Twinkle | Digital Commerce

Sooco Footbar heeft grote plannen na doorstart

2017-11-08
180101
  • 2:02

Drie weken na faillissement zijn de fysieke schoenwinkel en webwinkel van Sooco Footbar weer open: ‘We willen tien tot vijftien nieuwe vestigingen openen en de webshop naar de winkelvloer brengen’, aldus directeur Marcel ten Hoopen bij de doorstart van zijn concept.

Ten Hoopen was behalve directeur van Sooco Footbar ook eigenaar van het bedrijf dat hij in 2008 startte en dat drie weken geleden failliet ging.

‘Bank wilde niet mee’
Volgens de ondernemer is zijn concept voor ‘shoe & sneaker fashion’ altijd succesvol geweest. Hij wijt het faillissement voornamelijk aan de onwil van zijn bank om te investeren in het online-kanaal: ‘Ik wist dat grootwinkelbedrijven zich online zouden gaan manifesteren en ik was altijd al van plan van Sooco Footbar een multimediale formule maken. En dus heb ik in 2009 een webshop geopend.   Maar de bank was huiverig om risicokapitaal te verstrekken en wilde niet mee met onze groei. Misschien beangstigde die groei de bank ook wel.’

Uit ‘ondernemersdrift’ heeft Ten Hoopen de restyling van Sooco.nl vorig jaar uit eigen zak betaald. ‘Dat is naïef geweest kun je zeggen, want op een gegeven moment was de put leeg. Maar de winkel en de webwinkel hebben steeds hartstikke goed gedraaid. In 2010 boekten we maandelijks ruim twee keer zoveel inkomsten uit de webshop als in 2009.’

Doorstart
Met de steun van een particuliere vastgoedinvesteerder, die Ten Hoopen niet bij naam wil noemen, heeft Sooco Footbar een doorstart gekregen. Alle negentien personeelsleden houden hun baan. Klanten die producten in de faillissementsperiode retourneerden, krijgen hun geld spoedig terug is de belofte.

Onder de nieuwe (100 procent)eigenaar ziet Ten Hoopen de toekomst zonnig in: ‘We zien naast onze bestaande winkel in Enschede ruimte voor tien tot vijftien nieuwe Footbars, die tevens als afhaalpunt moeten fungeren. We willen de webshop naar de winkelvloer brengen, door te gaan werken met touchscreens en teamleden die met iPhones rondlopen om productinformatie te verstrekken bijvoorbeeld. Het moet allemaal nog multimedialer worden.’

Fbay.nl
Sooco Footbar lanceerde behalve Sooco.nl in mei 2009 ook veilingplatform Fbay.nl, dat behalve als outletkanaal voor Sooco ook als promotiekanaal voor andere schoenverkopers dienst moest gaan doen. Fbay.nl is nog altijd ‘tijdelijk offline wegens onderhoud'. Ten Hoopen: ‘Het komende halfjaar ligt de focus op Sooco.nl, waarvan we de navigatie, snelheid en logistiek nog willen verbeteren. Dan pas zullen we de draad met Fbay weer oppakken.’

Een recent en uitgebreid Twinkle-artikel over de druk op de Nederlandse online-schoenenmarkt leest u hier.