Het kiezen van een e-commerce platform kan frustrerend zijn door de vele beschikbare pakketten, misleidende informatie, opdringerige verkopers et cetera. Mike Pantoliano geeft in een blog op Seomoz.org tips die u kunnen helpen bij het maken van een beslissing voor een bepaald platform.
Productfoto’s
Met goede productfoto’s kunt u conversievoordelen behalen en u onderscheiden binnen uw markt. Helaas bieden veel e-commerce platformen niet de benodigde opties hiervoor en begaan ze veel SEO-fouten (zoals het genereren van een nieuwe url wanneer productafbeeldingen worden gewijzigd).
De gummy beren van Vat19.com doen het goed als de url niet wijzigt wanneer er een andere kleur beer wordt gekozen.
Bewerkbare inhoud
Een e-commerce platform moet u de mogelijkheid bieden om titels, H1’s, meta descriptions en dergelijke voor elk product te bewerken in het beheergedeelte. Daarnaast is het belangrijk dat de inhoud van de head-sectie van elke pagina bewerkbaar is. Als u een Google Website Optimizer-script wil plaatsen op een productpagina, moet dat niet onmogelijk zijn. Hetzelfde geldt voor het toevoegen van een rel=canonical, meta robots of een paginaspecifiek JavaScript-fragment.
Productreviews
Productreviews werken positief op de conversie. Steeds meer e-commerce platforms bieden tegenwoordig dan ook een soort van ingebouwd reviewsysteem. Reviews kunnen ook een positieve impact hebben op de ranking van uw productpagina’s, door de zoekwoordrijke user generated contact die klantbeoordelingen genereren. Helaas gebruiken veel productreviewssystemen JavaScript om de reviews op te halen nadat de pagina wordt geladen, waardoor het geen SEO-voordeel oplevert.
Deze review bij Amazon wordt door Google opgemerkt dankzij de aanmaakwijze in html.
Sitemaps en productfeeds
De meeste moderne e-commerce platformen verzenden sitemaps naar de zoekmachines, maar er is zo veel meer wat kan worden gedaan. Zo zijn gesegmenteerde sitemaps bijvoorbeeld een goede manier om de indexering van verschillende delen van uw website te controleren. Als een e-commerce platform het niet toestaat om uw sitemaps aan te passen, mist u deze mogelijkheid.
Bovendien geven productfeeds de mogelijkheid om producten in te dienen bij vergelijkingssites en zoekmachines, zoals het Google Merchant Center. Enen e-commerce platform dat automatisch productfeeds indient bij het Google Merchant Center biedt meer mogelijkheden voor het weergeven van producten in de zoekopdrachten bij blended search, evenals productextensies voor ppc-advertenties.
Goede redirects
Een aantal van de gehoste e-commerce platformen bieden geen controle over 301-redirects en url-herschrijvingen. Ook sturen veel platformen geen goede 404-status voor een dode pagina. Als producten zijn verwijderd uit uw catalogus, moet u in staat zijn om de oude url door te linken naar een gerelateerd product, of een goed 404-statusbericht te sturen. Iets anders zal leiden tot verwarring voor zowel zoekmachines als gebruikers. Ten slotte moeten url’s herschrijfbaar zijn.
Deze ‘404’-pagina wordt door zoekmachines gezien als elke andere resolving url.
Andere tips
Bovenstaande tips hebben met name betrekking op SEO, maar er zijn uiteraard ook veel niet-SEO gerelateerde functies die e-commerce platformen zouden moeten bieden. Hieronder vindt u een aantal voorbeelden:
- Kunt u al uw gegevens importeren en exporteren uit het beheergedeelte? Als een van uw fabrikanten een wijziging maakt in zijn producten vraagt dat om een kleine aanpassing in alle beschrijvingen. Kan dit eenvoudig worden gedaan? En wat te denken als u over een paar jaar wilt verhuizen naar een nieuw platform?
- Uw platform dient een goede interne zoekfunctie te bezitten, of in ieder geval een volledige integratie van een derde partijoplossing toe te staan.
- Wanneer was de laatste keer dat uw platform is geüpdate? Drie jaar geleden? Er is veel veranderd sinds die tijd!
Bron: Seomoz.org
NB: in het volgende nummer van Twinkle, dat op 15 maart verschijnt, vindt u een overzicht van verschillende aanbieders van open source e-commerce software.
Goede tips!
Er zijn ook nog wat non-SEO aandachtspunten:
- heeft het pakket een partner netwerk of is het een product van 1 leverancier (lock-in)?
- welke functionele en technische requirements heb ik en past dat met het platform of is een ander platform beter geschikt?
- wat zijn de verwachte kosten na live gang? Schaalbaarheid.
- Biedt een leverancier een oplossing aan op basis van de wensen of omdat ze nu eenmaal maar een product kennen?
- Wat zijn de multichannel mogelijkheden?
Meer??
Mogelijkheid tot integregen van betaalmethoden en plugins, al dan niet gratis.
Wat belangrijke zaken mis ik nog zoals:
Wij werken met Prestashop http://www.hannahwinkel.nl
@Ellen, als ik die site open krijg ik direct een beveiligingswaarschuwing...dan ben ik dus meteen weg. Niet echt reclame dus.
Goed artikel, maar wel een beetje eenzijdig. Want zoals hierboven ook al aangegeven, er zijn ook heel veel niet SEO gerelateerde aandachtspunten.
Wij adviseren voor onze klanten paketten als Seoshop of Mijnwinkel tot aan custom made Magento webwinkels. Echter is voor anderen zelfs Magento nog niet voldoende.
Oftewel, bij het starten van een webwinkel / kiezen van een webshoppakket moet je ook kijken naar zaken als:
- de hoeveelheid producten die je wilt gaan verkopen. Gaat het om tientallen, duizenden, of honderdduizenden. In de eerste 2 gevallen kan een standaard pakket goed en ook Magento kan prima. Echter bij honderdduizenden producten, is Magento wellicht weer te licht. En kun je wellicht beter kiezen voor een Intershop/Hybris platform.
- Echter hier hangt ook mee samen hoe serieus je bent, ben je een 'zolderkamer' webwinkelier, een mkb'er of een serieuze retailspeler.
Kortom, naast alle SEO zaken waaraan een goed webshopplatform moet voldoen, zijn er nog heel veel andere zaken die van belang zijn en per webwinkel apart bekeken moeten worden (wensen/eisen/toekomstvisie etc). Oftewel; een generiek antwoord op de vraag 'welk platform moet ik kiezen' is niet te geven.