Twinkle | Digital Commerce

Macintosh Retail Group: webverkoop richting 20 miljoen euro

2017-05-27
501438
  • [nieuws]
  • 1:42

Macintosh Retail Group, naar eigen zeggen de grootste online-schoenverkoper van Nederland, heeft vorig jaar 30 procent meer webomzet geboekt dan in 2009. De internetinkomsten kwamen uit op 19,5 miljoen euro. ‘Internet is in 2011 een belangrijk speerpunt’, aldus het bericht bij de jaarcijfers.

Macintosh Retail Group, dat 71 procent van zijn totale omzet in Nederland boekt, is bekend van multichannel schoenenketens als Dolcis, Invito, Manfield en Scapino. Behalve formules in dit belangrijkste segment fashion, houdt het retailconcern ook formules in living (onder meer Kwantum) en automotive & telecom (onder meer BelCompany, Telefoonkopen.nl en Halfords) in de lucht.

'Allerbeste webshops'
De e-commerce investeringen die Macintosh Retail afgelopen jaar deed hebben effect gesorteerd, rapporteert de nummer 97 in de Twinkle100: ‘Alle winkelformules hebben in 2010 geïnvesteerd in hun online activiteiten. De webshops van Macintosh Retail Group behoren daardoor commercieel en technisch gezien tot de allerbeste, met logistieke processen die prima op orde zijn. Dit kwam tot uitdrukking in online verkopen.’

Groei in schoenen
In het persrapport (pdf) over de jaarcijfers zet Macintosh Retail zijn online-omzetgroei van 30 procent af tegen de 14,6 procent online-omzetgroei die het CBS onlangs voor non-foodproducten communiceerde. Onbekend is echter of het bedrijf de snelle online-marktgroei in zijn belangrijkste tak, schoenverkoop, kan bijbenen.

Online nog klein
De webomzet tekent met 19,5 miljoen euro voor niet meer dan 1,7 procent van alle omzet van Macintosh Retail Group. Die kwam uit op 1,13 miljard euro, 1,3 procent meer dan vorig jaar. De nettowinst groeide met 27,7 procent tot 40,1 miljoen euro. 

Voorzichtig
Voor het lopende jaar is het bedrijf voorzichtig. Het verwacht een ‘beperkte omzetstijging’ in fashion, ‘moeilijke marktomstandigheden’ in living en ‘omzetdruk’ in automotive & telecom. Omdat de groei vooral van het web komt, gaat Macintosh Retail dit jaar opnieuw investeren in zijn online-kanalen. Nominale of procentuele prognoses over 2011 doet Macintosh niet.

In het januarinummer bracht Twinkle een uitgrebreid artikel over online-schoenverkoop in Nederland, dat aan een opmars bezig is. U vindt het artikel hier.