Het heeft even geduurd, maar het lijkt er dan toch van te komen. De Consumentenautoriteit pakt eindelijk onbetrouwbare webwinkels aan. Nu nog onbetrouwbare webwinkelkeurmerken aanpakken en dan ziet de wereld er weer wat beter uit.
Tuurlijk is het even slikken voor Thuiswinkel.org en haar leden, die liever geen negatief nieuws over webwinkels horen. Maar het feit dat onbetrouwbare webwinkels schaamteloos hun gang kunnen gaan is natuurlijk heel slecht voor alle webwinkels die het beste voor hebben met hun klanten. En het feit dat webwinkels zich willens en wetens niet aan wet- en regelgeving houden is een grote ergernis voor leden van Thuiswinkel.org, die een level playing field willen van webwinkels die zich allemaal aan de Nederlandse wet houden.
Ook klachten van niet-leden
Ook Thuiswinkel.org ziet een toename van klachten van consumenten over niet-leden. Thuiswinkel.org neemt namelijk niet alleen klachten over haar leden in behandeling, maar stuurt daarnaast klachten over niet-leden door met het dringende verzoek om deze in het belang van de branche op te pakken. Dat werkt vaak overigens verbazingwekkend goed en snel. Iedere maand meldt zich op deze manier wel een dankbaar niet-lid vervolgens aan als lid. Is mooi meegenomen.
Webwinkelkeurmerken
Ook op het vlak van webwinkelkeurmerken zou de Consumentenautoriteit eens moeten optreden. Voor een paar honderd euro per maand kun je je in Nederland een stuk of vijftien webwinkelkeurmerkplaatjes (goed voor de Scrabble!) aanschaffen. Waarbij het ene webwinkelkeurmerk nog mooiere belofte doet aan de consument - en de webwinkel - dan de andere. Is ook leuke business, tel uit je winst als je er een duizend of wat hebt. Opvallend genoeg worden al deze webwinkelkeurmerkplaatjes door stichtingen gerund. Is ook het handigst: geen controle van leden en ledenvergaderingen die kritisch met je meekijken. Het probleem in de context van het bericht van de Consumentenautoriteit is dat juist onbetrouwbare webwinkels zich voor een paar tientjes per maand - ongecontroleerd - van zo’n mooi keurmerkplaatje kunnen voorzien.
Bekendheid Thuiswinkel Waarborg
Vorige week maakten we cijfers bekend over de bekendheid van Thuiswinkel Waarborg. 84 procent van de pc-bezitters in Nederland kent inmiddels het Thuiswinkel Waarborg. 74 procent van de pc-bezitters koopt eerder bij een webwinkel als het Thuiswinkel Waarborg op de webwinkel prijkt volgens onderzoek van TNS-Nipo (pdf). Daar is ook een reden voor: omdat webwinkels met het Thuiswinkel Waarborg geen gebakken lucht verkopen. Het kost wat meer, je moet er wat voor doen, maar dan heb je ook wat. Such is life. Iedere week dreigen ook wij een onbetrouwbare webwinkel met hel en verdoemenis als die weer eens met ons logo prominent op de website denkt consumenten te kunnen misleiden.
Dus al met al zijn we blij dat de Consumentenautoriteit eindelijk van zich laat horen. Wat ons betreft pakt de autoriteit nu ook gewoon door en richt ze zich op het creëren van een level playing field voor alle webwinkels in Nederland, waarbij iedereen zijn verantwoordelijkheid neemt.
slechte keurmerken? alsof thuiswinkel.org het beste jongetje van de klas is!!! Alsof deze club echt opkomt voor de webwinkelier. Ik vindt van niet, maar dat zal dhr jongen vast niet met me eens zijn. Veel te hoge kosten en - nog belangrijker - inzage in onze boekhouding, die dan vervolgens gebruikt wordt om commerciele rapporten mee te maken, stuiten ons zo tegen de borst dat wij in elk geval never lid zullen worden van deze club. Misschien een wat nederiger business model en meer echt aandacht voor de webwinkelier zou deze club veel goed doen
Dit citaat uit bovenstaand promo artikel voor het Thuiswinkel Waarborg moet misschien even worden toegelicht: "84 procent van de pc-bezitters in Nederland kent inmiddels het Thuiswinkel Waarborg."
Toelichting uit hetzelfde TNS NIPO rapport:
70% weet dat er een keurmerk is voor thuiswinkelen, maar hiervan weet een groot deel dit keurmerk niet spontaan te noemen.
Ruim de helft is geholpen bekend met Thuiswinkel Waarborg en het tonen van het logo doet de bekendheid nog verder stijgen
Na een kleine terugval in de geholpen bekendheid vorig jaar is deze dit jaar gestegen naar 55%. Dit is het hoogste bereikte resultaat tot nu toe. Het logo heeft een grote invloed op de bekendheid. Na het tonen van het logo zegt in totaal 84% van de ondervraagden bekend te zijn met Thuiswinkel Waarborg.