Twinkle | Digital Commerce

Wehkamp-moeder koopt meerderheid Fonq.nl

2017-05-27
1000430
  • [nieuws]
  • 1:57

RFS Holland Holding, het moederbedrijf van Wehkamp.nl, neemt een belang van 60 procent in webwarenhuis Fonq.nl. Na Create2Fit is Fonq.nl de tweede succesvolle aanbieder van nicheshops waarin Paul Nijhof en consorten een meerderheidsbelang verwerven.

RFS Holland Holding zet zijn reactie op de overnamegeruchten van deze week – Wehkamp.nl zou in de etalage staan – op deze manier flink kracht bij. Persbureau Reuters bracht een bericht over een verkoop in de lucht, waarop RFS stelde dat het juist zelf acquisities wil doen als onderdeel van de strategie. Waarvan akte.

Fysieke winkelaspiraties
Fonq.nl is de ‘nieuwe’ naam van Mailorder Solutions. Het bedrijf, dat in Utrecht een afhaalpunt annex showroom heeft voor zijn ruim honderd nicheshops, behaalde vorig jaar een omzet van 14,8 miljoen euro (plus 43 procent) en koestert meer fysieke winkelaspiraties. Tegen Twinkle zei CEO Patrick Kerssemakers vorig voorjaar dat hij medio 2012 vijf showrooms geopend wil hebben.

Wonen, koken, tuin, design en cadeaus
Kerssemakers houdt samen met Joost Wels, Frank Hansen en Jan-Noud Hutten 40 procent van de aandelen in Fonq.nl in handen na de RFS-deelname. Het bedrijf exploiteert nicheshops in de productcategorieën wonen, koken, tuin, design en cadeaus en bouwt en beheert ook webwinkels voor derde partijen als Rituals en Achmea. Daarnaast houdt Fonq.nl een B2B-tak in de lucht rond onder meer relatiegeschenken, joint promotions en incentives.

Organische groei, acquisities en allianties
RFS is voor 80 procent in handen van een drietal investeerders: bestuursvoorzitter Paul Nijhof, voormalig financieel directeur Berend van der Maat en oud-bestuursvoorzitter van KPN Ad Scheepbouwer. Het restant is in eigendom van investeringsmaatschappij IK Investment Partners. CEO Nijhof ging begin dit jaar in Twinkle uitgebreid in op de strategie van Wehkamp.nl, die is gestoeld op organische groei, acquisities en allianties.

'Extra impuls'
In een persbericht over de acquisitie van vandaag zegt Nijhof: 'Fonq is een gezonde flink groeiende onderneming. Als RFS kunnen wij hier een extra impuls aan geven door onze kennis en ervaring op het gebied van het onderhouden van verschillende en omvangrijke assortimenten, met complexe ICT-omgevingen en met logistiek, distributie en retourstromen. Daar ligt onze kracht als groep.'

'Prachtige mijlpaal'
Kerssemakers spreekt over een 'prachtige mijlpaal'. Uit het bericht: 'De online markt is een snelgroeiende markt waar je in deze fase van de ontwikkeling marktaandeel wilt pakken. Door de deelname van RFS kunnen we optimaal profiteren van hun uitgebreide ervaring en expertise in online retail en zo samen verder groeien.'