Twinkle | Digital Commerce

Consument blijft de klos bij TNT’s 'niet-thuis-code'

2017-05-26
180101
  • 3:16

Als je niet thuis bent bij aflevering van een weborder, vind je een briefje in de bus. Op het briefje van TNT Post staat voortaan een ‘niet-thuis-code’: daarmee kan de klant online een tijd en plaats voor de tweede poging selecteren. Maar voorkomen is toch beter dan genezen?

Ik ben op diverse internetfora geen enkele positieve reactie op het nieuws tegengekomen. Wel negatieve. Meestal in de trant van: 'Ik heb m’n gekochte artikel niet ontvangen, wel een briefje.' Of: 'Daar zit ik niet op te wachten. Ik wil vooraf de gewenste afleverdag en het gewenste afleveradres aangeven, niet achteraf.'

Is het dan geen enkele verbetering? Natuurlijk wel, sommige klanten zullen hier blij mee zijn: in plaats van dat ze worden geconfronteerd met een tweede afleverpoging op goed geluk kunnen ze daar nu invloed op uitoefenen. Maar het is een pleister op de wonde, een doekje voor het bloeden!

Waar zit de pijn ?
De onderzoeksrapporten naar de logistieke wensen van de online koper stapelen zich op. Alleen al in de afgelopen vier maanden zijn er vier belangrijke onderzoeksrapporten langsgekomen:

  • Consumer Delivery Report 2011 van het Britse IMRG (januari)
  • IBM-studie naar de 'slimme consument', onder dertigduizend online kopers wereldwijd (maart)
  • Interned, een rapport van de Boston Consulting Group, in opdracht van Google over de Nederlandse interneteconomie (april)
  • Onderzoek van Kassa-online onder 3800 online kopers: hoe doen bezorgdiensten hun werk ? (april)

Deze rapporten hebben, samengevat, de volgende conclusie: voor veel mensen is de manier waarop de logistiek rond het online kopen is georganiseerd een barrière om online te kopen: 'Als het wordt afgeleverd ben ik waarschijnlijk niet thuis', 'Misschien ontvang ik het product wel te laat', 'Ik kan geen alternatief afleveradres kiezen', et cetera. Gevolg: aanzienlijk minder verkoop via internet dan mogelijk is. Boston Consulting Group noemt het één van de redenen waarom de Nederlandse online koper beduidend minder koopt dan online kopers in een aantal andere Europese landen (met name Engeland en Denemarken).

Wanneer is de consument thuis ?
Ja, zo simpel is het eigenlijk. Logisch, dat IMRG die vraag heeft gesteld in het Consumer Delivery onderzoek. Van de Engelse consument gaf 45 procent aan dat er altijd wel iemand thuis is, 20 procent gaf aan dat er overdag nooit iemand thuis is, en 35 procent gaf aan overdag soms wel, soms niet thuis te zijn. De Nederlandse situatie zal niet veel anders zijn. Als je hier als webshops in combinatie met logistieke dienstverleners geen rekening mee houdt, dan heb je dus een trefkans van 70 procent, creëer je teleurstelling bij online kopers en houd je de barriere om online kopen in stand.

Hoe neem je de logistieke barrière dan wel weg?
Door de online koper tijdens het aankoopproces de logistieke keuze te laten maken, die bij zijn of haar persoonlijke leefomstandigheden past:

  • De mogelijkheid bieden om als afleveradres een afhaalpunt van een landelijk afhaalpunten-organisatie  te kiezen. Trefkans is 100 procent. Top dat Bol.com dat nu ook aanbiedt in Nederland!
  • De mogelijkheid bieden om een afleverdag te kiezen. De trefkans neemt daardoor zeer sterk toe. Top dat Fonq.nl die mogelijkheid sinds kort aan klanten biedt!
  • De mogelijkheid om bij de accountgegevens eenvoudig alternatieve afleveradressen aan te kunnen maken en daar in de check-out eenvoudig uit te kiezen. Trefkans neemt fors toe. Veel webshops boeken hier forse vooruitgang.
  • Aanbieden van dag/tijdvak-levering, waardoor de online koper optimaal wordt bediend. Trefkans bijna 100 procent. Na Nespresso gaan zeker veel meer webshops volgen!

Ergerenis verdwijnt
Oproep aan webshops en logistieke dienstverleners: verras ons met first-time-right! Het wegnemen van de logistieke online barriere is niet alleen zaak van de webshops of van alleen de logistieke dienstverleners: door slimme samenwerking kunnen ze samen de logistieke dienstverlening naar de online koper snel verbeteren. Waardoor de logistieke ergernis verdwijnt en de logistiek van het online kopen een commerciële kans wordt.

Taskfoce 'Trefkans 100'
Ideetje voor Thuiswinkel.org: start een taskforce 'Trefkans 100' , met webshops en logistieke dienstverleners, om binnen een half jaar met een aantal concrete adviezen te komen richting de Nederlandse webwereld.

De tips van DeliveryMatch mag je natuurlijk ook alvast als leidraad nemen :-)