Twinkle | Digital Commerce

Volop kansen voor Nederlandse interneteconomie

2017-05-26
180101
  • 1:41

In Nieuwspoort werd gister het rapport ‘Interned’ van de Boston Consulting Group (BCG) over de Nederlandse interneteconomie gepresenteerd. Samen met SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan en MKB Nederland voorman Michael van Straten mocht ik mijn visie geven op het onderzoek.

Google is opdrachtgever van het onderzoek.

In 2009 bedroeg de waarde van de Nederlandse interneteconomie 24 miljard euro. Dit komt overeen met 4,3 procent van het bruto binnenlands product (bbp). De helft van interneteconomie -12 miljard euro- bestaat uit online-consumptie. Daartoe behoren zowel online-consumentenbestedingen als offline-aankopen, waarvoor consumenten eerst online onderzoek hebben gedaan.

Bijdrage van internet
De economische bijdrage van het internet is in Nederland kleiner dan die in landen als het Verenigd Koninkrijk (7,2 procent) en Zweden (6,6 procent). Het internet biedt naar schatting aan ongeveer 110.000 mensen werk, aldus het rapport. Dat getal viel mij overigens wat tegen. Ik had dat al wel wat hoger ingeschat.

Blijvend investeren
Opvallend vond ik verder in het rapport dat consumentenbestedingen in de komende jaren wat achter lijken te blijven bij de verdere toename van beschikbaarheid van internet en de betrokkenheid van Nederland op het internet. Webwinkels zullen dus hun best moeten blijven doen om consumenten te blijven aan zetten tot meer online-aankopen. Voor Thuiswinkel.org was het uitbrengen van het rapport uiteraard een mooie gelegenheid om weer eens aan te geven hoe belangrijk het is om blijvend te investeren in een snelle (mobiele) internetinfrastructuur.

Overheid faciliterend
Ook benadrukte ik in de paar woorden die ik mocht uitspreken bij de ontvangst van het rapport dat de overheid faciliterend kan zijn: zij kan er voor zorgdragen dat verouderde wet- en regelgeving wordt aangepast. Regels moeten webwinkels faciliteren en niet tegenwerken, zie ook de opschudding vorige week naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State. Ook vertrouwen blijft een issue voor webwinkels. Zij moeten blijven investeren in het vertrouwen van consumenten. Dat geldt voor de privacy en voor veilige betaalmethoden in Europa en voor smartphones en tablets.

U kunt het onderzoek hier downloaden.