Twinkle | Digital Commerce

HBD investeert in binnenstad van de toekomst

2017-05-27
180101
  • 2:06

Met het project ‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad’ werpt het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) de blik nadrukkelijk vooruit. Twinkle sprak met projectleider Rob Weiss. ‘De binnenstad moet blijven bruisen.’

Meer traffic, meer klantenbinding, hogere conversie en een hoger bonbedrag. Dat is wat ‘Het nieuwe winkelen in de binnenstad’ lokale winkeliers beoogt op te leveren (weblog). Vanaf de zomer moeten klanten en ondernemers in pilot-stad Veenendaal de vruchten plukken van een project waarmee kenniscentrum HBD wil inspelen op ‘een wereld waarin consumenten altijd en overal met alles en iedereen zijn verbonden’.

Behalve in Veenendaal is het enthousiasme ook in andere steden groot, aldus projectleider Rob Weiss: ‘We zijn aan het pionieren. We gaan langs grote en middelgrote steden om georganiseerde binnenstadondernemers uit te leggen wat het project inhoudt. Ook brancheverenigingen tonen zich geïnteresseerd.’



Huiswerkopdracht
Weiss legt uit dat het project is gestoeld op twee pijlers: ‘De eerste is het lokale veld met winkeliers. In Veenendaal doen 21 ondernemers mee, variërend van een Hema-vestiging tot een bloemist en van een brasserie tot een kledingketen.’ Technologiebedrijven vormen de andere pijler. Weiss: ‘Na een eerste selectie hebben we twintig bedrijven een huiswerkopdracht meegegeven, die we gezamenlijk bespreken. Uiteindelijk gaan we met een groep van tien tot twaalf bedrijven verder.’

HBD vraagt hen niet speciaal iets te ontwikkelingen, maar wil bestaande technieken slim met elkaar verbinden. Volgens Weiss wil het HBD schakelen op drie lijnen: ‘Allereerst is dat klantcontact. We willen bestaande bestanden in een centrale database verzamelen. Ten tweede is dat transactie, bijvoorbeeld door realtime aanbiedingen te doen aan passerende shoppers via mobiel. Ten slotte willen we de bedrijfsvoering van de winkeliers vergemakkelijken. Denk hierbij aan dynamische betaaloplossingen en aflevermogelijkheden.’


Cafetariamodel
HBD zal als de voorstellen concreet zijn een menukaart opstellen met opties, waar winkeliers een selectie uit kunnen maken. ‘Denk aan een tweet-mirror, interactieve displays of qr-codes.’ Wie voor het gebruik van de elementen in dit cafetariamodel gaat betalen, is nog niet zeker. Weiss: ‘Het beantwoorden van die vraag hoort bij het pionieren. Gezien de nieuwigheid van het project staan alle lijnen open, ook steun van stimuleringspartijen.’

De gedachte is het aanbod van individuele detaillisten op termijn te bundelen op één platform. Winkeliers moeten zich daar als merk kunnen profileren, aldus Weiss. ‘Daarnaast zijn er legio mogelijkheden voor collectieve deals, bijvoorbeeld stadsaanbiedingen. In mijn visie komt er straks één centraal artikelbestand voor Veenendaal, in een database die goed toegankelijk is. Via een website, via apps. Er zijn al wel partijen die alle middenstanders in de straat een webshop geven, maar wij gaan voor een integraal collectief ondernemerspakket.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2011.