Er is weer eens een relletje in de stoffige wijnmarkt. Sterwijnenthuis.nl, een niet eens uniek initiatief, levert wijnen die op de kaart van sterrenrestaurants staan aan huis. Uiteraard tegen een veel betere prijs en zonder medeweten van de restaurateurs ...
Sterwijnenthuis.nl is een heel simpel concept: de sterrenrestaurants weten heel goed welke wijn goed is, anders kwam deze het restaurant niet in. Consumenten weten over het algemeen juist niet welke wijn ze moeten kopen, maar van de wijnen die te leveren zijn door Sterwijnenthuis.nl weten ze nu in ieder geval zeker dat het geen meuk is. Het wordt immers geschonken in sterrenrestaurants. Men lift dus mee op de kennis en de merkwaarde van het sterrenrestaurant.
Laaiend
Slim bedacht, niet uniek, makkelijk kopieerbaar, maar de sterrenrestauranthouders zijn laaiend. Horeca-restaurantorganisatie Alliance Gastronomique wil met de initatiefnemers om de tafel om de plooien glad te strijken en Marc Boeljon, eigenaar van het met één Michelinster bekroonde restaurant Posthoorn in Monnickendam, denkt aan juridische stappen tegen Sterwijnenthuis.nl
Marge openbaar
Sinds jaar en dag is het een publiek geheim dat de marge op wijn in de horeca gigantisch is. "Ze eten je arm en ze drinken je rijk" geldt voor de horeca ondernemers. BYOW (Bring Your Own Wine) door middel van betaling van kurkgeld is in het buitenland doodnormaal, maar in Nederland is dat een heel moeilijk verhaal, simpelweg omdat er dan minder te verdienen valt aan de wijnen.Bij Sterwijnenthuis.nl kun je de wijnen die op de wijnkaart staan van de Sterrenrestaurants veel goedkoper krijgen. Hierdoor is ineens meer inzicht ontstaan in de marges die de horeca hanteert en daar is men op z’n zachtst gezegd niet blij mee.
Merkenrecht
Het probleem met de transparantie zal men natuurlijk niet toegeven, maar ik vermoed dat de horeca toch zal onderzoeken wat de juridische mogelijkheden zijn om Sterwijnenthuis.nl te verbieden de namen te gebruiken van de sterrenrestaurants. Als Sterwijnenthuis.nl de namen mag blijven noemen dan is het natuurlijk wachten op wijnsites die eveneens geen relatie hebben met de sterrenrestaurants, maar wijnen gaan verkopen onder URL’s als www.librijewijnen.nl of www.oudsluiswijnen.nl. En of dit mag, is nog maar de vraag
Tip voor de Sterrenrestaurants: snel vastleggen die namen…
Geweldig concept!
Ik ga meteen kijken ;-)
En ik ben dol op BYOB....
http://www.delaatstemeter.nl/gastcolumns/bring-your-own-bottle-byob/
p.s. jammer dat ze geen concrete informatie geven over hoe ze leveren. Binnen 7 werkdagen is natuurlijk geen duidelijke boodschap.... en waarom kan het niet op afspraak!
Er staan 2 website's in dit artikel www.sterwijnenthuis.nl en www.sterwijnen.nl volgens mij is de laatste niet correct.
Groet,
Ivan.
@Ivan
Dank je wel. Bij deze veranderd
Bij dit soort initiatieven staan er altijd mensen te juichen: zo daar zijn we die roofzuchtige restaurants effe te slim af zeg!
Toch vind ik het nogal twijfelachtig. Natuurlijk zijn de marges op wijnen hoog, wellicht te hoog. Maar één van de redenen daarvoor is de kennis en kunde die de sommelier in de wijnkaart steekt. (Plus nog een aantal anderen als voorraadrisico, huur van de tent etc.)
Deze meneer jat schaamteloos deze kennis, om er zonder enige inspanning zelf aan te verdienen. Want de kern van het concept is die exepertise van sterrenrestaurants/sommelers. Als die niet in de site zat dan was dit de zoveelste anonieme wijnsite.
Ik zou dus zeggen: wees een vent en geef die restaurants een percentage van de omzet. Dan beloon je ze voor de bijdrage die ze aan je winkel leveren en verdien je iets aan een verder slim én eerlijk idee.
(Verder zal hij er geen bezwaar tegen hebben als ik zijn idee en inspanning ook weer jat: ik kan zijn site 1 op 1 kopieren en er een URL als sterrenwijnthuis.nl aan hangen. Voor iemand die het niet zo nauw neemt met intellectueel eigendom zal dat toch geen probleem zijn?)
Is het net zo dat een kwakje mayo op een patatje al gauw 50ct kost en een pot mayo ongeveer 1,50. Dus voor drie kwakjes heb je een hele emmer remia.
Zo ook met drank, maar dat weten we allemaal! Als dit bedrijf wijnen verkoopt van strerren restaurants is dat gewoon een goed idee want die wijn vindt je niet bij de gall en gall.
Het gebruik van de namen van restaurants mag natuurlijk niet. Dat is gewoon duidelijk maar wel te omzeilen.
Opzich niet netjes, maar ik zou niet weten waarom dit niet zou mogen.
Tevens denk ik niet dat dit nou echt ten nadele van de restaurants gaat. Ga je opeens niet meer uit eten, omdat je die geweldige wijn ook thuis kan nuttigen? Zoals Brian al zegt, de 'attributen' naast je eten (drinken/ saus) zijn gewoon een stuk duurder. Ik zou alleen niet weten waarom je niet de namen van restaurants mag noemen?
Ik zie het probleem niet ?
1,5 liter cola kost bij AH 1,49 euro (euro per liter) - op een terras betaal je zo 1,90 euro voor < 0,25 liter. Dus zo'n 7,60 euro per liter !</p><p>Alleen bij sterrenrestaurants wordt vaak de suggestie gewekt dat ze de wijn 'persoonlijk' in Frankrijk hebben opgehaald en de kwaltiteit dus subliem moet zijn. Dit USP raken de restaurants dus kwijt</p><p> </p>
@Paul Roos
Kun jij aangeven welk intellectueel eigendom hier geschonden wordt en hoe dat te vergelijken is met het kopieren van een complete site?
Copyright? Zo ja waarop? Op de naam van de wijn? Lijkt me niet.
Databankenrecht? Ook niet. De samenstelling van een wijnkaart is geen hoofdactiviteit van het restaurant (net als in het geval van Kranten.com de verzameling headlines van een krant geen beschermde databank was)
Ik vind de vergelijking niet opgaan. Kan ik op de website van De Posthoorn ook die fles wijn bestellen? Of kan ik die alleen drinken in combinatie met een bezoek aan dit restaurant? Het aanbod is totaal verschillend. Het enige wat Sterwijnenthuis.nl doet is aangeven dat een wijn geschonken wordt in goede (?) restaurants, wat gebruikt wordt als keurmerk.
Reactie Paul Roos,
Zoals Martin al aangeeft schenden wij geen intellectueeel eigendom en zijn wij in overleg met vele restaurants om juist de samenwerking op te zoeken. Wij zijn oprechte en cooperatieve internetondernemers die wijn inkopen en tegen een bescheiden marge weer doorverkopen aan de consument. Op de namen van de wijnen en restaurants ligt geen intellectueel eigendom en wij gebruiken alleen informatie die zij zelf op internet hebben gezet. In elke conservatieve branche die internetondernemers bewerken krijg je dit soort reacties. (Platenindustrie, brandstof, uitgevers etc.).
Ik hoop dat we hiermee een aantal onwaarheden over ons wegnemen!
Dick Sterwijnenthuis.nl
Mijn opmerking over 'intellectueel eigendom' schenden was wellicht wat kort door de bocht. Dus dat daar weer op gereageerd wordt begrijp ik wel. Het is allemaal ongetwijfeld niet illegaal.
Over de opmerking 'op de namen van (...) restaurants ligt geen intellectueel eigendom' valt echter volgens mij nog wel te twisten. Mensen hebben met heel hard werken die namen inhoud gegeven en daar wordt hier even achteloos van geprofiteerd. Bij een groter bedrijf zou dat tot een claim leiden, maar de meeste restaurants hebben daar het geld of de energie niet voor.
Waar ik nooit zo blij van wordt bij dit soort initiatieven is dat het vaak appeleert aan de hollandse zuunigheid. Wel profiteren van de kennis van een sommelier, maar lekker via de achterdeur niet voor die selectie-inspanning betalen.
Bovendien erger ik me aan zo'n opmerking over conservatieve branches. Dat is een slappe dooddoener, waarmee je jezelf altijd kunt wijsmaken dat je vooral vernieuwend bezig bent. Het betekent dat iedereen alles dus zou moeten accepteren, ook al zoekt iemand met een 'slim idee' de grenzen op. Jatten is jatten. Dat was in de muziekindustrie zo, dat is in de boekenbranche zo. Veel retail heeft bijvoorbeeld last van het 'showroomeffect'. Mensen komen zich orienteren bij de vakhandel en bestellen vervolgens voor 3 tientjes minder op het internet. Ook hier geldt: profiteren van de inspanning van een ander om zelf geld te verdienen. Ook een vorm van jatten.
Dat allemaal gezegd hebbende kan zo'n site bij echte samenwerking en een integer wederzijds belang en verdienmodel wel weer goede publiciteit voor de betreffende restaurants opleveren. Met de nadruk op wederzijds. Dus alles hangt inderdaad af van de intergriteit van de ondernemers achter deze site.
(Zit ik in de horeca? Nee, zeker niet, behalve als klant. Heb ik iets tegen webwinkels? Nee, ik ben zelf internetondernemer. )
@Martin
Je zegt dat er 'alleen maar wordt aangegeven dat een wijn wordt geschonken in goede restaurants'. Je noemt dat een soort keurmerk.
Precies en daar zit hem de kneep. Keurmerken bestaan bij de gratie van heel veel inspanning, waardoor het vertrouwen uitstraalt. Dat vertrouwen opbouwen kost tijd en dus geld. Voor de meeste keurmerken wordt ook netjes betaald door de (internet)ondernemers die het gebruiken. Bijvoorbeeld voor het Thuiswinkelwaarborg.
Waarom betalen die ondermers daar zoveel geld voor, terwijl er ook goedkopere keurmerken zijn? Precies: door die inspanning en investering is het Thuiswinkelwaarborg meer waard voor die ondernemer.
Vraag de mensen van Sterwijnen maar eens of ze ook wijnen op de site hebben die aanbevolen zijn door de plaatselijke snackbar, waar de investering in de selectie ongeveer nul is...
Deze meneer Roos weet werkelijk niet hoe de wjnwereld in elkaar zit en roept naar mijn mening maar wat. Sterwijnenthuis is gewoon een simpel en geweldig idee om topwijnen te verkopen. De argumeneten dat er zoveel tijd en geld is geinvesteerd in de keuzes van de juweeltjes op de wijnkaart van de sterrenrestaurants is pertinente onzin. Bijna alle wijnen op deze kaart zijn gewoon goede wijnen van bekende wijnhuizen die iedere wijnkenner en liefhebber kent. De sommelier krijgt ban de bekende wijnhandelaren gewoon een keuze van de wijnen die hij importeert. Dus alle romantische en idealistische praat van Paul Roos over de enorme tijd en energie valt in de praktijk erg tegen. Dick van Sterwijnenthuis zegt het juist: Gewoon een goed eenvoudig idee om wijnen te verkopen aan consumeneten. Veel succes jongens!!
@Peter
Dank je Peter, dat je mij romantisch en een idealist noemt. Naief ben ik echter niet, ik kijk vooral wat breder naar de ontwikkelingen op het internet.
Ik zie verschillende initiatieven waarbij mensen een business beginnen op basis van de expertise of reputatie van anderen. Dat doen ze vaak onder het mom van vernieuwing. Iedereen die daar kritiek op heeft wordt weggezet als ouderwets, want alle informatie is tegenwoordig toch vrij verkrijgbaar?
Dat laatste klopt maar gedeeltelijk. Als dat in een 'co-creating' omgeving plaatsvind, dan zijn de deelnemers zich ervan bewust dat ze 'gratis' informatie leveren en dat een ondernemer daar eventueel nog geld aan verdient door middel van verkoop, advertenties of dergelijke.
In dit geval hebben de restaurants geen toestemming gegeven om hun zorgvuldig opgebouwde merk te gebruiken op deze site als 'keurmerk'. Dus moet je het gewoon niet op deze manier doen.
Let wel: ik zeg niet dat je het nooit zou moeten doen. Maar doe het dan in overleg met de ondernemers wiens naam je wilt gebruiken en biedt ze een reëele tegenprestatie of overtuig ze van de voordelen. En plaats daarna pas hun naam erbij. Uit het nieuwsbericht bleek dat dit niet gebeurd is. En daar ageerde ik tegen.
Nogmaals, de Sterwijn-ondernemers kunnen nog steeds laten zien dat ze integer zijn. Maar ze moeten niet proberen dit de restauranteigenaren door de strot te duwen onder het mom: anders zijn jullie conservatief. Dat is een zwaktebod van iemand die weet dat hij niet sterk staat.
Ik zou het wel weten als ik een sterrenrestaurant had. Ik zou speciaal voor het internet een prachtige wijnkaart maken met 70% shitwijnen en 30% goede. Ik zou er zelfs een XML-versie bij doen, zodat de informatie supergemakkelijk te importeren is door andere websites. In het restaurant zou ik alleen die 30% laten zien.
Waardevolle informatie vervuilen, het gebeurt ook in de muziekindustrie. Dan verspreiden ze muziek met ruis halverwege. In ieder geval las ik dat ergens en ik vind het een goed idee.
PS. Ik dacht dat Google Books gaat stoppen ivm de auteursrechten. Klopt dat?
Briljant! Die zeurpieten bewijzen alleen maar dat dit een goed idee is. Niets weerhoudt de getroffen restaurants om zelf hun wijnen op internet te verkopen. Als affiliate van Sterwijnthuis desnoods. Net zoals ze Coca-Cola en tafelwater kunnen verkopen.