Twinkle | Digital Commerce

Trends in e-commerce en het online-betaallandschap

2017-11-11
180101

In een nieuw rapport geeft Innopay een overzicht van ontwikkelingen op het gebied van online-betalen. Het adviesbureau benoemt een aantal trends en aanhoudende discussies en gaat daarnaast in op verschillen tussen Europese landen.

Zo refereert Innopay aan een onderzoek van Eurostat, waaruit blijkt dat 52 procent van de Nederlandse consumenten in 2010 online hebben geshopt. Nederland staat hiermee Europees gezien op de vierde plek. Plaats 1 tot en met 3 worden bezet door Groot-Brittannië (60 procent), Denemarken (54 procent) en Noorwegen (53).



Online-betaaltrends
De belangrijkste betaalmethoden van de in de figuur genoemde landen zijn beschreven in het rapport van Innopay, dat overall de volgende online-betaaltrends benoemt:

  • Het ontstaan van ‘continenten’ op het web
  • Het app-tijdperk en de decompositie van functionaliteit
  • E-commerce neemt verschillende vormen aan
  • Virtuele goederen, de grote kans
  • De verwerkingskosten van microbetalingen moeten omlaag
  • P2p-betalingen worden steeds populairder
  • Banken zijn in toenemende mate actief in het online kanaal

Deze trends staan, net als de 'aanhoudende discussies' uitgebreid beschreven in het rapport van Innopay, dat met steun van Thuiswinkel.org tot stand kwam.

SEPA
In het rapport wordt ook stilgestaan bij de komst van de Single European Payment Area, afgekort tot SEPA en de Payment Serivce Directive (PSD) van de Europese Unie. Uit het rapport:

Om klaar te zijn voor SEPA en PSD, moeten webwinkeliers:
-  Zich ervan verzekeren dat hun banken volledig SEPA-compliant zijn.
-  Weten wat hun IBAN en BIC zijn.
-  Ervoor zorgen dat klanten hun IBAN en BIC weten.
-  Deze informatie in de bedrijfscommunicatie opnemen.

Innopay somt daaronder kansen en bedreigingen voor webwinkeliers op die hiermee verband houden. U kunt het rapport 'Online betalen in 2011' hier opvragen.