Twinkle | Digital Commerce

Vier e-commerce uitgaven waarop u kunt besparen

2017-05-27
180101

Als webwinkeliers hun webshop sluiten doen ze dat vaak omdat ze along the way te veel geld kwijt zijn geraakt. Op de Amerikaanse vaksite Practicalecommerce.com benoemt Armando Roggio vier e-commerce activiteiten die geldverspillend kunnen zijn.

De tips bieden geen garantie voor succes, benadrukt Roggio, die specifiek ingaat op het vermijden van overbesteding aan websiteontwikkeling, SEO, webanalytics en marketing.

1. Bouw webwinkel
Het is van groot belang om te investeren in een goede site, maar het bouwen van een site moet wel in verhouding staan tot andere investeringen in bijvoorbeeld inventaris en marketing. Daarnaast moet het ook in lijn zijn met de verwachte inkomsten. Een startende webshop die bijvoorbeeld 10.000 euro aan productinventaris heeft, zou geen 5.000 euro in het bouwen van de webshop moeten steken. Of, ander voorbeeld, een webwinkelier die volgens het businessplan 250.000 euro per jaar boekt, kan beter geen 100.000 euro uitgeven aan het opzetten van een shop.

2. SEO-experts
Betaal niet voor SEO-experts, tools of systemen die instant resultaten of topposities in de zoekmachines beloven. De meeste start-ups die een mainstream platform gebruiken, hoeven niet te investeren in SEO-consulting. Er zijn immers in de loop der tijd al veel nuttige observaties en tips naar buitengebracht en veel van deze adviezen zijn gratis beschikbaar op diverse sites. Zo heeft Jill Kocher, SEO-manager bij Groupon, onlangs nog een uitgebreid artikel geschreven over de technische SEO-uitdagingen van geo-locatie.

Bovendien veranderen zoekmachinealgoritmes regelmatig, met als gevolg dat SEO ook constant verandert, waardoor zelfs professionals op het gebied van SEO er af en toe naast kunnen zitten. Daarnaast zijn er veel oplichters die doen alsof ze SEO-expert zijn, waarschuwt Roggio. Bedenk ook dat, howel het verkeer via zoekmachines belangrijk zo niet vitaal is voor uw onderneming, het in het algemeen niet de best converterende traffic is. Succesvolle e-commerce bedrijven weten de beste traffic via virale of mond-tot-mond marketing (social media) en affiliatesprogramma’s te genereren.

3. Webanalytics
Grote of middelgrote retailers investeren vaak in aangepaste of geavanceerde webanalytics-suites, marketingmeetinstrumenten, A/B-testoplossingen of attribution management systems. Al deze tools kunnen helpen bij het verbeteren van een e-commerce organisatie en bijdragen aan efficiency op langere termijn. Hier staan echter wel hoge kosten tegenover, al dan niet in de vorm van loonkosten in verband met het beheer ervan.

Een veelgehoorde stelregel is dat een e-commerce marketingbudget zo groot moet zijn als 15 procent van de inkomsten en dat webanalytics en measurement tools minder dan 5 procent hiervan moeten vertegenwoordigen (dus 5 procent van de 15 procent = 0,75 procent van de inkomsten).
Roggio's tip voor startende of kleine webwinkeliers: maak gebruik van gratis tools. Google Analytics werkt prima en kost geen cent.

4. Marketing
Adverteren is absoluut van belang, maar wees voorzichtig met wat u uitgeeft. Pay-per-click (PPC) advertising zoals Google AdWords geeft weliswaar vaak een snelle boost in siteverkeer en sales, maar afhankelijk van uw gemiddelde prijs, kan PPC-advertising vrij kostbaar zijn en kunt u er dus veel geld aan verliezen.

Overweeg daarom zeker social media als (betaalbaar) marketinginstrument, zoals het starten van een blog. Een goed voorbeeld hiervan is REI’s blog. Maar denk ook aan het gebruik van andere vormen van content of social media-inzet, en investeer zo spaarzaam in uw onderneming.   

Bron: Practicalecommerce.com