Twinkle | Digital Commerce

4 manieren om klanten te binden via Facebook

2017-05-27
180101
  • 2:33

Het algemene principe van retail is om winkels in de buurt van consumenten te starten. Nu meer dan 600 miljoen potentiële klanten zich op Facebook bevinden, stromen retailers massaal naar dit kanaal. Een blog op Hbr.org geeft tips om via Facebook in contact te komen met de klant.

1. Promoties
Het is belangrijk als bedrijf om je ‘fans’ op Facebook te belonen, door bijvoorbeeld toegang te bieden tot speciale aanbiedingen en informatie. Promoties zijn met name effectief als het de klant extra stimuleert om een online-aankoop te doen en als hij wordt aangemoedigd om zijn vrienden uit te nodigen. Zo heeft de webshop Lowes bijvoorbeeld een Black Friday-campagne op Facebook gehad, waarbij het - enkel voor fans - een gelimiteerd aantal producten aanbood tegen zeer lage prijzen. Het ging om kortingen tot 90 procent voor de eerste honderd klanten. Dit trok niet alleen de bestaande klanten aan, maar ook nieuwe klanten, waardoor de groep fans van het bedrijf flink groeide.

2. Crowdsourcing
Wal-Mart en Gap maken via Facebook gebruik van crowdsourcing-tactieken, waarbij ze de hulp inschakelen van grote groepen fans voor het creëren van een aanbieding en een logo. Bij het ‘Wal-Mart Crowd Savers program’ gaat namelijk een bepaalde promotie alleen door als genoeg fans de deal ‘liken’ - denk aan het model van Groupon. Gap gaf vorig jaar zijn fans op Facebook de mogelijkheid om commentaar te geven op het nieuwe logo. Na veel negatieve reacties, nodigde het bedrijf zijn fans uit zelf ontwerpen in te sturen.

3. Games
Spellen als Farmville en Mafia Wars, die op Facebook zijn gehost, zijn immens succesvol. De optie om via Facebook spellen aan te bieden, geeft retailers de ideale mogelijkheid om entertainment en verkoop met elkaar te combineren. Zo ontwikkelt de fashionretailer Wet Seal zijn eigen Facebook-game, genaamd Chic Boutique. De retailer hoopt hiermee dat klanten online met elkaar de strijd aangaan wie de leukste outfit samenstelt uit producten uit de catalogus. Het bedrijf wil hiermee het bewustzijn van Wet Seal’s aanbod vergroten en de verkoop stimuleren.

4. Social Shopping
Het meest voor de hand liggende gebruik van Facebook is natuurlijk het creëren van meer dan alleen een etalage van de webshop binnen het Facebook-frame. In de afgelopen twee jaar zijn verschillende retailers gestart met het aanbieden van een deel van hun producten op de Facebook-pagina van het bedrijf, maar ze steunen veelal nog op hun webshop om de transactie te kunnen voltooien. Het is al een stap in de goede richting, maar om echt voordeel uit Facebook te halen, moeten retailers het niet alleen gemakkelijker voor consumenten maken om via de Facebook-pagina met elkaar te communiceren over producten, promoties en reviews, maar ook om feilloos een aankoop te kunnen doen. Zo heeft het Amerikaanse warenhuisketen JC Penney onlangs een storefront op Facebook geopend met de volledige catalogus. De Britse retailer Asos volgde snel daarna. Facebook is momenteel een ‘Buy-with-Friends program’ aan het testen - momenteel beperkt tot virtuele goederen - waarbij een aankoop wordt gedeeld op Facebook (via de newsfeed van de koper). Vrienden kunnen vervolgens heel eenvoudig hetzelfde product, met een korting, kopen.

Bron: Hbr.org