Twinkle | Digital Commerce

Vijf 'don’ts' voor webshops

2017-11-09
180101

Webshops moeten een goede usability bieden, vertrouwen uitstralen, klanten binden, noem maar op. Maar veel webshops laten hierbij nog steken vallen. Practicalecommerce.com heeft een overzicht geplaatst met punten die consumenten liever niet tegenkomen tijdens het online-winkelen.

1. Matig design
De consument baseert zijn mening over professionaliteit en geloofwaardigheid grotendeels op de uitstraling van een site. Het ontwerp van een webshop is dan ook zeer van belang. Een onderzoek door Stanford University wijst uit dat 42 procent van de consumenten een matig ontworpen webshop niet vertrouwt. Neem dus de tijd voor het inrichten van een goed uitziende site.

Een testje: hieronder ziet u twee voorbeelden van webshops met huisdierartikelen. Welke van de twee vertrouwt u eerder uw creditcardgegevens toe?





2. Een onbereikbare klantenservice
Consumenten worden niet graag overladen met informatie van uw kant en hebben dan ook het liefst zo min mogelijk contact met uw klantenservice. Behalve als er een probleem is. Dan willen ze de klantenservice zo snel mogelijk kunnen bereiken. Voor het vinden van contactinformatie willen ze niet eerst heel uw site afstruinen of een serie veelgestelde vragen afgaan voordat ze een telefoonnummer of e-mailadres kunnen vinden. Een onderzoek door comScore laat zien dat 22 procent van de winkelwagenverlaters wordt veroorzaakt door een onbereikbare klantenservice. Consumenten hebben dan een vraag over het afrekenproces maar kunnen deze nergens (gemakkelijk) stellen. Met andere woorden: plaats uw contactinformatie of een link naar uw contactformulier op elke pagina van uw site. Zo vermeldt Zappos.com (zie voorbeeld hieronder) boven aan elke pagina zijn contactinformatie.



3. Geen mogelijkheid tot sorteren of filteren
Veel consumenten houden er ook niet van om eindeloos te moeten scrollen door productpagina’s. U dient daarom sorteer- en filterfuncties aan te bieden, tenzij u minder dan tien verschillende producten verkoopt. Zo kunnen consumenten snel vinden wat ze zoeken. Home Depot biedt online-shoppers een goede mogelijkheid tot filteren (zie hieronder).



4. Geen zoekopties
Gerelateerd aan het voorgaande punt: webshops die geen zoekoptie bieden laten ook een flinke steek vallen. Laat bezoekers niet stuurloos door uw site klikken, maar biedt ze via een zoekbox een directe weg naar het hetgeen ze zoeken. BedBath Store heeft zo de zoekfunctie in het midden van de header geplaatst: een goede opvallende positie.



5. Verplichte registratie bij aankoop
Veel online-shoppers vinden het vervelend als ze worden verplicht zich te registreren om een aankoop te kunnen doen. Maak het daarom ook mogelijk om af te rekenen als een ‘gast’. Uit onderzoek door eConsultancy blijkt namelijk dat 20 procent van de afhakers in het betaalproces het gevolg is van verplichte registratie.



Bron: Practicalecommerce.com