Twinkle | Digital Commerce

Kassa: 'Pakketbezorging TNT Post best gewaardeerd'

2017-05-27
126120
  • 1:52

Nederlandse webshoppers zijn het best te spreken over de pakketbezorging van TNT Post. Het postbedrijf krijgt het gemiddelde rapportcijfer 7,5 en blijft UPS, DHL, Selektvracht en GLS voor. Dat blijkt uit een enquête van Kassa-online.

Kassa-online vroeg ruim 3.800 landgenoten naar hun ervaringen met vijf pakketbezorgers. Allemaal scoren ze een ruime voldoende.

Over de afleverdiensten van TNT Post, dat eind deze maand officieel PostNL gaat heten, is 79 procent van de shoppers tevreden of zeer tevreden. 11 procent is ontevreden of zeer ontevreden, terwijl 10 procent neutraal is. Over GLS zijn de geënquêteerden die ervaring opdeden met het bedrijf  het meest sceptisch: 27 procent is (zeer) ontevreden.

Rapportijfers
GLS scoort ook het laagste rapportcijfer van alle bezorgers.

- TNT Post: 7,5
- UPS: 7,3
- DHL: 6,9
- Selektvracht: 6,8
- GLS: 6,6

Kassa vroeg de kleine vierduizend respondenten ook naar specifieke ervaringen met en meningen over pakketbezorging. Enkele conclusies op een rij:

  • 29 procent vond geen briefje op de mat na een vergeefse bestelpoging;
  • Na een vergeefse tweede bestelpoging werd een pakket in 37 procent van de gevallen bij de buren afgeleverd;
  • 64 procent van de webshoppers vindt dit ‘ronduit bezwaarlijk’, aldus Kassa-online;
  • In 8 procent van de gevallen vonden bestellers een pakje na een tweede vergeefse bestelpoging bij de voordeur;
  • Dit is not done volgens 85 procent van de shoppers;
  • 93 procent van de shoppers zegt graag zelf te bepalen op welke dag de bezorger aan de deur komt;
  • Als die optie wordt geboden, wordt 89 procent van de pakjes ook op die dag aangeboden;
  • 66 procent van de pakjes wordt bezorgd binnen de termijn die webwinkles communiceren (als geen concrete dag kan worden gekozen)
  • 40 procent heeft voorkeur voor bezorging in de avonduren;
  • 96 procent van de pakjes komt ongehavend aan (de verpakking incluis).

‘Klachtenafhandeling knudde’
Uit onderzoek van de Consumentenbond, gepubliceerd in het meinummer van de Conmsumentengids, bleek onlangs dat klanten best te spreken zijn over de post- en pakketdiensten van TNT Post, Sandd en DHL, maar dat de klachtenafhandeling flink te wensen overlaat: van de geënquêteerden die afgelopen jaar een klacht indienden bij een van de genoemde bedrijven, was 60 procent ontevreden over de afhandeling daarvan. ‘Klantafhandeling postbedrijven knudde’, luidde de harde conclusie van de Consumentenbond.