Twinkle | Digital Commerce

'E-commerce dwingt tot specialisatie schoenenzaken'

2017-11-08
457359
  • 1:01

Door toenemende concurrentie van online aanbieders en branchevervaging staan prijzen en marges van schoenwinkels onder druk. Ondernemers voelen zich bedreigd en zoeken onderscheid op het gebied van vakkennis, persoonlijk contact, service en klantgerichtheid.

Dat concludeert Van Es Marketing Services in een rapport over de schoenenbranche. Het bureau ondervroeg tweehonderd ondernemers die samen 357 verschillende schoenzaken uitbaten. Fashion United kreeg inzage en schrijft onder meer: ‘Men zal zich vaker richten op specifieke niches in de markt, maar ook meer aandacht schenken aan kostenbeheersing, marges en inkoop. Daarnaast zullen vaker sociale media worden ingezet ten einde winkelbezoek te stimuleren en specifieke merken te promoten.’

Omzetplus
De angst van schoendetaillisten resulteert vooralsnog niet in negatieve omzetresultaten voor de branche, concludeert Fashion United uit het Marketingrapport Schoenzaken 2011. Vorig jaar werd een omzetstijging van bijna 6 procent gerealiseerd. Het eerste kwartaal van dit jaar werd afgesloten met een kleine plus van 0,5 procent, blijkt uit gegevens van CBW-Mitex.

Concurrentiedruk
Steeds meer van de omzet wordt online geboekt, door een steeds grotere groep online-verkopers. Twinkle schreef eerder dit jaar uitgebreid over de groeiende concurrentiedruk onder online-schoenwinkels.