Twinkle | Digital Commerce

Supermarkten floreren online door corona

2020-09-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:59

Retailers met een goedlopend onlinekanaal komen relatief goed uit de coronacrisis, zo stelt ABN Amro in de vandaag gepubliceerde sectorprognose retail.

De coronacrisis kent zowel winnaars als verliezers, aldus ABN Amro. Supermarkten, doe-het-zelfzaken en woonwinkels profiteren, terwijl de omzet in de mode- en schoenenbranche en de autoverkoop fors terugvalt. De verschuiving naar online zal voor een deel blijvend zijn, zo leest de prognose.

Supermarkten

De online omzet van supermarkten is sinds de start van de coronacrisis gestegen met groeipercentages van wel 40 tot 50 procent. ‘Een groot deel van deze verschuiving zal definitief zijn, omdat consumenten kiezen voor gemak en drukke fysieke supermarkten om redenen van veiligheid liever mijden’,  aldus ABN Amro. Voor dit jaar verwacht de bank een volumegroei van 5 procent voor supermarkten en 2 procent voor speciaalzaken in voeding. Volgend jaar zullen allebei deze percentages teruglopen naar -1.

Woonwinkels en doe-het-zelf

Andere sectoren die als winnaars uit de coronacrisis kwamen, zijn consumentenelektronica (7 procent volumegroei), woonwinkels (4 procent volumegroei), en doe-het-zelfzaken (10 procent volumegroei). Volgens ABN Amro zal dit hoge bestedingsniveau voor de laatste twee branches niet vol te houden zijn, omdat veel uitgaven eenmalig en naar voren gehaald zijn. Daarnaast wordt verwacht dat de woningmarkt volgend jaar vanwege de recessie enigszins afkoelt. Voor 2021 verwacht de bank een krimp van 2 procent voor woonwinkels en doe-het-zelfzaken en een groei van elektronicazaken van 2 procent.

Kleding en schoenen

De grote verliezers van de coronacrisis zijn de kleding- en schoenen retailers. ABN Amro verwacht dat de volumes in deze branche met respectievelijk 15 en 10 procent krimpen over 2020. Dit ligt er vooral aan dat het tweede kwartaal in deze branche als verloren kan worden beschouwd. De verwachting is dat er flinke faillissementen gaan vallen, onder meer door gebrek aan liquiditeiten, dalend winkelbezoek en aanhoudende druk op de marges.

Eerste levensbehoefte

Als redenen voor de lage volumes in de mode- en schoenenbranche worden onder andere genoemd dat het geen eerste levensbehoefte is en dat consumenten minder besteden vanwege de onzekerheid over de economische gevolgen van de crisis. Daarnaast speelt ook mee dat er vanwege het thuiswerken en het afgelasten van zakelijke bijeenkomsten minder behoefte is aan formele kleding.

Autobranche

Een andere branche die flink te lijden had onder de crisis is de autobranche. Vanwege de grote economische onzekerheid doen consumenten niet graag grote aankopen. De vraag naar nieuwe auto’s is flink ingezakt, en het volume daalt naar verwachting in 2020 met 15 procent. ABN Amro voorspelt dat dit in 2021 weer bijtrekt met een groei van 8 procent.