Twinkle | Digital Commerce

Daphna Bosman over Groupon en e-commerce

2017-05-27
600264
  • 3:21

Groupon is bekend geworden vanwege de deals met fysieke winkels en bedrijven. Maar ook e-commerce bedrijven kunnen profiteren. Daphna Bosman: ‘Hun klantenbestand wordt groter, ze krijgen meer traffic naar de site en de consument koopt vaak meer dan hij van plan was.’

Tekst: Marieke Verdonk

Oprichter Andrew Mason sierde in augustus 2010 de cover van het beroemde zakenblad Forbes. De covertekst: ‘Groupon is the fastest-growing company… ever’. Daphna Bosman weet er alles van. Toen het Amerikaanse bedrijf vorig jaar MyCityDeal overnam, moest ze met haar twee collega’s al snel de als kantoor dienende hondentrimsalon verlaten om een grotere bedrijfsruimte te betrekken.

Nog geen jaar later heeft ze meer dan honderd collega’s. ‘Ik zie elke dag weer nieuwe gezichten’, vertelt Bosman, die bij Groupon de functie van Head of E-commerce & National Accounts vervult. Minder leuk is misschien dat ze met haar 31 jaar al als de ‘oma van het bedrijf’ wordt gezien. ‘Tegen nieuwe mensen wordt vaak gezegd “vraag maar aan Daphna, die werkt hier al zó lang”’, lacht ze.

Meer traffic
Bosman werkte in een managementfunctie bij IQ Creative, een bedrijf dat horeca-initiatieven als Supperclub en Nomads initieert. Toen MyCityDeals in Nederland begon, werd ze gevraagd onder andere vanwege haar enorme netwerk in de horeca. ‘We begonnen ook met voornamelijk restaurantaanbiedingen’, vertelt ze. ‘Ik werd teamleider Amsterdam en rolde er zo verder in. Al snel had ik grote key accounts als Vodafone onder mijn hoedde.’ Na twee maanden nam Groupon het bedrijf dat door heel Europa actief was over. Groupon, een samentrekking van group en coupon, is ondertussen ingeburgerd, maar omdat de naam MyCityDeal al bekend en veelzeggend is, prijkt die nog als een soort ondertitel op de site.

In haar functie als Head of E-commerce is Bosman verantwoordelijk voor de deals die gesloten worden met e-commerce partijen. ‘We werken bijvoorbeeld met Vistaprint en PosterXXL. De code die consumenten krijgen met een Groupon-deal kunnen ze invullen in het betalingsveld en zo komt de korting tot stand. Voor die partij natuurlijk heel interessant want hun klantenbestand wordt groter, ze krijgen meer traffic naar de site en de consument koopt vaak meer dan hij van plan was.’ Groupon geeft een korting van minimaal 50 procent. ‘Met e-commerce hebben we geen overhead, geen mankracht en het gaat snel. Dat geeft ons de mogelijkheid om hogere kortingen te geven.’ Daarmee pretendeert Groupon niet de goedkoopste te zijn. ‘We bouwen aan een community van mensen die openstaan voor nieuwe dingen. Die nieuwsgierig zijn naar alles wat een stad hun kan bieden. Het gaat echt om impulsaankopen.’

Social media
Omdat een deal pas rondkomt als er een van tevoren bepaald aantal mensen meedoet (zie kader), is het belang van sociale media als Twitter en Facebook heel groot. ‘Een groot deel van de deelnemers attendeert zijn vrienden daarover via Facebook’, zegt Bosman. ‘We hebben een social media-team dat fulltime met Facebook en Twitter bezig is.’ Groupon bereikt nu een groep mensen tussen de 18 en 38 jaar, maar het ultieme doel is om ook mensen die het minst met internet doen bij de site te betrekken. ‘Mensen als mijn moeder’, aldus Bosman. ‘We investeren flink in een grotere naamsbekendheid. Een groot deel van de omzet gaat terug in online-marketing.’ Groupon had slechts twee jaar nodig om een miljard dollar aan jaaromzet te behalen. Niet verwonderlijk dus dat er meer sites hun geluk willen beproeven met groepsdeals. ‘Er zijn meer dan vijfhonderd copycats’, vertelt Bosman. ‘Ik denk dat er in Nederland ruimte is voor twee grote partijen op dit terrein. Marktplaats is relatief groot en GroupDeal, die zouden het kunnen redden. We zullen zien. De concurrentie houdt ons scherp en geeft aan dat het concept succesvol is.’

____________________

Hoe werkt Groupon?
Groupon koppelt social commerce aan een regionale component. Shoppers kunnen aangeven waar ze vandaan komen en intekenen op aanbiedingen bij bedrijven in de buurt, waaronder bioscopen, restaurants en wellness centra. Pas bij voldoende animo worden de kortlopende aanbiedingen definitief, waarna geld wordt afgeschreven bij de intekenaars. Zij ontvangen per e-mail een tegoedbon, die enige tijd geldig blijft. Behalve aanbiedingen voor bedrijven op fysieke locaties, heeft Groupon ook deals met e-commerce bedrijven.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2011.

NB: Daphna Bosman spreekt op 19 april op De E-commerce Dagen.