Rabobank kampte afgelopen zaterdag met een storing, waardoor internetbankieren zes uur lang onmogelijk was en ook iDeal onbeschikbaar was. De schade voor webwinkeliers zou al gauw anderhalf miljoen euro kunnen bedragen.
Anders dan in voorgaande situaties en ondanks toezeggingen over notificaties (zie een blog-posting van Wijnand Jongen), wilde Currence niet aan Twinkle kwijt hoe lang iDeal precies onbeschikbaar was voor Rabo-klanten. De iDeal-beheerder verwees vanmiddag naar de Rabobank.
Van vijf voor tien tot vier uur
Een woordvoerster van de bank vertelt dat de storing van afgelopen zaterdag heeft geduurd van vijf voor tien ’s ochtends tot vier uur ’s middags. Volgens de zegsvrouw zijn er geen tekenen dat de Rabobank werd getroffen door een DDos-aanval, die de bank afgelopen mei circa dertig uur uit de lucht hield. In februari was iDeal ook al lange tijd onbeschikbaar voor klanten van de bank. Toen sprak Currence van de 'grootste iDeal-storing ooit'.
1,6 miljoen euro
Thuiswinkel.org becijferde de schade die webwinkeliers in het eerste weekend van mei leden op 8 miljoen euro. Als die rekenmethode wordt gevolgd bedraagt de schade van afgelopen zaterdag circa 1,6 miljoen euro. Omdat het om uren overdag ging en het zaterdag slecht weer was, zou de werkelijke schade nog wel hoger kunnen zijn uitgevallen.
Onderhoud ABN Amro
Overigens was iDeal afgelopen weekend ook enige tijd onbeschikbaar voor klanten van ABN Amro. Dat was het gevolg van regulier onderhoud.
Dit maal ging de storing gelukkig niet gepaard met hun standaard update, maar Rabobank moet tot orde worden gereoepen zien hun grote hoeveelheid storingen. Meeste updates volgen met een dag met storingen.
Wellicht zou er een beter informatie platform moeten komen. Tot op hede is de informatievoorziening rond storingen niet op order naar mijn mening. Veelal zien we het aan niet voltooide (of niet opgestarte) ideal transacties dat er iets mis is. Bij Eccellente hebben we hier erg veel last van ondervonden de afgelopen maanden