw e-mail dan voor inbox delivery door bijvoorbeeld het creëren van goede titels en content die er niet uitziet als spam. Als uw huidige e-mailoplossing niet over een component beschikt om spamfilters te voorkomen, overweeg dan een oplossing die dit wel voor u kan verzorgen.

12. Informatie
Geef abonnees de mogelijkheid om in iedere mail hun inschrijving te beheren, contact met u op te nemen, informatie door te sturen naar anderen en meer informatie op te vragen. Gerenommeerde e-mailmarketeers houden rekening met de tijd van de ontvanger en zorgen dat deze informatie overzichtelijk bij elkaar staat en op een vaste plek – meestal onder aan een mail. Zorg in ieder geval dat uw ontvangers niet op zoek hoeven te gaan naar deze informatie.

13. Testen
Testen is een klassieke manier voor marketeers om hun inspanningen te verfijnen en zo uiteindelijk de beste resultaten neer te zetten. Als geen van uw e-mailcampagnes een testcomponent heeft, mist u een belangrijke kans om uw ROI te vergroten. Een aantal elementen die u kunt testen zijn:

  • onderwerpregels
  • aanbod
  • verzenddag of tijd
  • segmenteer uw bestaande lijst zodat u bepaalde segmenten uit uw lijst met elkaar kunt vergelijken

14. Personaliseer
Bij personalisatie wordt gebruik gemaakt van persoonlijke informatie van ontvangers om zo zeer relevante en waardevolle berichten te creëren. Hier komt meer bij kijken dan enkel de naam van de ontvanger boven aan het bericht plaatsen. Het gaat om het vormen van content die is afgestemd op het gedrag en de interesse van de ontvanger, zoals koopgeschiedenis, hobby’s, geografische locatie, format etc.

15. Integreer
E-mailmarketing werkt het beste als het een onderdeel is van een geïntegreerd marketingplan. U zult een hogere ROI krijgen, indien u uw e-mailactiviteiten opneemt in uw volledige marketingmix met bijvoorbeeld PPC, social media, mobiel en de traditionele direct mail, telemarketing en beurzen. Promoot de content uit de nieuwsbrief bijvoorbeeld ook via andere kanalen en gebruik social media om opt-ins voor uw mailings te bemachtigen.

Bron: Lyris.com