Twinkle | Digital Commerce

Belcompany en Telefoonkopen.nl naar Vodafone

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:48

Vodafone, de nummer 26 in de laatste Twinkle100, breidt zijn portfolio uit met BelCompany en Telefoonkopen.nl. De telecomaanbieder koopt de formules van de Macintosch Retail Group, dat wil focussen op de sectoren fashion en living.

Vodafone betaalt 120 miljoen euro voor BelCompany en discountformule   Telefoonkopen.nl. Met de overname, die nog moet worden goedgekeurd door de ondernemingsraden en de NMa, voegt Vodafone 210 winkels toe aan de 88 winkels die het onder de eigen vlag exploiteert in ons land. Volgens directeur consumentenmarkt Bart Hofker past de overname in de multibrand strategie van Vodafone Nederland.

BelCompany blijft bestaan
Het merk BelCompany, dat op de gevel staat bij 176 van de overgenomen vestigingen, zal na de overname blijven bestaan. Over de toekomst van Telefoonkopen.nl zijn geen uitspraken gedaan. De belwinkelformules droegen afgelopen jaar met 181,3 miljoen euro bij aan de totale omzet van de Macintosch Retail Group, die uitkwam op 1,13 miljard euro.

Hoeveel van hun omzet de twee formules online boekten is niet bekend, maar het lijkt onwaarschijnlijk dat het om meer dan een paar miljoen euro gaat (zie hieronder).

Dolcis, Invito, Manfield en Scapino
De verkopende Macintosch Retail Group heeft aangegeven zich in de toekomst te willen concentreren op fashion en living, waardoor een verkoop van Halfords in de lijn der verwachtingen ligt. Op fashiongebied is het retailbedrijf vooral bekend van multichannel schoenketens als Dolcis, Invito, Manfield en Scapino. Tot de tak living behoort onder meer de formule Kwantum.

Overnames en nieuwe merken
Macintosch Retail Group wil de overnamesom deels gebruiken om zelf overnames te doen en nieuwe winkel- en productmerken te introduceren in fashion en living. Uit het persbericht: 'Met name in Fashion is inmiddels een verdienmodel gebouwd waarop nieuwe bedrijven kunnen worden aangehaakt. Bovendien zijn Fashion en Living de sectoren waar internationaal gezien de meeste (groei)mogelijkheden worden voorzien en waarin prominente marktposities (kunnen) worden ingenomen.’

Investeren in webwinkels
Macintosch Retail Group boekte afgelopen jaar 19,5 miljoen euro omzet online. Dat is 30 procent meer dan in 2009, maar het web tekent nog altijd slechts voor 1,7 procent van de hele omzet. Het retailconcern wil dit jaar opnieuw investeren in het online-kanaal, waar toekomstige groei vooral vandaan moet komen.