Twinkle | Digital Commerce

De strijd van retailers tegen Amazon

2017-05-27
1040322
  • 2:06

Een groeiend aantal Amerikaanse retailers loopt tegen hetzelfde probleem aan: hun producten zijn voor minder geld te koop op Amazon.com. John Jannarone bespreekt deze kwestie in een artikel op de site van The Wall Street Journal. Hieronder vindt u de kern van zijn verhaal.

Terwijl Wal-Mart en OfficeMax worstelen om hun inkomsten te vergroten, is de omzet van Amazon vorig jaar weer met 40 procent gegroeid, tot 34 miljard dollar. Voor de eerste keer was de jaarlijkse verkoop van mediaproducten zoals boeken en dvd’s goed voor minder dan de helft van de totale inkomsten. Dat betekent dat Amazon marktaandeel wint in een breder scala aan producten, waarbij shoppers profiteren van lagere prijzen.

19 procent duurder

Voor een recent onderzoek vergeleek Matt Nemer van Wells Fargo prijzen van verschillende producten. Hij kwam erachter dat Wal-Mart gemiddeld 19 procent duurder is dan Amazon, aangenomen dat online-shoppers geen belastingen betalen en bezorging voor hen gratis is. Het prijsverschil zou nog de helft zo groot zijn als de klant (standaard)verzendkosten zou betalen.

Sales tax
Amazon’s prijsvoordeel kan zelfs nog groter worden door stijgende btw-prijzen. Zo zegt belastingsonderzoeksbureau Vertex dat de gemiddelde verkoopbelasting in 2010 een recordhoogte bereikte van 9,64 procent over de omzet, in vergelijking tot 6,63 procent in 2009. Ironisch genoeg duwen veel staten met begrotingstekorten online-shoppers in de armen van Amazon als zij meer belastingen gaan heffen bij winkeliers om inkomsten te genereren.



Ervaring en bekendheid
Daarbij hebben veel retailers slechts enkele jaren ervaring met e-commerce, terwijl Amazon al meer dan vijftien jaar in het vak zit. Neem ook de prijsstrategie: Wells Fargo vergeleek voor het onderzoek de prijzen twee maanden na een eerste onderzoek. De bank kwam erachter dat waar de concurrenten uitverkocht waren, Amazon de prijzen op nog wel voorradige producten met gemiddeld 10 procent had verhoogd. Ook is Amazon dominant in Google; het staat in de meeeste gevallen bovenaan in de natuurlijke zoekresultaten, blijkt uit een test van honderd zoekopdrachten. Deze overmacht zit Amerikaanse retailers, zeker zij die niet kunnen leunen op een sterk merk of unieke producten, in de weg.

Struikelblok
Er is wel een potentieel struikelblok voor Amazon: hogere verzendkosten. De marge van het bedrijf is afgenomen sinds de introductie van Amazon Prime, waarbij shoppers de verzending van de meeste producten kunnen afkopen voor 79 dollar per jaar. Verkoop van meer grote of odd-shaped producten kan het probleem versterken. Maar tot nu toe is Amazon’s omzetgroei groot genoeg geweest om de winst te laten toenemen.

Bron: Wsj.com